طراحی ساختمان اداری

این باید یکی از مهمترین ملاحظات برای هرگونه طراحی مجدد دفتر آینده نگر باشد. طراحی دفتر فضای باز برای محل کار آینده به چه معنا خواهد بود؟ پیش بینی نمونه اولیه «دفتر آینده» چه تصویری به ما می دهد؟ اخیرا از عبارت “طراحی استعاره ای” برای اشاره به عناصر طراحی استفاده میشود که به طور غیرمستقیم به زمینه دیگری اشاره میکنند – به عنوان مثال استفاده از سنگ به عنوان تصویری از طبیعت، آب برای دریا و یا تختههای چوبی برای جنگل. همچنین داشتن اتاقهای ساکت و آرام میتواند به عنوان نقاط امن کارمندان شناخته شوند که در آن مکالمه خصوصی، گفتگوی تلفنی یا ویدیویی و جلسات کاری با تعداد نفرات کم برگزار شود. اتاقهای کنفرانس به علت این که جلسات مهمی برگزار خواهد شد و زمان جلسات مشخص نیست و تعداد افراد زیاد است و بسیار دلائل دیگر انتخاب مبلمان اداری، طراحی و امکانات جانبیاش بسیار مهم است.

طراح با شناخت و بررسی ویژگیهای رفتاری کاربر سعی میکند برای ایجاد فضای مطلوب، زیبایی را در فضاهای کاربردی با توجه به سلیقه کارفرما به حداکثر برساند. طراح داخلی با معماران و پیمانکاران همکاری دارد تا خواستههای کارفرما را برآورده کند، ممکن است که پروژه طراحی مربوط به فضای مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستانی، هتل و یا هر فضای داخلی دیگر باشد. در آخر با یک فضای اداری و طراحی فضای اداری متنوع روبرو خواهید شد که نیازهای فعلی را برآورده میکند و همراه شما در طراحی داخلی اتاق اداری آینده رشد میکند. فرم های اداری جایگزین و طراحی دفتر جدید جایگزین فرم های قدیمی شده و تقاضای روزافزون کار گروهی و پروژه ای را برآورده می کند. هنگامی که آنها مجبورند به صورت دور کار، کار کنند، نیاز به یک تغییر روز افزون در سبک زندگی عادی خود دارند تا بازدهی آنها نه تنها کاهش پیدا نکند بله به افزایش عملکرد آنها کمک کند؟

از مبلمان تک در کنار ست مبلمان استفاده میکنند مانند لاوست ، شزلون و حتی صندلی گهواره ای . سلامتی را با ویژگیهایی از قبیل میزهای ایستاده، صندلی اداری مدرن و مطابق با ارگونومی بدن ارتقا دهید. اغلب میزهای مدیریت موجود در بازار رنگ تیره ای دارند تا جایگاه بالای مدیر را به نمایش بگذارند. اما آیا شما احتیاج دارید که مدیر بالادستی شما نگاهتان کند؟ به نظر میرسد این حالت ممکن است شما را شگفت زده کند زیرا این شیوهی طراحی فضای اداری ترکیبی است که جنبههایی متفاوت از همهی نمونههای اولیه فوق که به آن اشاره کردیم را به خود اختصاص داده است. احتمالا شده که شما خواسته باشید در طراحی خانه خود تغییراتی ایجاد کنید و تصمیم گرفته باشید که از یک متخصص کمک بگیرید، اما در مسیر یافتن متخصصی برای ایجاد تغییرات دلخواهتان، با فهرستی از افرادی مواجه می شوید که معمار داخلی، طراح داخلی و دکوراتور داخلی هستند. آنها مطابق با نظر و خواسته مشتریان موارد متعددی مانند زمان، هزینه، نوع اجرا، همراهی و مشاوره به مشتریان درتمامی بخش های تعیین شده در پیش نویس طرح اولیه را ارائه می دهند. به همین جهت در اولین نگاه مخاطب چیدمان و نوع دکوراسیون فضای اداری مورد قضاوت قرار می گیرد.

