مدیاتک بازی موبایل خود را با Dimensity 9200 SoC ارتقا می دهد


برند مدیاتک اغلب با گوشی های اندرویدی مقرون به صرفه و مقرون به صرفه مرتبط است. با این حال، این شرکت به طور تدریجی به مدل های برتر و با کارایی بالا نفوذ کرده است. عرضه چیپست مدیاتک Dimensity 9200 گامی قدرتمند در این مسیر است.

مانند همه تراشه‌های گوشی‌های هوشمند، Dimensity 9200 یک سیستم روی تراشه (SoC) است، به این معنی که در کنار سایر قابلیت‌ها، قابلیت‌های یکپارچه برای اتصال بی‌سیم و سلولی، گرافیک و عملکرد سیستم را در یک راه‌حل واحد دارد.

مشابه با سیلیکون اپل یا اسنپدراگون کوالکام، این رویکرد یکپارچه طراحی‌های کوچک‌تر را که همیشه در دستگاه‌های تلفن همراه مهم هستند، عمر باتری طولانی‌تر و راندمان انرژی بالا را بدون کاهش سرعت تسهیل می‌کند.

مدیاتک این تراشه موبایل را به عنوان اولین تراشه در صنعت معرفی می کند که از معماری Armv9 Gen 2 استفاده می کند که به هسته های جدید نیاز دارد. یک هسته به اصطلاح “بزرگ” Cortex-X3 سخت ترین وظایف را با کمک سه هسته عملکرد Cortex-A715 مدیریت می کند.

علاوه بر این، 9200 دارای چهار هسته کم مصرف Cortex-A510 برای بهینه سازی عمر باتری است. این ترکیب بهبود عملکرد 10 تا 12 درصدی را نسبت به Dimensity 9000 قدیمی تسهیل می‌کند، اما ظاهراً مصرف انرژی را تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

من با مدیاتک جنرال موتورز / معاون بازاریابی شرکتی فینبار مونیهان در مورد Dimensity 9200 در هفته گذشته صحبت کردم. کلیپ ویدیویی زیر این گفتگو را برجسته می کند.

عملکرد گرافیکی بهتر

عنصر جذاب Dimensity 9200 بهبود عملکرد گرافیکی است. این راه‌حل یکی از اولین تراشه‌های صنعت است که از GPU جدید Arm’s Immortalis-G715 بهره می‌برد که قابلیت پرتوهای سخت‌افزاری، یکی از داغ‌ترین فناوری‌های بازی در عرصه رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها را فراهم می‌کند. طبق گفته مدیاتک، اجرای Dimensity 9200 32 درصد سریعتر از CPU Dimensity 9200 است در حالی که از انرژی قابل توجهی 41 درصد کمتر استفاده می کند.

با توجه به قدرت میراث مدیاتک در اتصال Wi-Fi و سلولی، جای تعجب نیست که Dimensity 9200 در این زمینه ها بهبود یافته است. برخلاف نسل‌های قبلی تراشه‌های تلفن همراه خود، Dimensity 9200 از اتصالات امواج میلی‌متری 5G و زیر 6 گیگاهرتز استفاده می‌کند که برای مصرف‌کنندگانی که داده‌های سلولی سریع‌تری را در بخش‌های بیشتری از جهان مشاهده می‌کنند، مفید خواهد بود.

Dimensity 9200 همچنین از Wi-Fi 7 پشتیبانی می کند. با وجود Wi-Fi 6 و 6E که هنوز در روترها، دستگاه‌های خانه هوشمند و گوشی‌های هوشمند در دسترس هستند، مدیاتک باید به دلیل محافظت در آینده از Dimensity 9200 با قابلیت Wi-Fi 7 تحسین شود، زیرا مزایای بالقوه تاخیر و سرعت بی‌سیم را در تغییر بازی ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی های جالب Dimensity 9200 این است که پردازنده سیگنال Image 890 این تراشه اولین پردازنده ای است که به طور کامل از سنسورهای دوربین RGBW پشتیبانی می کند. این سنسورها نه تنها روشنایی و جزئیات بیشتری را در تصاویر نسبت به RGB معمولی ارائه می دهند، بلکه می توانند تصاویر پس زمینه را در ویدیوی بلادرنگ نیز محو کنند. دمویی که این قابلیت را نشان می دهد یکی از نکات برجسته رویداد اعلامیه بود.

