ایلان ماسک سرویس Starlink را در ایران در بحبوحه محدودیت های اینترنت در سراسر کشور مستقر کرد

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس، روز جمعه اعلام کرد که استارلینک را در ایران عرضه خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، حکومت ایران روز چهارشنبه در بحبوحه اعتراضات گسترده به کشته شدن مهسا امینی زن ۲۲ ساله در بازداشت پلیس، دسترسی به اینترنت را برای بسیاری از شهروندانش قطع کرده است.

اعتراضات در ایران در آخر هفته گذشته پس از مرگ مهسا امینی در پی بازداشت او توسط پلیس اخلاق ایران آغاز شد. او چند روز پس از سقوط به کما در حالی که به اتهام نقض قانون مربوط به حجاب بازداشت بود، درگذشت.

ما امروز برای پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران اقدام کردیم و مجوز عمومی را برای دسترسی بیشتر آنها به ارتباطات دیجیتال برای مقابله با سانسور دولت ایران صادر کردیم.

– وزیر آنتونی بلینکن (@SecBlinken) 23 سپتامبر 2022

اسپیس ایکس در گذشته استارلینک را در شرایط اضطراری مستقر کرده است، مانند اوکراین پس از حمله روسیه و در جزایر جنوبی اقیانوس آرام تونگا پس از فوران آتشفشانی.






منبع

شایان ذکر است که اوایل این هفته، قانونگذاران نیویورک و نیوجرسی از وزارت خزانه داری آمریکا خواسته بودند در صورتی که اسپیس ایکس به دنبال مجوز برای ارائه خدمات اینترنتی در ایران بود، موافقت کند.

معترضان خواستار حقوق اولیه آزادی و برگزاری تظاهرات علیه قوانین پوشش اجباری از جمله اجباری بودن حجاب بوده اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیشتر در توییتر از پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران با صدور مجوز عمومی برای دسترسی بیشتر آنها به ارتباطات دیجیتال برای مقابله با آنچه که او ادعا می‌کرد سانسور دولت ایران بود، اعلام کرد.