شبکه چیست ؛ تعریف کامل انواع شبکه و توپولوژی های آن؛ ویدئو

شبکه های کامپیوتری فارغ از فاصله فیزیکی میتوانند از ۲ کامپیوتر و یا از یک سازمان با ۲ میلیون کامپیوتر و یا بیشتر به راحتی پشتیبانی کنند شبکه ها با اهداف گوناگونی راه اندازی میشوند با استفاده از شبکه، کاربران میتوانند به طور مجتمع و سراسری به منابع و دادهها دسترسی داشته باشند و یا با یکدیگر تماس صوتی و تصویری برقرار کنند. اما اکسترانت روی فضای مجازی و به طور سراسری فعالیت میکند و افراد خارج سازمان، مانند شرکای تجاری و مشتریان نیز میتوانند از این شبکه روی محیطی امن استفاده کنند. در ساختار توری، هر گره شبکه با چند گره دیگر شبکه مرتبط است یعنی هر client با لینک اختصاصی نقطه به نقطه و به طور مستقیم به همه client های دیگر متصل است. در نهایت این اتصالات به صورت حلقه هستند و این شبکه ساختار حلقه ای دارد.در توپولوژی رینگ، تمامی تجهیزات شبکه در مسیری دایرهوار به هم متصل میشوند و نیازی به مسدودکننده کابل نیست.

برای اتصالات داخلی شبکه های WAN باید از ISP ها و زیرساخت های مخابراتی کمک گرفت. از تکنولوژیهای مورد استفاده در این نوع از شبکه ها میتوان از تکنولوژی های ISDN – MPLS – ATM و غیره نام برد. در شبکه های کلاینت سروری، هم کلاینت و هم سرور سیستم عامل مختص به خود را دارند، کامپیوترها علاوه بر اینکه به هم متصل هستند از همدیگر مستقلند یعنی اگر یک کامپیوتر یا دستگاه دیجیتالی که به شبکه متصل است، خاموش شود یا به هر دلیل از شبکه خارج شود، همچنان شبکه پابرجاست. شبکه های Domain از خانواده شبکه های کلاینت سروری هستند که کاربران میتوانند از سرویس های شبکه استفاده کنند. در شبکه های کلاینت سروری، سرورها، محلی برای ذخیره تمام فایلهای شبکه هستند و همه کاربران شبکه دارای سطح دسترسی معین هستند. در توپولوژی باس تمام سیستمها به یک مسیر کابلی مستقیم و اصلی به نام Trunk یا Backbone متصل هستند. برای اتصال کامپیوتر به کابل اصلی از Drop Line استفاده میشود. این آژانس پروژههای تحقیقاتی بسیار مهمی را در زمینههای استراتژیک و دفاعی انجام میداد، یکی از این پروژه ها ایجاد ارتباطات قوی در زمان جنگ های احتمالی بود.

این توپولوژی یکی از رایج ترین توپولوژی های شبکه است. همچنین برخی از تجهیزات اکتیو نیز عبارتند از : سوییچ، هاب، روتر، فایروال و… در توپولوژی ستاره، همه تجهیزات و clientها به یک دستگاه مرکزی که معمولا Switch یا Hub یا سرور است متصل میشوند. 1. اگر دستگاه مرکزی دچار مشکل شود، تمام شبکه Down خواهد شد. مدیران شبکه میتوانند به راحتی تمام کاربران را مدیریت کرده و امنیت و پایداری شبکه را تامین کنند. هاست – Host، هر دستگاه یا سیستمی که به شبکه متصل بوده و خدماتی ارائه میدهد و یا از خدمات و سرویسهایی در داخل شبکه استفاده میکند. تفاوت اینترانت و اکسترانت در این است که اینترانت معمولا شبکهای داخلی بوده و سرورهای مجموعه در داخل سازمان وجود دارد و افراد خارج از محیط سازمان نمیتوانند از این شبکه استفاده کنند. 4. اگر یک لینک از کار بیفتد برای سیستمهای دیگر مشکلی به وجود نخواهد آمد و بقیه شبکه دان نمیشود. در شبکه به اشتراک گذاشته میشود و کاربران میتوانند بر اساس سطح دسترسی خود از آنها استفاده کنند. در توپولوژی حلقه هر دستگاه از دو طرف به دو دستگاه دیگر وصل است و بین آنها لینک نظیر به نظیر وجود دارد. از طرفی حجم ترافیک داخل شبکه بالاست چون دیتا باید کل حلقه را دور بزند.

پس هر بستهای هر کجا که بخواهد برود ابتدا باید token را دریافت کند و سپس تک تک CLIENTها را دور بزند تا به مقصد مورد نظر برسد. وقتی یکی از گرهها بخواهد برای گره دیگری در شبکه پیامی ارسال کند، تمامی گرههایی که بین گره مبدا و گره مقصد هستند آن پیام را دریافت میکنند، اما پس از بررسی آدرس، آنرا رها میکنند. در توپولوژی خطی، وقتی یکی از گرهها بخواهد برای گره دیگری پیامی ارسال کند، پیام را به شیوه همهپخشی (Broadcast) ارسال میکند، بنابراین همه کامپیوترهای دیگر در شبکه، پیغام را دریافت میکنند، اما پس از بررسی آدرس، آنرا رها میکنند و تنها کامپیوتری قادر به مشاهده پیام است که آدرسش با آدرس مقصد مندرج در پیام یکسان باشد. اگر یکی از گرههای شبکه حلقوی از مدار خارج شود یا نقطهای از کابل دچار نقص شود، شبکه قطع میشود. همچنین در یافتن خطا با سختی روبرو هستید و اگر کابل Trunk قطع شود تمام شبکه از کار میافتد یا اصطلاحاً شبکه Down میشود. برای استفاده از مشاوره و خدمات طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی شبکه روی لینک طراحی شبکه بزنید.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از مجله خبری novinraya دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.