سیاهچاله های کلان پرجرم که در مناطق نادری از گاز در پشت اولین کوازارها تشکیل شده اند: مطالعه

کوازارها برخی از قدرتمندترین و پرانرژی ترین اجرام در جهان هستند. اختروش‌هایی که در مرکز کهکشان‌های دور یافت می‌شوند، از سیاهچاله‌های بسیار پرجرم نیرو می‌گیرند که جرم آن‌ها از میلیون‌ها تا ده‌ها میلیارد جرم خورشیدی است. این سیاه‌چاله‌ها مواد مجاور را تشکیل می‌دهند که در اثر اصطکاک و فشار وقتی به سمت سیاه‌چاله می‌افتند، گرم می‌شوند. سپس گرما و انرژی الکترومغناطیسی ایجاد شده در این روش توسط اختروش ها به شکل انرژی الکترومغناطیسی آزاد می شود.




منبع

محققان از یک مدل ابررایانه برای شبیه سازی در مورد محل تشکیل این اختروش ها استفاده کردند. دانشمندان دریافتند که اختروش ها زمانی موفق شدند که سیاهچاله های بسیار پرجرم، با جرم حداقل 100000 برابر خورشید ما، در مناطقی از فضا که جریان های سرد قدرتمند گازها در غلظت های قوی یافت می شدند، شکل بگیرند. این جریان های گازی تنها در حدود ده ها منطقه در سراسر منطقه ای از فضا به وسعت 1 میلیارد سال نوری یافت شدند.

دکتر Whalen تیمی از محققان را رهبری کرد که منشا کوازارها را تعیین کردند. این مطالعه در 6 ژوئیه در مجله منتشر شد طبیعت.

در نتیجه، تنها ابرهای ابتدایی که می‌توانستند درست پس از طلوع کیهانی یک اختروش تشکیل دهند – زمانی که اولین ستارگان در جهان شکل گرفتند – نیز به راحتی دانه‌های عظیم خود را ایجاد کردند. این نتیجه ساده و زیبا نه تنها منشا اولین اختروش‌ها را توضیح می‌دهد، بلکه جمعیت شناسی آنها را نیز توضیح می‌دهد – تعداد آنها در زمان‌های اولیه.

دکتر دانیل والن از دانشگاه پورتسموث گفت: «اولین سیاهچاله‌های پرجرم صرفاً پیامد طبیعی شکل‌گیری ساختار در کیهان‌شناسی ماده تاریک سرد – فرزندان شبکه کیهانی بودند.

دانشمندان موفق به کشف یکی از بزرگترین اسرار در اخترفیزیک اخیر شده اند – تشکیل اختروش ها در کیهان اولیه. این موجودات کیهانی برای اولین بار در سال 2003 مشاهده شدند و اندکی پس از آن، بیش از 200 اختروش توسط سیاهچاله های بسیار پرجرم شناسایی شدند. این 200 اختروش در اولین میلیارد سال پس از شکل گیری جهان شکل گرفته بودند. دانشمندان هرگز نتوانسته بودند به طور قطعی چگونگی شکل گیری این اختروش ها در اوایل جهان را تعیین کنند. اکنون، تیمی از محققان دریافته‌اند که این اختروش‌های اولیه به طور طبیعی در شرایط آشفته مخازن گازی نادر کیهان اولیه شکل گرفته‌اند.