طولانی‌ترین انفجار رادیویی سریع مشابه الگوی ضربان قلب که میلیاردها سال نوری دورتر از زمین شناسایی شد

ستاره شناسان انفجار عجیبی از سیگنال های رادیویی را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد با الگویی شبیه به ضربان قلب منتشر می شود. این سیگنال که به عنوان انفجار رادیویی سریع (FRB) طبقه بندی می شود، از کهکشانی که میلیاردها سال نوری از زمین فاصله دارد، منشا گرفته است.

در حالی که تیم الگوی سیگنال را تجزیه و تحلیل می‌کرد، شباهت‌هایی را با انتشارات مگنتارها و تپ‌اخترهای رادیویی کهکشان خودمان مشاهده کردند. در حالی که تپ اخترهای رادیویی پرتوهایی از امواج رادیویی را ساطع می کنند که به نظر می رسد با چرخش ستاره نوترونی ستاره ای پالس می کنند، مگنتارها به دلیل میدان مغناطیسی شدیدشان انتشارات مشابهی دارند.

پس از کشف، گزارش شده در طبیعتاخترشناسان اکنون امیدوارند سیگنال های بیشتری را از منبع شناسایی کنند. آنها همچنین امیدوارند امکان استفاده از منبع را به عنوان یک ساعت اخترفیزیکی کشف کنند. علاوه بر این، داده‌های منبع مانند فراوانی انفجارها و نحوه تغییر آنها با دور شدن منبع از زمین نیز می‌تواند به اندازه‌گیری سرعت انبساط جهان کمک کند.




منبع چنین FRB ها موج رادیویی شدیدی هستند که حداکثر چند میلی ثانیه طول می کشد. اما، ستاره شناسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) طول این سیگنال را تا سه ثانیه مشاهده کردند که آن را 1000 برابر طولانی تر از FRB های معمولی می کند.

چیزی که در مورد این یافته جذاب تر به نظر می رسید الگوی سیگنال های رادیویی بود. محققان خاطرنشان کردند که این انفجار در یک الگوی تناوبی از ضربان قلب منتشر می شود که هر 0.2 ثانیه تکرار می شود. محققان با برچسب FRB 20191221A نتوانسته‌اند منبع سیگنال را صفر کنند، اما گمان می‌رود که این انفجار از یک تپ‌اختر رادیویی یا یک مگنتار که هر دو نوع ستاره‌های نوترونی هستند، سرچشمه گرفته باشد.

“چیزهای زیادی در جهان وجود ندارد که سیگنال های کاملاً دوره ای از خود ساطع کنند. نمونه هایی که ما در کهکشان خود می شناسیم تپ اخترهای رادیویی و مگنتارها هستند که می چرخند و تابش پرتویی شبیه به فانوس دریایی تولید می کنند. و ما فکر می کنیم که این سیگنال جدید می تواند یک مگنتار یا تپ اختر روی استروئیدها باشد.