محاکمه سهامداران تسلا: هیئت منصفه ایالات متحده گفت که “دروغ های” ایلان ماسک برای سرمایه گذاران تسلا میلیون ها هزینه داشته است

بیش از چهار سال پس از اینکه ماسک توییت‌هایی را منتشر کرد که می‌گفت برای خرید این خودروساز برقی به قیمت 420 دلار (تقریباً 34200 روپیه) برای هر سهم بودجه تضمین شده است، سرمایه‌گذارانی که احساس می‌کردند از اظهارات گمراه‌کننده سوخته بودند، شروع به طرح دعوی خود در دادگاه سانفرانسیسکو کردند.

نیکلاس پوریت، وکیل دادگستری، که نماینده گلن لیتلتون و سایر سرمایه گذاران در این خودروساز است، گفت: «الون ماسک، رئیس و مدیر اجرایی تسلا دروغ گفته است.

این محاکمه در زمان حساسی برای ماسک برگزار می‌شود، کسی که در ماه‌های اخیر به دلیل تسلط آشفته‌اش در توییتر، که در آن کارآفرین بیش از نیمی از 7500 کارمند خود را اخراج کرد و تعدیل محتوا را کاهش داد، تیتر خبرها را به خود اختصاص داده است.

لیتلتون به اعضای هیئت منصفه گفت که «در مه جنگ» تلاش کرد تا از سرمایه‌گذاری‌هایش صرفه‌جویی کند و از اکثر موقعیت‌هایش با ضرری بزرگ خارج شد.

پوریت در سخنان افتتاحیه افزود: «دروغ‌های او باعث از دست دادن میلیون‌ها و میلیون‌ها دلار برای افراد عادی مانند گلن لیتلتون شد.

لیتلتون 71 ساله که به عنوان اولین شاهد خوانده شد، به هیئت منصفه گفت که در سال 2018 سرمایه گذاری زیادی در تسلا انجام داده است، به گونه ای که بر اساس آن قیمت سهام به 500 دلار (تقریبا 40700 روپیه) یا بیشتر افزایش یافته است.

این پرونده حول یک جفت توییت می‌چرخد که در آن ماسک می‌گوید «تامین بودجه» برای پروژه‌ای برای خرید این خودروساز برقی سهامی عام تأمین شده است، سپس در توییت دوم اضافه کرد که «حمایت سرمایه‌گذاران تأیید شده است».

دادگاه تقلب روز سه شنبه با انتخاب هیئت منصفه 9 نفره آغاز شد و انتظار می رود سه هفته به طول بینجامد. ماسک قرار است احتمالا در اوایل روز جمعه در این موضع حضور داشته باشد.

لیتلتون می‌گوید: «قرار بود تا حد زیادی من را از بین ببرد.

ماسک فریبکاری خود را انکار می‌کند و انتظار می‌رود وکلای او از شاهدان بخواهند تا برنامه‌های او را در آن زمان تضمین کنند، از جمله شهادت دوست ماسک و همکار میلیاردر لری الیسون.

“کلاهبرداری نیست”

توییت‌های تابستان 2018 قیمت سهام تسلا را به یک ترن هوایی تبدیل کرد و ماسک توسط سهامدارانی که می‌گویند این سرمایه‌دار در تلاش برای تحت فشار قرار دادن سرمایه‌گذارانی که علیه شرکت شرط‌بندی کرده بودند، بی‌ملاحظه عمل کرد.

اسپیرو به هیئت منصفه گفت: «آنچه آقای ماسک در آن توییت‌ها بیان می‌کرد این بود که آقای ماسک در خصوص خصوصی کردن تسلا جدی بود.

قیمت سهام تسلا در حالی کاهش یافت که سرمایه‌گذاران ماسک را به صرف زمان زیادی در توییتر متهم می‌کنند، زیرا شرکت خودروسازی با چالش‌های جدیدی از جمله رکود اقتصادی و ورود رقبای جدید به بازار خودروهای الکتریکی مواجه است.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

لیتلتون شهادت داد که از توییت ماسک مبنی بر خصوصی کردن شرکت به قیمت 420 دلار (تقریباً 34200 روپیه) برای هر سهم “بسیار شوکه” شده است زیرا تقریباً تمام پولی را که او در تسلا سرمایه گذاری کرده بود تهدید می کند.

الکس اسپیرو، وکیل ماسک در سخنان افتتاحیه خود گفت که اگرچه این توئیت‌ها ممکن است یک “انتخاب کلمات بی‌ملاحظه” بوده باشد، اما آنها “کلاهبرداری و حتی نزدیک هم نبوده‌اند.”

یک وکیل سرمایه‌گذاران خشمگین تسلا روز چهارشنبه در دادگاه کالیفرنیا گفت که ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت، «دروغ» گفته است که بودجه‌ای برای خصوصی کردن شرکت در اختیار دارد و میلیون‌ها دلار برای مشتریانش هزینه دارد.

پوریت به هیئت منصفه گفت که ماسک قیمت سهام 420 دلاری (تقریباً 34200 روپیه) را در توییت “به عنوان شوخی” انتخاب کرده است و بودجه برای خصوصی کردن تسلا هرگز قفل نشده و به طور قابل اعتمادی پیگیری نشده است.