مطالعه ادعا می کند که سلول های بنیادی نجات دهنده را می توان در بند ناف آسیب دیده دوباره رشد داد

Donny Hanjaya-Putra، استادیار مهندسی هوافضا و مکانیک، برنامه فارغ التحصیل مهندسی زیستی در نوتردام، گفت: «هر سلول بنیادی مانند یک سرباز است. هوشمند و موثر است. می داند کجا برود و چه کند. اما “سرباز”هایی که با آنها کار می کنیم مجروح و ضعیف هستند. با ارائه این «کوله پشتی» نانوذراتی، آنچه را که برای کار دوباره به طور مؤثر نیاز دارند، در اختیار آنها قرار می دهیم.

Hanjaya-Putra و تیم او فکر می کنند که این روش می تواند در طول عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی مفید باشد. این محقق افزود: ما امیدواریم در آینده به جای دور انداختن سلول های بنیادی، پزشکان بتوانند آنها را جوان کرده و از آنها برای بازسازی بدن استفاده کنند. Hanjaya-Putra با ذکر مثالی افزود: «به عنوان مثال، نوزادی که به دلیل پره اکلامپسی نارس به دنیا می‌آید ممکن است مجبور شود با یک ریه ناقص در NICU بماند. ما امیدواریم که فناوری ما بتواند نتایج رشد این کودک را بهبود بخشد.”



منبع

آیا می دانید بند ناف نوزادان خانه سلول های بنیادی نجات دهنده مانند لنفوم و لوسمی است؟ این یکی از دلایل مهمی است که این روزها والدین ترجیح می دهند خون را در بند ناف نوزاد ذخیره کنند. قابل ذکر است، اگر بارداری تحت تاثیر دیابت بارداری قرار گیرد، سلول های بنیادی بند ناف آسیب می بینند و بند ناف را بی فایده می کنند. با این حال، مطالعه‌ای که توسط مهندسان زیستی در دانشگاه نوتردام انجام شد، در مورد استراتژی جدیدی صحبت می‌کند که می‌تواند سلول‌های بنیادی آسیب‌دیده را بازسازی کند و آنها را قادر به رشد مجدد بافت‌های جدید کند. بر اساس استراتژی جدید، به هر سلول بنیادی آسیب دیده یک کوله پشتی نانوذره داده می شود.

بعداً، محققان آزمایشی را روی سلول‌های آسیب‌دیده با برداشتن «کوله‌پشتی‌ها» انجام دادند. پس از بررسی، نتیجه گیری شد که سلول های مذکور بافت های ناقصی را تشکیل می دهند. در حالی که نتیجه “کوله پشتی” تشکیل رگ های خونی جدید را نشان داد

بر اساس این مطالعه، هر نانوذره کروی با قطر 150 نانومتر، ظرفیت ذخیره‌سازی دارو و انتقال آهسته آن به سلول‌های بنیادی را دارد.

به گفته Hanjaya-Putra، مطالعه آنها “روشن ترین مسیر را در بین هر روشی که تاکنون ایجاد شده است” دارد. وی در ادامه افزود: روش‌هایی که شامل تزریق مستقیم دارو به جریان خون می‌شود، خطرات و عوارض ناخواسته زیادی را به همراه دارد.