دولت یونان در بحبوحه رسوایی نظارتی طولانی مدت با استعفاها تکان خورد

دولت محافظه‌کار یونان روز جمعه پس از استعفای رئیس اطلاعات این کشور و دستیار نزدیک نخست‌وزیر کیریاکوس میتسوتاکیس در عرض یک ساعت، با یک رسوایی جاسوسی درگیر شد. دفتر میتسوتاکیس در بیانیه ای اعلام کرد که پاناگیوتیس کنتولئون به دلیل “اشتباهات” مدیریتی در زمان حضورش در این سمت استعفا داده است.

یک واقعیت دیستوپیایی و اورولی

آناستاسیوس آرامپاتزیس، متخصص امنیت سایبری، به خبرگزاری فرانسه گفت: «Predator یکی از گران‌ترین نرم‌افزارهای جاسوسی است و برای افراد غیرقابل دسترس است».

در ماه نوامبر، جورج گراپتریتیس، وزیر دولت یونان به خبرگزاری فرانسه تاکید کرده بود که دولت “در یونان هیچ گونه نظارتی بر روزنامه نگاران ندارد”.

این استعفا یک هفته پس از آن صورت گرفت که نیکوس آندرولاکیس، رهبر حزب اپوزیسیون سوسیالیست این کشور، به دلیل “تلاش” برای جاسوسی از تلفن همراه خود با استفاده از بدافزار Predator به دادگاه عالی شکایت کرد.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که Predator که ابتدا در مقدونیه شمالی و متعاقباً در اسرائیل توسعه یافت، می تواند به پیام ها و مکالمات دسترسی داشته باشد.

یانیس اکونومو، سخنگوی دولت، گفته است که «قابل قبول» است که افرادی از Predator برای جاسوسی استفاده کنند و اینکه تمام اروپا با تهدیدهای جاسوسی مواجه شده است.

او گفت: “من هرگز انتظار نداشتم که دولت یونان با استفاده از تاریک ترین شیوه ها از من جاسوسی کند.”

آندرولاکیس هنگام خروج از دادگاهی در آتن در 26 ژوئیه به رسانه ها گفت: «چند روز پیش از سوی پارلمان اروپا به من اطلاع دادند که تلاشی برای ایجاد اشکال در تلفن همراه من با نرم افزار نظارت Predator صورت گرفته است.

اعلام استعفای کنتولئون از سمت خود در ریاست سرویس اطلاعات ملی EYP کمتر از یک ساعت پس از استعفای دبیر کل دفتر نخست وزیری، گریگوریس دیمیتریادیس، منتشر شد.

“امنیت و حفاظت از زندگی شخصی باید توسط هر رژیم دموکراتیک تضمین شود. اگر دولتی از شهروندان خود جاسوسی کند، ما به سمت یک واقعیت دیستوپیایی و اورولی می رویم.”

دولت همواره هرگونه دخالت دولت را رد کرده و گفته است که نرم افزاری از این نوع را خریداری نکرده است، اما این جنجال ها باعث اعتراض در کشور شده است.

رئیس اطلاعات اسپانیا در اوایل سال جاری پس از اینکه مشخص شد سیاستمداران ارشد – از جمله پدرو سانچز، نخست وزیر و جدایی طلبان کاتالونیا – هدف هک تلفن قرار گرفته اند، برکنار شد.




منبع

این نرم افزار می تواند برای استخراج داده ها به تلفن های همراه نفوذ کند یا دوربین یا میکروفون را برای جاسوسی از صاحبان آنها فعال کند.

میتسوتاکیس در یکی از اولین اقدامات خود پس از به دست گرفتن قدرت در سال 2019، با الصاق سرویس اطلاعات ملی به دفتر خود دست به اعتراض زد.

وی افزود: “پیدا کردن اینکه چه کسی پشت این اقدامات مضر است یک موضوع شخصی نیست بلکه یک وظیفه دموکراتیک است.”

آندرولاکیس از این سرویس برای “بررسی احتیاطی تلفن خود در 28 ژوئن 2022” استفاده کرد.

دو روزنامه‌نگار یونانی نیز در سال جاری پس از ادعای قربانیان تجسس دست به اقدام قانونی زدند.

آندرولاکیس روز جمعه خواستار تحقیقات ویژه پارلمان درباره این حادثه شد.

حزب پاسوک وی در بیانیه ای گفت: «از اولین بررسی، یک پیوند مشکوک مربوط به ابزار نظارتی Predator شناسایی شد.

دیمیتریادیس روز جمعه تهدید کرد که از گزارشگران یونایتد و روزنامه چپ گرای افسین شکایت خواهد کرد، مگر اینکه گزارشی درباره این پرونده پس بگیرند. همچنین به کوکاکیس اخطار داده شد که از بازنشر داستان خودداری کند.

سیپراس گفت: «آقای میتسوتاکیس باید درباره واترگیت خودش به مردم یونان توضیحاتی بدهد.

کنتولئون که در سال 2019 پس از کسب قدرت توسط حزب محافظه کار میتسوتاکیس در آن سال به عنوان رئیس EYP منصوب شد، در حالی که در این نقش حضور داشتند، تلویحاً گفته بود که روزنامه نگاران به دستور سرویس های اطلاعاتی خارجی هدف قرار گرفته اند.

پارلمان اروپا سرویس ویژه ای را برای نمایندگان پارلمان راه اندازی کرد تا گوشی های خود را از نظر وجود نرم افزارهای نظارت غیرقانونی بررسی کنند که به دنبال هک با استفاده از یک نرم افزار جاسوسی مشابه Predator به نام Pegasus بودند.

وب‌سایت‌های تحقیقی Reporters United و Inside Story دیمیتریادیس – برادرزاده میتسوتاکیس – را متهم کرده‌اند که با رسوایی‌های جاسوسی مربوط به آندرولاکیس و روزنامه‌نگار مالی یونانی تاناسیس کوکاکیس مرتبط است.

حزب اصلی اپوزیسیون، جناح چپ سیریزا، این ماجرا را “رسوایی بزرگ” خواند. رهبر آن، نخست‌وزیر سابق الکسیس سیپراس، گفت که استعفای دیمیتریادیس “اعتراف به گناه” بود و خود میتسوتاکیس بخشی از این مسئولیت را بر عهده داشت.

به این ترتیب، او استدلال کرد که «نیازی به اقدام بیشتر» برای راستی‌آزمایی نظارت ادعایی بر استاوروس مالیچودیس، روزنامه‌نگار تحقیقی وجود ندارد.

گراپتریتیس گفت: «یونان به طور کامل به ارزش های جامعه دموکراتیک و حاکمیت قانون، به ویژه کثرت گرایی و آزادی مطبوعات پایبند است.