ایلان ماسک مدعی شد اپل تهدید کرده است که توییتر را از اپ استور خارج کند و برای خریدهای درون برنامه ای آماده «جنگ» شود.


ایلان ماسک در روز دوشنبه در یک سری توییت‌ها، اپل را تهدید به مسدود کردن شرکت توییتر از فروشگاه برنامه‌های خود کرد، بدون اینکه دلیل آن را بیان کند. مدیر عامل میلیاردر توییتر و تسلا گفت که اپل بر روی درخواست های تعدیل محتوا به توییتر فشار می آورد.

این اقدام که توسط اپل تایید نشده است، غیرعادی نخواهد بود زیرا این شرکت به طور معمول قوانین خود را اجرا کرده و قبلاً برنامه هایی مانند Gab و Parler را حذف کرده است. شرکت‌ها در آن زمان گفتند که دومی که در بین محافظه‌کاران آمریکایی محبوب است، در سال 2021 پس از به‌روزرسانی برنامه محتوا و شیوه‌های اعتدال توسط اپل بازیابی شد.

ماسک ماه گذشته در توییتی گفت: “اپل بیشتر تبلیغات در توییتر را متوقف کرده است. آیا آنها از آزادی بیان در آمریکا متنفرند؟”

او بعداً حساب توییتر تیم کوک، مدیر اجرایی اپل را در توییت دیگری تگ کرد و پرسید: اینجا چه خبر است؟

اپل بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

راندال پیکر، استاد دانشگاه حقوق شیکاگو، گفت: «برای من روشن نبود که این ایده تا چه حد در زنجیره غذایی اپل پیشرفت کرده است و بدون اینکه بدانم، مشخص نیست که چقدر باید اینها را جدی بگیرم. مدرسه

با ارزش ترین شرکت جهان بین 10 تا 16 نوامبر 131,600 دلار (تقریباً 1,07,42,900 روپیه) در تبلیغات توییتر هزینه کرد که از 220,800 دلار (تقریباً 1,80,23,385 روپیه) بین 16 اکتبر تا 22 اکتبر کاهش یافته است. به گفته شرکت سنجش تبلیغات Pathmatics، قبل از اینکه ماسک قرارداد توئیتر را ببندد.

واشنگتن پست با استناد به یک سند داخلی توییتر گزارش داد، در سه ماهه اول سال 2022، اپل با صرف 48 میلیون دلار (تقریبا 391 کرور) و بیش از 4 درصد از کل درآمد این دوره، برترین تبلیغ کننده در توییتر بود.

توییتر بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ نداد.

‘به جنگ برو’

در میان لیستی از شکایات منتشر شده توسط ماسک، هزینه 30 درصدی اپل از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای خریدهای درون‌برنامه‌ای بود که ماسک با انتشار یک میم نشان می‌داد که حاضر است به جای پرداخت کمیسیون، «به جنگ» با اپل برود.

این هزینه انتقادات و شکایت‌هایی را از سوی شرکت‌هایی مانند Epic Games، سازنده Fortnite به همراه داشته است، در حالی که نظارت رگولاتورهای جهانی را به خود جلب کرده است.

این کمیسیون می‌تواند بر تلاش‌های ماسک برای افزایش درآمد اشتراک در توییتر، تا حدی برای جبران فرار تبلیغ‌کنندگان به خاطر نگرانی‌های مربوط به تعدیل محتوا، تاثیر بگذارد.

شرکت‌هایی از جنرال میلز گرفته تا خودروساز لوکس آئودی آمریکا، تبلیغات در توییتر را از زمان خرید متوقف کرده یا متوقف کرده‌اند و ماسک در اوایل این ماه گفت که شرکت شاهد کاهش شدید درآمد بوده است.

فروش تبلیغات حدود 90 درصد از درآمد توییتر را تشکیل می دهد.

او که خود را مطلقه آزادی بیان توصیف می کند، که شرکتش در چند روز گذشته چندین حساب توییتر از جمله اکانت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده را بازگردانده است، گروه های فعال را به دلیل فشار به تبلیغ کنندگان مقصر دانسته است.

بن باجارین، رئیس فناوری‌های مصرف‌کننده در شرکت تحقیقاتی Creative Strategies، گفت که ماسک ممکن است در حال مطالعه بیش از حد فرآیند منظمی باشد که اپل در بررسی برنامه‌ها طی می‌کند.

او گفت: «بررسی برنامه‌های اپل به هیچ وجه کامل نیست و فرآیندی دائماً ناامیدکننده برای توسعه‌دهندگان است، اما طبق آنچه من می‌شنوم این یک گفتگوی دوطرفه است.

© تامسون رویترز 2022


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.





منبع