قانون ضد انحصار با هدف قرار دادن سلطه بزرگ فناوری توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده تصویب شد

قانونگذاران در تلاش برای سفت کردن کنترل صنعت قدرتمندی که خدمات آن، عمدتاً رایگان یا تقریباً رایگان، در بین مصرف کنندگان محبوب است و در زندگی روزمره گنجانده شده است، با یک وظیفه ظریف روبرو شده اند.

پیشنهادات ضد انحصار گسترده‌تر، شرکت‌های فناوری قدرتمند را از ترجیح محصولات و خدمات خود بر رقبا در پلتفرم‌هایشان محدود می‌کند و حتی می‌تواند منجر به جدایی اجباری شود که پلتفرم‌های غالب شرکت‌ها را از سایر مشاغلشان جدا کند. آنها می توانند، برای مثال، از هدایت آمازون به سمت برندهای خود و دوری از محصولات رقبا در پلت فرم غول پیکر تجارت الکترونیک خود جلوگیری کنند.

لوری تراهان، نماینده دموکراتیک، پیش از رأی گیری گفت: «ما به عنوان یک کشور خود را در یک لحظه انحصاری می یابیم. شرکت‌های چند میلیارد دلاری به غول‌هایی تبدیل شده‌اند که هر گونه رقابت واقعی را در صنایع خود حذف کرده و از سلطه خود برای آسیب رساندن به مشاغل کوچک و مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند. قدرت انحصاری متا این امکان را به آن داده است که بدون توسل به زنان، کودکان و افراد در هر سنی آسیب برساند. آمازون از تسلط خود برای کپی برداری از محصولات رقبا و راه اندازی مشاغل کوچک در زمین استفاده کرده است.

قانونگذاران این ماده را اضافه کردند که یارانه های خارجی را به شرکت های آمریکایی هدف قرار می دهد. جمهوری خواهان به ویژه به شدت از مالکیت چینی پلتفرم ویدیویی محبوب TikTok انتقاد کرده اند.

اگر جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان یا سنا را در انتخابات نوامبر به دست آورند، مطمئناً تلاش خواهند کرد تا فعالیت‌های FTC را کاهش دهند و تفسیر گسترده‌تر آن از اختیارات قانونی خود را به چالش بکشند.

تهیه پیش‌نویس این قانون چرخشی جدیدی را در تلاش کنگره برای مهار تسلط غول‌های فناوری و شیوه‌های ضدرقابتی که به گفته منتقدان به مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارهای کوچک و نوآوری آسیب رسانده است، نشان داد. اما این پیشنهاد پیچیده است و مخالفت هایی را با برخی مفاد قانونگذاران هر دو حزب به همراه داشت، حتی اگر همه رفتار غول های فناوری را محکوم کنند.

دولت بایدن، که برای قوانین ضد انحصار که فناوری بزرگ را هدف قرار می دهد، فشار آورده است، این لایحه را این هفته تایید کرد.

نماینده تام مک کلینتاک، کالیفرنیا، رهبر FTC، لینا خان، را به عنوان یک “چپ رادیکال که به دنبال جایگزینی تصمیمات مصرف کنندگان با تصمیمات خود است” توصیف کرد.

بر اساس این لایحه، شرکت هایی که به دنبال تایید برای ادغام هستند، باید یارانه هایی را که از کشورهایی که به نظر می رسد خطرات استراتژیک یا اقتصادی برای ایالات متحده ایجاد می کنند، به ویژه چین، افشا کنند.

بنابراین، با نزدیک شدن به انتخابات نوامبر در حدود شش هفته، با پایان یافتن زمان، قانون‌گذاران مقررات کمتر بحث‌برانگیز در مورد محل دادگاه‌های ضدانحصار و هزینه‌های تشکیل پرونده ادغام را استخراج کردند و آن‌ها را در لایحه جدید تصویب کردند.

این لایحه همچنین هزینه های بایگانی پرداخت شده توسط شرکت ها به آژانس های فدرال را برای همه ادغام های پیشنهادی به ارزش 500 میلیون دلار (تقریبا 4080 کرور روپیه) یا بیشتر افزایش می دهد، در حالی که هزینه تراکنش های کوچک و متوسط ​​را کاهش می دهد. هدف افزایش درآمد برای تلاش های اجرایی فدرال است.

در سنا، امی کلوبوچار، دموکرات مینه سوتا، از قوانین مشابهی با جمهوریخواهان چاک گراسلی از آیووا و مایک لی از یوتا حمایت می کند.

بسیاری از دادستان های کل ایالت ها پرونده های ضد انحصار علیه این صنعت را پیگیری کرده اند و بسیاری از ایالت ها در اواخر سال 2020 به وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال در شکایت های مهم خود علیه گوگل و متا (که در آن زمان فیس بوک نامیده می شد) پیوستند.

یکی دیگر از جمهوری خواهان کالیفرنیا، نماینده دارل عیسا، به همکارانش گفت: “اگر می خواهید نوآوری را خفه کنید، به آن رای دهید.”

این اقدام دو حزبی با 242 رای موافق در برابر 184 رای به تصویب رسید. از مقررات جاه طلبانه تر با هدف مهار متا، گوگل، آمازون و اپل جدا شد و توسط کمیته های کلیدی مجلس نمایندگان و سنا تایید شد. این پیشنهادها برای ماه‌ها از بین رفته‌اند و به شرکت‌ها فرصت می‌دهند تا کمپین‌های لابی‌گری شدید علیه آن‌ها را انجام دهند.

این قانون با مخالفت شدید جمهوری خواهان محافظه کار مواجه شد که از همکاران خود در جمهوری خواهان حامی این لایحه جدا شدند. محافظه کاران به افزایش درآمد پیشنهادی برای تنظیم کننده های ضد انحصار اعتراض کردند و استدلال کردند که FTC در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، بیش از حد گستاخانه ای انجام داده است.

این لایحه محدودتر به ایالت ها در انتخاب محل دادگاه هایی که در مورد پرونده های ضد انحصار فدرال تصمیم گیری می کنند، دست برتر را بر شرکت ها می دهد. طرفداران می گویند این تغییر از “مزیت دادگاه خانگی” که شرکت های فناوری بزرگ در دادگاه فدرال در کالیفرنیای شمالی برخوردار هستند، جلوگیری می کند، جایی که بسیاری از پرونده ها محاکمه می شوند و بسیاری از شرکت ها مستقر هستند.

مجلس نمایندگان روز پنجشنبه قانون ضد انحصار را تصویب کرد که سلطه شرکت های بزرگ فناوری را با دادن قدرت بیشتر به ایالت ها در موارد رقابت و افزایش پول برای تنظیم کننده های فدرال هدف قرار می دهد.

کلوبوچار روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت: “اجرای موثر ضد انحصار برای اطمینان از اینکه مصرف کنندگان و کسب و کارهای کوچک فرصت رقابت دارند، بسیار مهم است.”


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع