فناوری بلاک چین چیست؟

بیشتر بخوانید: الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake “PoS”) چیست؟ در شبکههای توزیع شده و فاقد یک ادارهکننده و کنترلکننده مرکزی، رسیدن به اجماع و توافق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سرمایهگذاران امیدوارند پروژه موفق شده و ارزش توکن آن در بازار کریپتوکارنسی چند برابر شود. ویژگیهای بسیار جذاب Blockchain نظیر عدم تمرکز، عدم تغییر (داده بعد از ثبت) و مقاومت بالا در برابر سانسور، بدون هزینه نبوده و محدودیتهایی را بهوجود آوردهاند. در این مثال، شناسه دو حرفی KP میبایست در زمان پر کردن سلول اول از صف دوم استفاده شود (defKP). همانند مثال بالا بر اساس شناسه دو حرفی، کوچکترین تغییر در دیتا، سبب ایجاد یک خروجی کاملا متفاوت خواهد شد. قرار دادن کلید خصوصی در اختیار بقیه در یک شبکه مالی مبتنی بر بلاک چین مساوی دادن حق برداشت از حساب بانکی خود به آنها است! سیستم مراقبتهای بهداشتی کنونی کاملا پراکنده است، اما اگر بتوان آن را داخل یک پایگاه داده جهانی ایمن متمرکز کرد، جریان اطلاعات بین افراد بسیار سریعتر خواهد بود. آنچه پشت پرده رخ میدهد، کاملا متفاوت است.

بیت کوین بهطور پیوسته طرفداران بیشتری به سمت خود جلب کرده و محبوبیت و مقبولیت آن رو به افزایش است. آلیس دیگر نمیتواند همان 5 بیت کوین را به کاربری دیگر نیز ارسال کند (دابل اسپندینگ)، چرا که شبکه از خرج شدن آنها طی یک معامله قبلی باخبر است. وقتی یک ماینر بلاک جدیدی را به شبکه ارسال میکند، سایر گرهها آن را به عنوان ورودی در یک تایع هش قرار خواهند داد. وضعیت در شرایط اضطراری که باید خیلی سریع به فردی دیگر در کشوری متفاوت پول ارسال کنید، بغرنج میشود. داده سریع و بهطور مستقیم به بلاک چین اضافه نشده و بعد از دیده شدن پیام توسط گرهها، یک سری اعمال باید به منظور تایید شدن تراکنش انجام شوند. اما بلاک چین چیست و چطور یک پول دیجیتالی مبتنی بر آن مثل بمب صدا کرد؟ آیا میتوان تراکنشها را در بلاک چین معکوس کرد؟ در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. وقتی کاربران درباره این فناوری صحبت میکنند، منظورشان اغلب خود پایگاه داده نیست و به اکوسیستمهای ایجاد شده حول محور بلاک چین اشاره دارند. با در نظر گرفتن همین ساختار، پایگاه داده خاص مورد بحث، بلاک چین (زنجیره بلوک، BlockChain) نامگذاری شده است. تا اینجا دریافتیم نودهای تشکیلدهنده شبکه به یکدیگر متصل بوده و هر یک نسخهای از پایگاه داده را نگهداری میکند.

هیچ مدیری وجود نداشته و خبری از یک سرور مرکزی نیست. در مسئله فرماندهان بیزانسی، مشکل همیشه فاسد بودن مجله خبری novinraya پیامرسان نیست. در سمت چپ، کاربر A باید پیامش را از طریق سرور به دست کاربر F برساند. برای سادگی مثال، تصور میکنیم هر دو کاربر در یک بانک حساب دارند. اگرچه اولین نسل آن در دهه 1990 توسعه یافت، اما تا سال 2009 و زمان تولد اولین رمز ارز دنیا، بیت کوین، محبوبیتی نداشت. در شبکه بیت کوین، این جایزه به ازای هر بلاک اکنون برابر 6.25 واحد BTC است. ساتوشی ناکاموتو از طرحها و فناوریهای قبلی برای خلق بیت کوین بهره برد. برای استیکینگ نیازی به خرید سخت افزار و پرداخت قبض نیست، اما باید بخشی از سرمایهتان را در پروتکل قفل کنید. پلتفرمهایی نظیر فیس بوک این داده را در اختیار شرکتهای تبلیغاتی قرار داده و بیشرمانه، بدون توجه به حریم خصوصی کاربران، کسب درآمد میکنند! در صورت فعالیت درست، این سرمایه واسطه کسب سود شده و در صورت تقلب، بخشی از آن تلف میشود.

در یک سطح گستردهتر، یک سوال اساسی در مورد مقیاسپذیری وجود دارد؛ آیا باید عملکرد خود بلاک چین را بهبود بدهیم (مقیاسپذیری درون شبکهای) یا بهتر است امکان اجرای تراکنشها بدون درگیر کردن بلاک چین اصلی را فراهم کنیم (مقیاسپذیری خارج شبکهای)؟ هر یک میبایست درباره حمله یا عقبنشینی تصمیم بگیرد. به لطف پیادهسازی یک اکوسیستم مدیریتی با استفاده از Blockchain، از حضور همه اعضا در تصمیمگیریها اطمینان پیدا کرده و یک نمای کلی شفاف از سیاستهای در حال اجرا ارائه میکنیم. این پلتفرم در زمینه قراردادهای هوشمند پرچمدار است. نتیجه، مطرح شدن بیشمار کاربرد برای بلاک چین خارج از دنیای اقتصاد بوده است. این سیستم باید تقلب را برای اعضا بسیار پرهزینه کند، اما بهطور متقابل به اعضای فعال بهشکلی صادقانه جایزه بدهد. Proof Of Work)، آنچه کاربران در گرو پروتکل قرار میدهند، پول صرف شده برای خرید سخت افزارهای ماینینگ و همچنین هزینه برق مصرفی است. اگرچه در نگاه اول این نوع بلاک چین زائد به نظر میرسد، اما کاربردهای خاص خود را دارد. ژنرال شماره 1 پیام «ابتدای صبح روز بعد حمله میکنیم» را به پیک داده تا به سه نفر دیگر منتقل کند، اما آن چیزی که به دست آنها میرسد، «همین امشب حمله میکنیم» است.