مدل‌های مک‌بوک پرو با تراشه‌های 3 نانومتری M3 Pro و M3 Max در سال 2024: مینگ-چی کو

در یک سری از توییت هامینگ چی کو، تحلیلگر TF Securities گفت که مدل های جدید مک بوک پرو از پردازنده های M3 Pro یا M3 Max ساخته شده توسط تراشه های 3 نانومتری، احتمالا N3P یا N3S TSMC استفاده می کنند و انتظار می رود در نیمه اول سال 2024 تولید شوند.

اپل همچنین لپ‌تاپ‌های 14 اینچی و 16 اینچی مک‌بوک پرو جدید خود و همچنین رایانه رومیزی مک مینی را روز سه‌شنبه معرفی کرد که از پردازنده‌های سری M2 پشتیبانی می‌کنند. مدل‌های 14 اینچی و 16 اینچی مک‌بوک پرو (2023) با پردازنده‌های جدید معرفی‌شده M2 Pro و M2 Max در دسترس خواهند بود، در حالی که مک مینی جدید با پردازنده M2 و امکان ارتقا به M2 Pro عرضه می‌شود.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.





منبع

این تحلیلگر در توییتر نوشت: «من انتظار دارم مدل‌های جدید مک‌بوک پرو، که از پردازنده‌های M3 Pro/M3 Max ساخته شده با 3 نانومتر (احتمالاً N3P یا N3S TSMC) استفاده می‌کنند، در 1H24 به تولید انبوه برسند.

پیش از این گزارش شده بود که اپل از نسل دوم فرآیند 3 نانومتری TSMC برای تراشه‌های M3 و A17 خود استفاده خواهد کرد که انتظار می‌رود به ترتیب در رایانه‌های مک و گوشی‌های آیفون در سال 2023 استفاده شوند. طبق همین گزارش، اپل ممکن است از فرآیند N3 3 نانومتری TSMC برای برخی از مدل‌های آی‌پد آینده‌اش نیز استفاده کند. با این حال، مدل iPad که ممکن است به این چیپست مجهز شود، در این گزارش ذکر نشده است.

در دسامبر 2022، TSMC تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری خود را آغاز کرد که انتظار می‌رود قدرت پردازش بیشتری را در عین مصرف انرژی کمتر ارائه دهند و در نتیجه عملکرد باتری را بهبود بخشند. یکی از گزارش‌ها اضافه کرد که تراشه A17 اپل که در سری آیفون‌های 15 آینده به کار می‌رود، به دلیل فرآیند 3 نانومتری جدید TSMC، ممکن است به سمت افزایش عمر باتری متمایل شود.

طبق گزارش‌ها، اپل از تراشه‌های M3 Pro و ‌M3 Max ساخته شده بر روی فرآیند 3 نانومتری شرکت نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) در سری مک‌بوک پرو 2024 خود استفاده خواهد کرد. به گفته یک تحلیلگر اپل، مدل های مک بوک پرو با تراشه های M3 Pro و M3 Max در نیمه اول سال 2024 به تولید انبوه خواهند رسید. در اواخر دسامبر، سازنده نیمه هادی تایوانی تولید انبوه تراشه های 3 نانومتری نسل بعدی را آغاز کرد. در مقایسه با تراشه‌های موجود که در فرآیند 5 نانومتری تولید می‌شوند، استفاده از فناوری 3 نانومتری باید عملکرد و بازده انرژی را بهبود بخشد.