جاسوسی ISRO: دادگاه عالی به درخواست CBI علیه حکم دادگاه عالی کرالا در 27 ژوئیه رسیدگی خواهد کرد.

دادگاه عالی در نوامبر سال گذشته اخطاریه ای را در مورد ادعای CBI علیه دستور 13 اوت سال گذشته صادر کرده بود.

CBI در رابطه با دستگیری و بازداشت دانشمند سابق ISRO Nambi Narayanan در پرونده جاسوسی برای 18 نفر به اتهامات مختلف از جمله توطئه جنایی پرونده تشکیل داده است.

CBI پیش از این به دادگاه عالی گفته بود که در تحقیقات خود دریافته است که برخی از دانشمندان در این مورد شکنجه شده اند و به دلیل آن که توسعه موتور برودتی مورد اصابت قرار گرفته است و این منجر به بازگشت برنامه فضایی هند تقریباً یک یا دو دهه شده است. .

نارایانان، که توسط CBI مورد بررسی قرار گرفت، پیشتر گفته بود که پلیس کرالا این پرونده را “ساخت” کرده است و فناوری که او متهم به سرقت و فروختن او در پرونده 1994 بود، حتی در آن زمان وجود نداشت.

کمیته گفت که این مسائل را در 27 ژوئیه خواهد شنید.

دادگاه بدوی در 24 آگوست سال گذشته به او وثیقه پیش از بازداشت صادر کرد اما مدت وثیقه پیش بینی شده را به 60 روز محدود کرد.

دادگاه عالی در سپتامبر 2018، اقدام پلیس علیه دانشمند سابق سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) را به عنوان “درمان روانی-آسیب شناختی” تلقی کرد و اعلام کرد که “آزادی و حیثیت” او که اساس حقوق بشر او است، بوده است. با بازداشت به خطر افتاد و در نهایت، با وجود تمام شکوه و جلال گذشته، مجبور شد با “نفرت بدبینانه” روبرو شود.




منبع

دادگاه عالی این حکم را در مورد ادعای ماتیوس، مدیر کل سابق پلیس (DGP) صادر کرده بود که شرط محدود کردن مدت وثیقه پیش بینی شده به 60 روز را به چالش می کشید.

CBI در تحقیقات خود گفته بود که مقامات ارشد پلیس در آن زمان در کرالا مسئول دستگیری غیرقانونی نارایانان بودند.

دادگاه عالی در 13 آگوست سال گذشته وثیقه پیش‌بینی‌شده را به DGP سابق گجرات، RB Sreekumar، دو افسر پلیس سابق کرالا – S Vijayan و Thampi S Durga Dutt و یک مقام اطلاعاتی بازنشسته PS Jayaprakash – در ارتباط با این پرونده صادر کرده بود. Sreekumar در آن زمان معاون مدیر اداره اطلاعات بود.

دادخواست اداره مرکزی تحقیقات (CBI) علیه حکم 16 نوامبر 2021 دادگاه عالی برای رسیدگی در مقابل شعبه ای از قاضی AM Khanwilkar و JB Pardiwala مطرح شد.

دادگاه عالی در 14 سپتامبر 2018 کمیته ای سه نفره را منصوب کرد و در عین حال به دولت کرالا دستور داد تا به دلیل وادار کردن نارایانان به “تحقیر شدید” غرامت 50 میلیون روپیه ای دریافت کند.

دیوان عالی کشور در حکمی گفته است: «در شرایط پیش آمده، برای تأمین غایت عدالت، صرفاً شایسته است که مهلت مذکور 60 روز لغو شود».

هنگامی که این موضوع برای رسیدگی در دادگاه عالی در روز جمعه مطرح شد، وکیل کل اضافی (ASG) SV Raju، که برای CBI حاضر شد، گفت که باید با درخواست‌های در حال انتظاری که توسط آژانس تحقیقاتی علیه حکم دادگاه عالی برای اعطای وثیقه پیش‌بینی شده است برچسب‌گذاری شود. به چهار نفر دیگر در این پرونده.

دادگاه عالی روز جمعه گفت که به درخواست CBI علیه حکم دادگاه عالی کرالا در 27 ژوئیه رسیدگی خواهد کرد. حکم دادگاه عالی کرالا محدودیت زمانی 60 روزه در مورد وثیقه پیش بینی شده به سیبی ماتیوس DGP سابق در یک پرونده مربوط را لغو کرد. به قاب بندی ادعایی دانشمند نامبی نارایانان در پرونده جاسوسی ISRO در سال 1994.

این پرونده که در سال 1994 خبرساز شد، مربوط به اتهامات مربوط به انتقال برخی اسناد محرمانه برنامه فضایی هند به کشورهای خارجی توسط دو دانشمند و چهار دانشمند دیگر از جمله دو زن مالدیویی بود.

پیش از این، CBI نسبت به حکم 13 آگوست سال گذشته دیوان عالی کشور به دادگاه عالی اعتراض کرده بود و این موضوع در حال بررسی است.