خریداران ژاپنی برای مدل های آیفون دست دوم با کاهش ین هزینه کمتری می کنند


برای سال‌ها، خریداران ژاپنی مشتاقانه برای خرید جدیدترین گجت‌ها هزینه می‌کردند، اما اکنون کاهش ین، آیفون‌های جدید را برای برخی از دسترس خارج کرده است و باعث افزایش تجارت دست دوم در بازار بزرگ اپل شده است.

کاهش ارزش پول ژاپن به کمترین میزان در 32 سال گذشته در برابر دلار، مصرف کنندگان را تحت فشار قرار داده و به تغییر هزینه های بیشتر در اقتصاد شماره 3 جهان سرعت بخشیده است. ناظران صنعت می گویند که خریداران ژاپنی برای خرید دست دوم بازتر شده اند که بخشی از آن به لطف افزایش سایت های حراج آنلاین است.

در ماه جولای، اپل قیمت آیفون 13 سطح پایه را تقریبا یک پنجم افزایش داد. آیفون 14 اصلی بعداً با 20 درصد بیشتر از آیفون 13 عرضه شد، حتی با وجود ثابت ماندن قیمت ایالات متحده در 799 دلار (تقریباً 65400 روپیه). در حالی که ارزش دلار در برابر ارزهای جهانی در سال جاری افزایش یافته است، ین به ویژه آسیب دیده است و 22 درصد کاهش یافته است.

سالاریمن کائورو ناگاسه یک گوشی جدید می‌خواست اما نمی‌توانست قیمت آیفون 14 را که از 119800 ین (تقریباً 66800 روپیه) شروع می‌شود، توجیه کند. در عوض، او یک آیفون SE 2 کارکرده را در منطقه الکترونیکی Akihabara توکیو به قیمت کمتر از یک سوم خرید.

او گفت: “با قیمت بیش از 100000 ین، آیفون 14 بسیار گران است و من نمی توانم آن را بپردازم. اگر باتری آن 10 سال دوام بیاورد خوب است.” او گفت که آیفون SE 2 که در سال 2020 عرضه شد اما بدون دوربین دوگانه پشتی آیفون 14، “تعادل خوبی” بین هزینه و ویژگی ها بود.

اپل از اظهار نظر در مورد این داستان خودداری کرد. اما در یک پرونده نظارتی سالانه در ماه گذشته، این شرکت اعلام کرد که فروش ژاپن در سال منتهی به 24 سپتامبر به دلیل ضعف ین، 9 درصد کاهش یافته است.

لوکا ماستری، مدیر مالی اپل نیز ماه گذشته به تحلیلگران اذعان کرد که دلار قوی منجر به افزایش قیمت محصولات این شرکت در برخی کشورها شده است، اما فروش همچنان در اندونزی، ویتنام و سایر بازارهایی که با چالش‌های ارزی مواجه هستند، دو رقمی رشد کرده است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی بازار فناوری MM، فروش گوشی های هوشمند دست دوم در ژاپن نزدیک به 15 درصد رشد کرد و به رکورد 2.1 میلیون در سال مالی گذشته رسید و احتمالاً تا سال 2026 به 3.4 میلیون نفر خواهد رسید.

سد 100000 ینr

Taishin Chonan پس از ترک خوردن صفحه نمایش یکی از دو دستگاهی که برای استفاده شخصی حمل می کند، یک آیفون 13 دست دوم خرید. این جایگزین دارای وضوح بالاتر و باتری و دوربین بهتری نسبت به آیفون 7 است که او استفاده می کرد.

این جوان 23 ساله گفت: “تا به حال من فقط گوشی های جدید می خریدم، این اولین بار است که دست دوم می خرم.” “مدل های جدید گران هستند.”

موسسه تحقیقاتی ام ام در نظرسنجی ماه سپتامبر اعلام کرد حتی پس از افزایش قیمت ها، آیفون 14 فروخته شده در ژاپن در بین 37 کشور ارزان ترین است که مالیات در نظر گرفته شود. به گفته این شرکت تحقیقاتی، ضعف بیشتر ین می تواند باعث شود اپل دوباره قیمت ها را افزایش دهد و به طور بالقوه سهم 50 درصدی آن از بازار گوشی های هوشمند ژاپن را کاهش دهد.

Daisuke Inoue، مدیر اجرایی Belong Inc، واحدی از خانه تجاری Itochu Corp. که تلفن‌ها و تبلت‌های مستعمل را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند، گفت: جدیدترین آیفون‌ها اکنون بیش از 100000 ین قیمت دارند که یک “موانع روانی بزرگ” برای بسیاری از خریداران است. .

به گفته Inoue، میانگین فروش در سایت تجارت الکترونیک Belong’s Nicosuma از زمانی که اپل قیمت ها را در ماه ژوئیه افزایش داد در مقایسه با میانگین سه ماه گذشته سه برابر شده است. در مرکز عملیات Belong در خارج از توکیو، محموله‌های تلفن‌های مستعمل قبل از بازرسی، درجه‌بندی و تمیز کردن توسط ردیف‌هایی از کارگران در میزهای طولانی، جعبه‌بندی و مرتب‌سازی شدند.

سپس از این گوشی‌ها برای فروش آنلاین از زوایای مختلف عکس‌برداری شد. اینو گفت که Belong از شبکه جهانی ایتوچو برای کمک به تهیه دستگاه های مستعمل هم در ژاپن و هم در خارج از کشور استفاده می کند، بسته به اینکه بهترین قیمت ها کجا باشد.

وی گفت که برخی از دستگاه ها از مشاغل خریداری می شوند، مانند تبلت هایی که قبلاً برای پرداخت در کافه ها یا نمایش در تاکسی ها استفاده می شد.

بسیاری از ژاپنی ها به طور سنتی نسبت به اقلام دست دوم از جمله وسایل الکترونیکی محتاط بوده اند، اما این در حال تغییر است.

یکی از سخنگویان شرکت مرکاری گفت: سایت مارکت مرکاری رشد قابل توجهی در فروش گوشی های هوشمند دست دوم داشته است، در حالی که فروش لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی نیز رشد کرده است.

با باز شدن دوباره ژاپن به روی گردشگران خارجی، بازار آیفون دست دوم رونق دیگری پیدا می کند.

زنجیره خرده فروشی Iosys Co Ltd شاهد افزایش گردشگران خارجی در خرید آیفون های دست دوم در دو ماه گذشته بوده است.

تاکاشی اوکونو، مدیر اجرایی Iosys، گفت: “ین فقط به تضعیف خود ادامه می دهد.” روند بازدید از ژاپن و خرید آیفون در حال بازگشت است.

© تامسون رویترز 2022


اپل این هفته آی‌پد پرو (2022) و آی‌پد (2022) را در کنار تلویزیون اپل جدید عرضه کرد. ما آخرین محصولات این شرکت را به همراه بررسی آیفون 14 پرو در Orbital، پادکست Gadgets 360 مورد بحث قرار می دهیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع