متا برای بازگرداندن اکانت های فیسبوک و اینستاگرام دونالد ترامپ در هفته های آینده

© تامسون رویترز 2023


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

اتحادیه ضد افترا، NAACP، مطبوعات آزاد و سایر گروه‌ها نیز روز چهارشنبه نسبت به توانایی فیس‌بوک برای جلوگیری از هرگونه حمله آینده به روند دموکراتیک ابراز نگرانی کردند، در حالی که ترامپ همچنان ادعای نادرست خود مبنی بر پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را تکرار می‌کند.

متا روز چهارشنبه در یک پست وبلاگی گفت که “حفاظ‌های جدیدی را برای جلوگیری از تکرار تخلفات ایجاد کرده است.”

ترامپ در پستی در Truth Social به بازگرداندن خود در اپلیکیشن‌های متا پاسخ داد و گفت: «چنین چیزی نباید برای رئیس‌جمهور مستقر یا هرکس دیگری که مستحق قصاص نیست، تکرار شود!» او اشاره نکرد که آیا یا چه زمانی دوباره پست خود را در پلتفرم های متا آغاز خواهد کرد.

این شرکت پس از حذف دو پست وی در جریان خشونت های کنگره، دسترسی ترامپ به حساب های فیس بوک و اینستاگرام خود را به طور نامحدود لغو کرد، از جمله ویدئویی که در آن او ادعای نادرست خود مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری 2020 را تکرار کرد.

شیف در توییتر نوشت: «ترامپ شورش را برانگیخت. بازگرداندن دسترسی او به یک پلتفرم رسانه های اجتماعی برای انتشار دروغ ها و عوام فریبی خطرناک است.»

پست وبلاگ متا در روز چهارشنبه نشان داد که ممکن است سایر حساب های تعلیق شده، از جمله آنهایی که به دلیل دخالت در ناآرامی های مدنی جریمه شده اند را دوباره فعال کند. این شرکت گفت که آن حساب های بازگردانده شده مشمول بازنگری و مجازات های سخت گیرانه تر برای تخلف خواهند بود.

سپس پرونده را به هیأت نظارت مستقل خود ارجاع داد که حکم داد تعلیق موجه است اما ماهیت نامشخص آن موجه نیست. متا در پاسخ گفت که این تعلیق را دو سال پس از شروع دوباره بررسی خواهد کرد.

دیگران گفتند این تصمیم درستی بود.

نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا نوشت: «در صورتی که آقای ترامپ محتوای نقض‌کننده بیشتری پست کند، محتوا حذف می‌شود و بسته به شدت نقض، بین یک ماه تا دو سال تعلیق می‌شود». در پست وبلاگ

حساب توییتر او در ماه نوامبر توسط مالک جدید الون ماسک بازیابی شد، اگرچه ترامپ هنوز در آنجا پستی ارسال نکرده است.

اینکه ترامپ و چگونه از این فرصت برای بازگشت به فیس بوک و اینستاگرام استفاده خواهد کرد، مشخص نیست.

حامیان آزادی بیان می گویند که دسترسی مردم به پیام های نامزدهای سیاسی مناسب است، اما منتقدان متا این شرکت را به سیاست های تعدیل کننده ضعیف متهم می کنند.

سایر فعال سازی ها؟

بازگرداندن حساب‌های او می‌تواند به ترامپ کمک کند، او در نوامبر اعلام کرد که در سال 2024 دوباره برای کاخ سفید نامزد خواهد شد. او 34 میلیون دنبال کننده در فیس‌بوک دارد، پلتفرم‌هایی که ابزارهای کلیدی برای اطلاع‌رسانی سیاسی و جمع‌آوری سرمایه هستند.

این تصمیم، اگرچه به طور گسترده ای انتظار می رفت، با سرزنش شدید مدافعان حقوق مدنی مواجه شد. لورا مورفی، وکیلی که ممیزی دو ساله فیس بوک را که در سال 2020 به پایان رسید، می گوید: «فیس بوک سیاست هایی دارد، اما آنها آنها را کمتر اجرا می کنند. برای عمل خیلی کند بوده است.”

ترامپ از زمان بازیابی حساب کاربری خود در توییتر، هیچ توییت جدیدی ارسال نکرده است و گفته است که ترجیح می دهد به اپلیکیشن Truth Social خود پایبند باشد. اما سخنگوی کمپین او هفته گذشته به فاکس نیوز دیجیتال گفت که بازگشت به فیس بوک “ابزار مهمی برای کمپین 2024 برای دستیابی به رای دهندگان خواهد بود.”

جعفر گفت: «مردم علاقه مند هستند که مستقیماً از نامزدهای مناصب سیاسی بشنوند. بهتر است پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی در کنار گذاشتن سخنرانی اشتباه کنند، حتی اگر سخنرانی توهین‌آمیز یا نادرست باشد، تا توسط سایر کاربران و نهادهای دیگر مورد توجه قرار گیرد.»

تصمیم ممنوعیت ترامپ برای متا، بزرگترین شرکت رسانه های اجتماعی جهان، تصمیمی دو قطبی بود، که قبل از تعلیق ترامپ هرگز حساب یک رئیس دولت در حال حاضر را به دلیل نقض قوانین محتوای خود مسدود نکرده بود.

آدام شیف، نماینده دموکرات که پیش از این ریاست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان را بر عهده داشت، از تصمیم برای بازگرداندن وی به سمت ریاست جمهوری انتقاد کرد.

جمیل جافر، مدیر اجرایی مؤسسه اصلاحیه نایت اول در دانشگاه کلمبیا و یکی از مقامات سابق ACLU، از این بازگردانی دفاع کرد. او قبلاً تصمیم این شرکت برای تعلیق حساب ترامپ را تایید کرده بود.

متا پلتفرم روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از دو سال تعلیق پس از شورش مرگبار کاپیتول هیل در 6 ژانویه 2021، حساب های فیس بوک و اینستاگرام دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده را در هفته های آینده بازگرداند.