شواهد ژنتیکی پاتوژن های عامل تیفوئید و طاعون در DNA تمدن های باستانی یافت شد

در داده های ژنتیکی، این تیم باکتری های رایج دهان را پیدا کردند. در دو نفر از افراد، وجود Y. pestis را تشخیص دادند، در حالی که در دو نفر دیگر، دو دودمان از باکتری سالمونلا انتریکا که باعث تب حصبه می‌شود، یافت شد. یافته‌ها نشان داد که هر دو عامل بیماری‌زا در دوره کرت عصر برنز وجود داشته و احتمالاً در آن زمان قابل انتقال بوده‌اند.

دانشمندان سقوط چندین تمدن باستانی از جمله امپراتوری آکد، پادشاهی قدیمی مصر را به عواملی مانند تغییرات آب و هوایی و تغییر وفاداری نسبت داده بودند. با این حال، یک مطالعه جدید پیشنهاد می کند که این می تواند به دلیل برخی از پاتوژن های منقرض شده باشد. باستان شناسان موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک بقایایی را از یک محل دفن باستانی در کرت یونان به نام هاگیوس کارلامبوس کاوش کردند. در آنجا آنها شواهد ژنتیکی دو باکتری را پیدا کردند که مسئول ایجاد تیفوئید و طاعون هستند.

اگرچه مسیر انتقال این پاتوژن ها برای محققان مشخص نیست، آنها خاطرنشان کردند که دودمان S. enterica یافت شده دارای ویژگی هایی نیست که مسئول ایجاد بیماری های شدید در انسان باشد.

تیم به رهبری باستان شناسان گونار نویمان، این مکان را برای شرایط خنک و پایدار آن انتخاب کردند زیرا DNA در دماهای بالاتر تخریب می شود. آنها با حفاری در استخوان های باستانی شروع کردند و DNA را از دندان های 32 فرد که بین سال های 2290 تا 1909 قبل از میلاد مرده بودند، بازیابی کردند.

“در حالی که بعید است Y. pestis یا S. enterica تنها مقصر تغییرات اجتماعی مشاهده شده در مدیترانه در پایان هزاره سوم پیش از میلاد، پیشنهاد می کنیم که با توجه به شواهد DNA باستانی ارائه شده در اینجا، بیماری های عفونی باید به عنوان یک عامل کمک کننده اضافی در نظر گرفته شوند. این محققان در مقاله تحقیقاتی خود که در Current Biology منتشر شده است، می نویسند: احتمالاً در تعامل با آب و هوا و مهاجرت، که قبلاً پیشنهاد شده است.

برای آخرین اخبار و بررسی‌های فنی، Gadgets 360 را دنبال کنید توییتر، فیس بوک و اخبار گوگل. برای آخرین ویدیوها در مورد ابزارها و فناوری، در کانال YouTube ما مشترک شوید.

جشنواره آزادی بزرگ آمازون 2022: بهترین معاملات الکترونیک

Raksha Bandhan 2022: بهترین ایده های هدایای فنی که خواهر و برادر شما دوست خواهند داشت





منبع