نقشه برداری قشر مغزی مغز انسان در حال توسعه با استفاده از داده های اسکن MRI با کیفیت بالا

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه مراقبت های بهداشتی کارولینای شمالی مجموعه ای از 1037 MRI با کیفیت بالا از نوزادان از سه ماهه سوم تا دو سالگی را جمع آوری کردند. سپس داده های اسکن توسط تیم با استفاده از روش های پردازش تصویر مبتنی بر کامپیوتر تجزیه و تحلیل شد. با این کار، آنها سطح قشر مغز را به یک شبکه مجازی با مناطق دایره ای کوچک تقسیم کردند و نرخ انبساط سطح را برای هر یک از این مناطق اندازه گرفتند.

برای آخرین اخبار و بررسی‌های فنی، Gadgets 360 را دنبال کنید توییتر، فیس بوک و اخبار گوگل. برای آخرین ویدیوها در مورد ابزارها و فناوری، در کانال YouTube ما مشترک شوید.

فیس‌بوک به‌روزرسانی‌های اصلی Horizon Worlds را ارائه می‌کند. جزئیات بیشتر در رویداد Connect: مارک زاکربرگ

Xiaomi NoteBook Pro 120G، تلویزیون های هوشمند سری X در 30 آگوست در هند عرضه می شود: همه جزئیات





منبع

دانشمندان با موفقیت از سطح قشر مغز مغز انسان جوان با وضوح بسیار بالا نقشه برداری کردند. نقشه برداری که با استفاده از داده های تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) با کیفیت بالا انجام شد، رشد در مناطق کلیدی مغز را از دو ماه قبل از تولد تا دو ماه پس از آن نشان داد. محققان معتقدند که این دستاورد احتمالا به تحقیقات آینده در مورد رشد مغز کمک خواهد کرد و ممکن است به عنوان یک رویکرد جدید برای مطالعه شرایط رشد مغز مانند اوتیسم و ​​اسکیزوفرنی باشد. قشر مغز ورقه ای از سلول های مغزی است که به دور مغز می پیچد و تکاملی ترین و پیشرفته ترین ناحیه مغز است. در انسان بزرگتر از هر پستاندار دیگری است و مسئول عملکردهایی مانند توانایی های زبانی و استدلال انتزاعی است.

این تیم توانست 18 ناحیه مجزا را تعریف کند و متوجه شد که آنها به خوبی با دانش موجود خود از اندام های عملکردی قشر همبستگی دارند. دکتر گانگ لی، استادیار رادیولوژی در دانشکده پزشکی UNC، گفت: “همه این مناطق در طول این پنجره رشد، گسترش چشمگیری در سطح را نشان می دهند، با هر منطقه دارای یک مسیر مشخص.” لی نویسنده ارشد این مطالعه است که در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

این نقشه نشان داد که هر ناحیه از قشر مغز مسیر تکاملی مشابهی با همتای خود در نیمکره مخالف دارد. علاوه بر این، این تیم همچنین می‌تواند تفاوت‌های جنسی را در توسعه تشخیص دهد. طبق گفته لی، نقشه برداری بینش جدیدی از رشد مغز به دست داده است.

از سه ماهه سوم بارداری تا دو سال اول زندگی، رشد پویا قشر مغز مشاهده می شود. قشر در این دوره تمایل به ضخیم شدن دارد و با تشکیل چین های پیچیده قشری از نظر سطح به سرعت رشد می کند. محققان اختلال در این ضخیم شدن و گسترش قشر مغز را با اسکیزوفرنی و اوتیسم مرتبط می دانند. اما، به دلیل فقدان نقشه برداری با وضوح بالا از این دوره، دانشمندان نتوانسته اند درک عمیق تری از این مرحله رشد در محدوده سنی جنین تا نوزاد به دست آورند.

اکنون، این تیم قصد دارد شبکه را گسترده‌تر بسازد و از این رویکرد برای مطالعه مجموعه داده‌های اسکن کودکان مبتلا به اوتیسم یا سایر شرایط رشد عصبی استفاده کند.