یک معمار داخلی ساختار مواد و مصالح را میشناسد و پیشنهاد استفاده از مصالح را با توجه به سبک و فضای کاربردی میدهد. زیرا در این فضاها توجه بیشتری به زییایی و جذابیت فضا و بعد حریم خصوصی افراد می شود. در بیشتر کارها بعد از مدت زمان زیادی مقدار اسناد و مدارکی که به صورت کاغذ و چاپی جمع میشوند بسیار زیاد میشود و نگهداری از این اسناد دغدغه بزرگی برای افراد شرکت می شود. دکوراسیون فضاهایی همچون دفاتر اسناد رسمی، دفاتر حقوقدانها و وکلا و موسسات حقوقی و داوری دراین دسته بندی قرار میگیرند. طراحی دکوراسیون داخلی محل کار احتیاج به تخصص و مهارت بیشتری نسبت به منازل مسکونی دارد. طراح داخلی مهارت های نرم افزاری کامل و جامع همچون اتوکد، اسکچاپ، راینو و … وی به نرم افزارهای معماری و نرم افزارهای طراحی مسلط است و میتواند به نحو احسن طرح خود را به کارفرما ارائه و از آن دفاع نماید. ورزش کردن نرم و تغییر در حالات نشستن میتواند به کارمندان جهت تقوییت روحیه کمک کند. انتخاب نوع سبک بر اساس وضعیت بنا و سلیقه کارفرما و با کمک و راهنمایی دکوراتور صورت میگیرد. در اینجا ما قصد داریم شما را با هر یک از این حوزه ها بیشتر آشنا کنیم تا با توجه به نیاز خود نوع متخصص مورد نیازتان را تشخیص دهید.

البته این نوع پلان در مقایسه با پلان باز نیاز به صرف هزینه بیشتری است، چرا که نیاز به متراژ بالا و مصالح زیادی دارد. که از جمله ی این مزایا می توان به فراهم شدن رفاه بیشتر کارمندان و در نتیجه تمایل افرادی با مهارت بیشتر برای کار کردن در آن اداره و بالا رفتن راندمان کاری شرکت می شود . برای بالا بردن دقت در اجرای پارتیشن بندی، کلیه جزئیات موجود در نقشه ها بر روی زمین ترسیم می گردد تا کامل ترین و با کیفیت ترین پارتیشن در دستورکار بخش اجرایی این مجموعه قرار گیرد. همان طور که می دانیم ساخت پارتیشن اداری ام دی اف یکی از رایج ترین مراحل طراحی بخش های اداری است. اولویت اصلی ساخت یک بنا در مقاومت در برابر زلزله، باد، انواع بارش و حوادث طبیعی دیگر است. چوب و مصنوعات چوبی جزو مواد رایج در ساخت و طراحی پارتیشن هستند. معمار داخلی باید شناخت خوبی نسبت به نیازهای فیزیکی، دمای فضای داخلی، میزان رطوبت و روشنایی، سیستم صوتی، مباحث روانشناختی مانند زیبایی شناسی، سطح فرهنگی و موارد دیگر یک فضای داخلی داشته باشد تا بتواند معماری را با روحیات انسان در آمیزد و همسو کند. خیر. بازگرداندن فضای باز باید تأثیر حیاتی داشته باشد که متناسب با دهه شما برای نسل شما باشد.

در صورت نیاز به انجام کار تیمی و گروهی از پلان باز استفاده می شود. یا، آنها برای یک دوره تنفس و استراحت حین انجام کار برای افزایش قوای خلاقانه خود به مطالعه آرام روی میآورند؟ انجام چنین کاری باعث می شود تا قسمت های خالی و بی روح دکوراسیون فضای اداری، رنگ و لعابی جذاب و اصیل به خود بگیرند. قبل از هر کاری باید هدفتان را از انجام طراحی دکوراسیون مشخص کنید تا دکوراسیون براساس آن طراحی شود. زیرا باید هر دو وظیفه را برعهده بگیرد، اما هیچ کدام از آنها نباشد. وظیفه طراح داخلی خلق یک اثر هنری که تنها از منظر زیباییشناسی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد یا یک کار صرفا خشک فنی و مقرراتی نیست، بلکه دشوارتر و ظریفتر از این دو است. در واقع این بخش در حوزهی کاری دکوراسیون داخلی است، اما طراح داخلی قادر به انجام آن میباشد. بنابراین باید تمهیدات لازم و عایق های صوتی مناسب در جداره ها و درب ورودی و هر بخش که لازم است را به کار بست تا این مهم انجام شود.

