ردی از گاز بومی در شهاب سنگ پیدا شد تا منشا ماه را روشن کند

پروفسور هنر بوزمن، یکی از دانشمندان برجسته جهان در زمینه ژئوشیمی گازهای نجیب فرازمینی، پروفسور ETH زوریخ، گفت: «من کاملاً متقاعد شده‌ام که مسابقه‌ای برای مطالعه گازهای نجیب سنگین و ایزوتوپ‌ها در مواد شهاب‌سنگ وجود خواهد داشت.

این تیم دریافتند که آثار گازهای نجیب در شهاب‌سنگ‌ها با گازهای خورشیدی مطابقت دارد. احتمالاً این یافته ها به اخترشناسان کمک می کند تا روند شکل گیری زمین، ماه و سایر اجرام آسمانی را درک کنند.

مشهورترین نظریه در مورد شکل گیری ماه این است که این ماه نتیجه برخورد زمین و یک جرم آسمانی دیگر است. اکنون، یک مطالعه نشان داده است که ماه ممکن است رابطه عمیق تری با زمین داشته باشد. دانشمندان ETH زوریخ به این نتیجه رسیده اند که ماه برخی از گازهای نجیب مانند نئون و هلیوم را در اعماق گوشته زمین به ارث برده است. این کشف با تجزیه و تحلیل شهاب سنگ های قمری یافت شده در قطب جنوب انجام شد.

در مطالعه منتشر شده در پیشرفت علمپاتریزیا ویل، محقق دکترا، شش نمونه از شهاب سنگ های قمری یافت شده در قطب جنوب را به دست آورد و آنها را مورد مطالعه قرار داد. این اجرام آسمانی از سنگ بازالت تشکیل شده است که پس از پرتاب ماگما از درون ماه و سرد شدن سریع آن به وجود می آید. آنها توسط چندین لایه بازالت پوشیده شده بودند و از آنها در برابر پرتوهای کیهانی، به ویژه باد خورشیدی محافظت می کردند. این فرآیند خنک‌سازی منجر به تشکیل ذرات شیشه‌ای ماه به همراه سایر مواد موجود در ماگما شد.

این تیم از یک طیف‌سنج جرمی گاز نجیب پیشرفته در آزمایشگاه گاز نجیب ETH زوریخ استفاده کرد. آنها از این ابزار برای اندازه گیری ذرات شیشه زیر میلی متری استفاده کردند و توانستند بادهای خورشیدی را به عنوان منبع احتمالی گازهای شناسایی شده رد کنند.

این پروفسور اضافه کرد که اگرچه چنین گازهایی برای بقای حیات ضروری نیستند، کشف چگونگی نجات آنها از شکل گیری وحشیانه ماه بسیار جذاب خواهد بود. همچنین احتمالاً به دانشمندان کمک می کند تا مدل های جدید بیشتری برای توضیح این فرآیند ایجاد کنند.


این هفته در Orbital، پادکست Gadgets 360، آیفون 13، آی‌پد جدید و آی‌پد مینی و اپل واچ سری 7 را مورد بحث قرار می‌دهیم – و معنای آنها برای بازار هند. Orbital در پادکست های اپل، پادکست گوگل، اسپاتیفای، آمازون موزیک و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.

برای آخرین اخبار و بررسی‌های فنی، Gadgets 360 را دنبال کنید توییتر، فیس بوک و اخبار گوگل. برای آخرین ویدیوها در مورد ابزارها و فناوری، در کانال YouTube ما مشترک شوید.

اسپیس ایکس ایلان ماسک در حال مذاکره با ESA برای اجازه استفاده موقت از پرتابگرهای خود است.

بررسی Oppo Pad Air: ساخته شده برای Basics





منبع

پس از تجزیه و تحلیل ذرات شیشه، این تیم اثر انگشت شیمیایی یا امضای ایزوتوپی گازهای خورشیدی موجود در آنها را یافت. اینها شامل هلیوم و نئونی است که در داخل ماه وجود دارد. ویل می‌گوید: «یافتن گازهای خورشیدی، برای اولین بار، در مواد بازالتی از ماه که با هیچ گونه قرارگیری در سطح ماه ارتباطی ندارند، نتیجه هیجان‌انگیزی بود.