تلسکوپ جیمز وب ناسا از کهکشان چرخ دستی رنگارنگ عکس می گیرد: جزئیات

ناسا و آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای مشترک گفتند که این برخورد دو حلقه را از مرکز کهکشان منبسط کرد، “مانند امواج در یک حوض پس از پرتاب سنگ به داخل آن”.

اما تلسکوپ وب، که در دسامبر 2021 به فضا پرتاب شد و اولین تصاویر خود را در ماه گذشته در معرض دید جهانیان قرار داد، از گستره بسیار بیشتری برخوردار است.

ناسا و آژانس فضایی اروپا روز سه‌شنبه اعلام کردند تلسکوپ فضایی جیمز وب در طول زمان و حجم عظیمی از غبار برای گرفتن تصویر جدیدی از کهکشان Cartwheel نگاه کرده است و حلقه‌های رنگی چرخان را با وضوحی بی‌سابقه نشان می‌دهد. Cartwheel که در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی مجسمه ساز قرار دارد، شکل خود را طی یک برخورد رو به رو تماشایی بین دو کهکشان به دست آورد.

تلسکوپ هابل قبلاً تصاویری از کهکشان حلقه ای کمیاب گرفته بود، که تصور می شود قبل از برخورد با کهکشان متجاوز کوچکتر، یک کهکشان مارپیچی مانند راه شیری خودمان بوده است.

آژانس های فضایی گفتند که مشاهدات نشان می دهد که کهکشان Cartwheel هنوز در “مرحله بسیار گذرا” است.

به گفته آنها، این جزئیات جدید در مورد تشکیل ستاره در کهکشان و همچنین رفتار سیاهچاله عظیم در قلب آن را نشان داد.

این بیانیه می افزاید که یک حلقه سفید کوچکتر نزدیک به مرکز کهکشان باقی می ماند، در حالی که حلقه بیرونی با پره های رنگی خود حدود 440 میلیون سال است که در جهان گسترش یافته است.

در پشت Cartwheel، دو کهکشان کوچکتر به خوبی می درخشند، در حالی که کهکشان های بیشتری را می توان در پشت آنها دید.

ناسا و ESA گفتند، توانایی وب در تشخیص نور مادون قرمز به آن اجازه می دهد تا از طریق “مقدار عظیم غبار داغ” که نمای کهکشان Cartwheel را پنهان می کند، ببیند.

همچنین قادر به شناسایی مناطق غنی از هیدروکربن ها و سایر مواد شیمیایی و همچنین گرد و غباری است که شبیه گرد و غبار روی زمین است.

همانطور که حلقه بیرونی منبسط می شود به گاز تبدیل می شود و جرقه تشکیل ستاره های جدید را می دهد.

در حالی که وب تصویری فوری از وضعیت فعلی Cartwheel به ما می دهد، همچنین بینشی را در مورد آنچه در گذشته برای این کهکشان رخ داده و چگونگی تکامل آن در آینده را ارائه می دهد.




منبع