مطالعه جدید توضیح می دهد که چگونه مغز انسان متفاوت از نئاندرتال ها رشد کرده است

برای آخرین اخبار و بررسی‌های فنی، Gadgets 360 را دنبال کنید توییتر، فیس بوک و اخبار گوگل. برای آخرین ویدیوها در مورد ابزارها و فناوری، در کانال YouTube ما مشترک شوید.

Samsung Galaxy Z Flip 4 Color، گزینه های ذخیره سازی یکپارچه در سایت رسمی مشاهده شد





منبع

آزمایش‌ها روی موش‌ها به دانشمندان کمک کرده است تا برخی از تفاوت‌های کلیدی در رشد مغز انسان‌های امروزی و نزدیک‌ترین خویشاوندان ما، نئاندرتال‌ها را شناسایی کنند. پس از جدا شدن اجداد ما از نئاندرتال ها، حدود صد آمینو اسید دستخوش تغییراتی شد و تقریباً به تمام انسان های امروزی گسترش یافت. دلیل این تغییر در تمام این مدت دانشمندان را متحیر کرده بود. با این حال، شش مورد از تغییرات اسید آمینه در سه پروتئینی رخ داده است که در توزیع کروموزوم ها یا حامل مواد ژنتیکی به سلول های دختر در طول تقسیم سلولی در بدن ما نقش دارند.

از این رو، موش ها مدلی برای مطالعه رشد مغز انسان در اختیار دانشمندان قرار دادند. ما دریافتیم که سه اسید آمینه انسان مدرن در دو پروتئین باعث متافاز طولانی‌تر می‌شوند، مرحله‌ای که کروموزوم‌ها برای تقسیم سلولی آماده می‌شوند و این منجر به خطاهای کمتری در هنگام توزیع کروموزوم‌ها به سلول‌های دختر سلول‌های بنیادی عصبی می‌شود. درست مثل انسان‌های امروزی.» او نویسنده اصلی این مطالعه است که در پیشرفت علم.

در این مورد، تیم خاطرنشان کرد که متافاز کوتاه‌تر بود و تعداد خطاها در توزیع کروموزوم نیز بیشتر بود. مورا-برمودز توضیح داد که آمینو اسیدهای موجود در انسان امروزی مسئول اشتباهات کمتری در توزیع کروموزوم هستند. مورا-برمودز گفت: «اشتباهات در تعداد کروموزوم‌ها معمولاً برای سلول‌ها ایده خوبی نیست، همانطور که در اختلالاتی مانند تریزومی و سرطان دیده می‌شود.»


محققان با بررسی اینکه آیا مجموعه اسیدهای آمینه در نئاندرتال ها اثر معکوس داشته است، آمینو اسیدهای اجدادی را در ارگانوئیدهای مغز معرفی کردند. اینها ساختارهای اندام مانند کوچکی هستند که می توانند در ظروف کشت سلولی در آزمایشگاه با استفاده از سلول های بنیادی انسان رشد کنند. ارگانوئیدهای مغزی جنبه های رشد اولیه مغز انسان را تقلید می کنند.

برای بررسی عمیق‌تر علت، محققان مؤسسه زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک در آلمان و موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک انواع انسان‌های مدرن را در موش‌ها معرفی کرده‌اند. موقعیت شش آمینو اسید هم در موش ها و هم در نئاندرتال ها یکسان است.