سقوط FTX آسیب‌پذیری‌های موجود در اکوسیستم کریپتو را مورد توجه قرار داده است: بررسی اقتصادی 2022-23

تخمین‌ها نشان می‌دهد که حدود 85 درصد از کل بیت‌کوین‌های در گردش در اختیار 4.5 درصد نهادها هستند و پروتکل‌های زیربنایی که برای ایجاد دارایی‌های رمزنگاری استفاده می‌شوند نیز ممکن است با سایر اهداف سیاست عمومی تضاد داشته باشند، به عنوان مثال، شدت انرژی عظیم دارایی‌های رمزنگاری «ماینینگ».

در این بیانیه آمده است که ماهیت فراگیر جغرافیایی اکوسیستم کریپتو نیازمند یک رویکرد مشترک برای تنظیم این ابزارهای فرار است و واکنش جهانی به کریپتوها در حال تکامل است.

به گفته آن، واسطه‌های متمرکز جدید، مانند صرافی‌های دارایی‌های رمزنگاری، ارائه‌دهندگان کیف پول و شرکت‌های کریپتو، از کاربران می‌خواهند به نهادهای متمرکز اعتماد کنند.

حتی زمانی که نهادهای تنظیم استاندارد (SSB) تلاش‌هایی را برای تنظیم و توسعه استانداردها انجام داده‌اند، اینها عمدتاً بر روی موضوعات خاص (یکپارچگی مالی)، بخش‌ها (پرداخت‌ها، اوراق بهادار و بانکداری)، محصولات (استیبل کوین‌های جهانی)، یا نهادهای تعیین‌شده متمرکز هستند. به عنوان سیستمی توسط مقامات داخلی.”

نظارت و تنظیم ارزهای رمزنگاری شده دشوار بوده است، و تنظیم‌کننده‌ها در سراسر جهان پیگیری مسائل جدید و نوظهور در زمینه‌های ناشناخته سریع را دشوار می‌دانند.

بنابراین، هنگام صدور، انتقال، مبادله یا ذخیره دارایی های رمزنگاری توسط نهادهای غیربانکی، در هر مرحله شکاف های نظارتی وجود دارد. ماهیت فرابخشی و فرامرزی کریپتو کارایی رویکردهای ملی ناهماهنگ را محدود می کند.

دارایی‌های رمزنگاری ابزارهای خودارجاعی هستند و به‌طور جدی آزمون یک دارایی مالی بودن را نمی‌گذرانند زیرا هیچ جریان نقدی ذاتی به آن‌ها متصل نیست.

بررسی اقتصادی 2022-2023 که روز سه شنبه در پارلمان ارائه شد، اعلام کرد که سقوط اخیر صرافی کریپتو FTX و فروش متعاقب آن در بازارهای کریپتو، آسیب پذیری های موجود در اکوسیستم کریپتو را مورد توجه قرار داده است.

در حالی که دارایی‌های رمزنگاری ظاهراً برای از بین بردن خدمات مالی سنتی طراحی شده‌اند، این امر باعث ایجاد نهادهای واسطه‌ای غیرقانونی جدید شده است، و اضافه کرد که وعده تمرکززدایی هنوز در عمل محقق نشده است.

اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف فعالیت ها، محصولات و سهامداران مختلف در سطح جهانی هماهنگ نیست. اصطلاح “دارایی رمزنگاری” به خودی خود به طیف گسترده ای از محصولات دیجیتالی اشاره دارد که ممکن است بر اساس استفاده واقعی یا مورد نظر خود به توجه چندین تنظیم کننده داخلی نیاز داشته باشند.

به گفته آن، اهمیت روزافزون این نهادها می‌تواند تنظیم‌کننده‌ها را وادار کند که آنها را به‌عنوان زیرساخت‌های بازار مالی سیستمی (FMIs) در نظر بگیرند، و همچنان افزود، این واقعیت که هنوز تا حد زیادی تحت نظارت نیستند، باعث نگرانی در سطح جهانی است.

با افزایش ریسک های مربوط به ثبات مالی، موضوع مقررات دارایی های رمزنگاری شده اخیراً در دستور کار سیاست های بسیاری از کشورها قرار گرفته است. انجمن های بین المللی مانند OECD و G20 در حال بحث در مورد یک رویکرد هماهنگ جهانی برای تنظیم دارایی های کریپتو هستند.

جالب است که، گفته می‌شود، دارایی‌های رمزنگاری عمدتاً در دستان چند «نهنگ» متمرکز است.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

با مشاهده اینکه دارایی‌های رمزنگاری اشکال جدیدی از دارایی‌های دیجیتالی هستند که با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری پیاده‌سازی شده‌اند، این نظرسنجی بیان کرد که بازار آن بسیار نوسان بوده است، به طوری که ارزش کل آن از تقریباً 3 تریلیون دلار (نزدیک به 2,45,35,900 کرور) در نوامبر 2021 به کمتر رسیده است. بیش از 1 تریلیون دلار (نزدیک به 81,78,500 کرور) در ژانویه 2023.

بیانیه مشترک نادر فدرال رزرو، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) و دفتر کنترل کننده ارز (OCC) در 3 ژانویه 2023، نگرانی های آنها را در مورد خطرات دارایی های رمزنگاری برای سیستم بانکی برجسته کرد.

حداقل استانداردهای جهانی قابل اعمال برای دارایی های رمزنگاری بدون پشتوانه وجود دارد که در حال حاضر همه خطرات و آسیب پذیری ها را کاهش نمی دهند.

رگولاتورهای ایالات متحده بیت کوین، اتر و سایر دارایی های رمزنگاری شده را به عنوان اوراق بهادار رد کرده اند.

به گفته این سازمان، نوسانات اکوسیستم دارایی‌های رمزنگاری‌شده، مشکلات حمایتی و حاکمیتی شکننده و همچنین افزایش پیچیدگی و عدم شفافیت آن‌ها را برجسته کرده است.