نظرات تحلیلگر

در جریان رویداد تحلیلی اخیر خود در سونوما، کالیفرنیا، جایی که Dimensity 9200 را راه اندازی کرد، در میان سایر اعلامیه ها، این شرکت تلاش زیادی کرد تا تاکید کند که مدیاتک «بیش از موبایل است». این ادعا تعجب آور نیست، زیرا بازار گوشی های هوشمند در چند سال گذشته به طرز چشمگیری نرم شده است. از این گذشته، این شرکت در روترها، تلویزیون‌های هوشمند، اینترنت اشیا و سایر دسته‌های دستگاه حضور پررنگی دارد.

با توجه به اینکه اپل و کوالکام با راه حل های سیلیکون و اسنپدراگون مربوطه خود بر این فضا مسلط هستند، مدیاتک معمولاً شرکتی نیست که در بازار گوشی های هوشمند ایالات متحده درباره آن صحبت می شود. اما با ادامه حضور مدیاتک در گوشی های میان رده و پایین رده، این موضوع می تواند به زودی تغییر کند.

علاوه بر این، اگر اقتصاد ایالات متحده در سال 2023 وارد رکود شود، همانطور که بسیاری از اقتصاددانان پیش بینی می کنند، بخش گران قیمت بازار احتمالاً تحت فشار فوق العاده ای قرار خواهد گرفت. استراتژی مدیاتک برای پیشبرد فناوری پیشرفته در بخش میان رده مقرون‌به‌صرفه‌تر بازار می‌تواند سود بزرگی را به همراه داشته باشد زیرا مصرف‌کنندگان دریافت 1500 دلار یا بیشتر برای گوشی‌های رده بالای اپل آیفون یا سامسونگ گلکسی را دشوار می‌بینند.

پیشرو در حمل و نقل تراشه های گوشی های هوشمند

نشانه های قطعی دال بر کارآمد بودن این استراتژی وجود دارد. مدیاتک در دو سال گذشته، شماره 1 ارائه دهنده جهانی تراشه گوشی های هوشمند بوده است. گزارش‌های صنعت نشان می‌دهند که مدیاتک 37 درصد از تراشه‌های گوشی‌های هوشمند جهان را در اختیار دارد، در حالی که کوالکام 28 درصد است.

مسلماً، تراشه های مدیاتک در دستگاه های تلفن همراه جذابی که مردم به آن عادت کرده اند ظاهر نمی شوند. با این حال، آنها ترکیب مناسبی از عملکرد، نوآوری، و مقرون به صرفه بودن را ارائه می دهند که برای مصرف کنندگان به طور فزاینده “جریان اصلی” جذابیت دارد.

برای روشن بودن، مدیاتک نباید – و نیست – از فضای تلفن همراه دور شود. نام “بیشتر از موبایل” یک شعار بازاریابی موثر است زیرا به درستی نشان می دهد که این شرکت در محصولاتی بیشتر از آنچه که کاربران معمولی از آن آگاه هستند، فراتر از گوشی های هوشمند است. با این حال، همچنین به شرکت اجازه می دهد تا به مردم یادآوری کند که بر بازارهای آینده مانند VR، خودرو، Wi-Fi 7 و 5G تمرکز دارد.

اپل و کوالکام با انتشار یک تراشه جدید توجه رسانه ها را به خود جلب می کنند، اما مدیاتک با Dimensity 9200 خود نشان می دهد که می تواند با پسران بزرگ بازی کند. حتی اگر تمام سرفصل های صنعت را به خود جلب نکند، به نظر می رسد مدیاتک در حال موفقیت است – و این همان چیزی است که تیم رهبری شرکت آن را دوست دارد.



منبع