با توجه به اینکه معماری داخلی با ویژگیهای روحی ـ روانی انسان در ارتباط مستقیم قرار دارد، باید برای رسیدن به طرح مطلوب، ویژگیهای رفتار انسانی در فضاهای داخلی ـ زیستی متشکل از عمومی و خصوصی، در طراحی با وسواس زیاد مورد توجه قرار گیرد. تهیه و چیدمان درست و اصولی مبلمان یکی از مهمترین مراحل در تجهیز و فرنیش کردن فضاهای اداری است ، مبلمان فضاهای اداری با توجه به عملکرد هر بخش دارای طرح و فرم های متفاوتی می باشد ، که باید متناسب با فضا انتخاب و چیدمان شود . نیازهای کارفرما و پروژه را بررسی کرده و طرحی با توجه به بودجه کارفرما و قوانین و مقررات ارائه میدهد. سیاه رنگ جذاب و پرقدرتی است که اخیراً بیشتر توجه طراحان و معماران را به خود جذب کرده است. در طراحی این نوع مبلمان به جزئیات ، بسیار توجه می شود .

هر نوع تقسیم کننده اتاق به منظور تزئین و جداسازی فضاهای اداری یا نشیمن است. اما صندلیهایی که در دفاتر، اتاق هیئت مدیره و فضاهای دیگر استفاده میشوند، باید متناسب با فضا و دکوراسیون داخلی باشند. بسته به شرایط هرپروژهای، تخصصهای مورد نیاز باید انتخاب شوند به طور مثال اگر شما قصد بازسازی کامل ساختمان خود را دارید به گونهای که نیاز به تغییرات دیوارکشی و فضابندی، تغییرات در سیستم تاسیسات و … اگر چه تمامی این روش ها موجب زیبایی نمای داخلی و مرتب شدن ساختمان می شد، اما به اندازه روش های مدرنی که به تازگی برای زیباسازی ساختمان استفاده می شود، راحت و آسان نیستند. ساختمان های اداری امروزه کمتر از نمونههای مسکونی نیستند. در فضاهای اقامتی نظیر هتل، ساختمان های مسکونی بزرگ و .. نیز می توان بخش رسپشن را مشاهده نمود.

به عنوان مثال اگر می خواهید خانهی شما احساس صمیمیت و گرمی بیشتری در افراد ایجاد کند، باید از رنگ های گرم تر مانند کرمی، قهوه ای و نسکافه ای استفاده کنید در مقابل برای این که فضای شما رسمی تر به نظر برسد، می توانید از رنگ های سرد یا خنثی استفاده کنید. شاید اولین نکتهای که باید به آن اشاره کنیم سلیقه شخصی کارفرما است. اما امروزه کارکرد آن نیز تغییر کرده و ما در دکوراسیون داخلی نیز از این متریال استفاده می کنیم. میزان ورود نور در ساعات مختلف از روز متفاوت است لذا یک پرده مناسب می تواند این نور را تنظیم کرده و متناسب با نیاز هر بخش از آن استفاده کرد. طراح داخلی با کارفرما ارتباط موثر برقرار کرده و خواستههای او را به روشی حرفه ای و فنی اجرا میکند. طراح داخلی میتواند دکوراسیون داخلی انجام دهد اما یک دکوراتور نمی تواند طراحی داخلی انجام دهد. را هم میتواند انجام دهد. بنابراین هرقدر هم فضای اختصاص یافته برای یک واحد اداری کوچک باشد، باید طوری طراحی شود که فضای کافی برای قرار گرفتن یک میز کار و چند صندلی را داشته باشد تا اولیه ترین نیاز یک دفتر اداری را برطرف کند.

از این رو باید به آنچه که به کاربر در مواجهه با شرکت روبرو می شود، توجه نمود و آن چیزی که درخور و شایسته شخصیت برند است را به وی منعکس کرد. به هنگام طراحی محیط دکوراسیون اداری حتما علاوه بر سیستم تنظیم دما سالن به گزینه هایی که برای تهویه هوا پیش رو دارید، توجه کنید. نورپردازی باید با توجه به سبک طراحی لابی انتخاب شود. شما باید در نظر داشته باشید که کارمندان روزانه به طور متوسط حدود ۸ الی ۹ ساعت در دفتر مشغول به کار هستند بنابراین اولین چیزی که باید در خرید مبلمان دقت داشته باشید استاندارد و راحتی آن می باشد.

بهعنوان مثال نتایج یک مطالعه در دانشگاه بریتیش کلمبیا، نشان داد که رنگهای آبی و سبز ازنظر شناختی میتوانند اثر آرام بخشی داشته باشند؛ بنابراین بهکارگیری این رنگها در محیطهای کاری پر استرس و پرتنش تا حدود زیادی میتواند بر سلامت روانی افراد شاغل در آن مؤثر باشد. این رنگ در زمینه خلاقیت بسیار حائز اهمیت است، زیرا اعتماد به نفس را بالا می برد و افراد را تشویق به انجام کار های جدید می کند. مهارت عالی در سازماندهی – در طراحی داخلی عوامل زیادی دخیل هستند که باید مدنظر قرار بگیرند تا کار به خوبی انجام شود. از این رو باید شخصیت، کارکتر و کیفیت برند را در این بخش، پیش چشمان ارباب رجوع گذاشت! از آنجایی که در هر دفتر کار، نخستین بخشی که ارباب رجوع در مراجعه به دفتر شرکت با آن روبرو می شود فضای پذیرش است، باید روی طرح و دیزاین این بخش حساسیت به خرج داد. چرا که شاید ارباب رجوع با ماهیت کار و یا کیفیت کار شرکت آشنا نباشد. مهمتر از همه این است که اگر شرکتی قصد دارد خلاقیت در شرکت را از طریق طراحی دکوراسیون اداری افزایش دهد، این مکان نباید فضایی خستهکننده برای کار داشته باشد. بنابراین اگر به این موضوع فکر میکنید که سازمان شما از نظر مبلمان اداری و طراحی فضای اداری نظیر صندلی اداری، میز اداری و…

از آجر در گذشته های دور به عنوان متریال نما استفاده می شده است. مزیتهای مبلمان اداری در بیشتر مواقع کاملاً ملموس و قابل ذکر است به صورت ی که میتوان از آنها به عنوان یکی از دلائل رجحان یک سازمان نسبت به سازمان دیگر نام برد. شاد و سالم نگه داشتن نیروی کار برای آیندهی کسب و کار و دستیابی به اهداف بسیار قابل اهمیت است. منطقی است که برنامه دفتر خود را براساس آنها و آنچه برای دستیابی به بهرهوری مطلوب نیاز دارند، مدلسازی کنید. معماری داخلی هر آنچه با سکونت انسان در یک فضای داخلی مرتبط است مانند نوع متریال، پوشش نهایی سقف و کف، الزامات الکتریکی و الکترونیکی، تاسیسات، تهویه، ارگونومی و استفاده هوشمندانه از فضا را تحت تأثیر خود قرار میدهد. استفاده از پارتیشن اداری چوبی در مکانهای مختلف محیط کار و یا منزل بسیار پرطرفدار بوده و ضمن ایجاد جلوهای زیبا و شکیل در یک فضا، حس طبیعی بودن نیز به محیط میدهد. طراح داخلی برنامهریزی فضایی انجام میدهد و می تواند در طراحی و بازسازی فضای داخلی از طرحریزی پلان تا انتخاب تمام اشیا و لوازم تزئینی به افراد کمک کند.