نمونه سیارک ریوگو دارای دانه های غبار قدیمی تر از منظومه شمسی ماست

در این مطالعه که در The Astrophysical Journal Letters منتشر شد، این تیم توانست 57 دانه از مواد پیش از خورشید را شناسایی کند. مطالعات قبلی همچنین مقداری مواد پیش از خورشید را در ریوگو مشاهده کرده بود. این تیم دانه های تازه کشف شده را با دانه های موجود در شهاب سنگ ها مقایسه کرد و مشاهده کرد که ترکیب ریوگو شبیه کندریت های CI است. اینها یک نوع فرعی نادر از کندریت های کربنی هستند که ترکیب آنها شبیه به خورشید است.

دانشمندان با بررسی نمونه هایی از سیارک ریوگو به کشف شگفت انگیزی دست یافته اند. آنها دانه های میکروسکوپی از مواد باستانی را شناسایی کرده اند که حتی از منظومه شمسی ما نیز قدیمی تر هستند. سیارک ریوگو که در مدار خورشیدی نزدیک به زمین قرار دارد، شکلی شبیه به چرخش دارد و هر 16 ماه یک بار به دور خورشید می چرخد. فضاپیمای Hayabusa2 آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) وظیفه کاوش در سیارک ریوگو (162173) را از ژوئن 2018 تا نوامبر 2019 بر عهده داشت. با اعزام یک سری فرودگر و نافذ، این فضاپیما نمونه ای از ریوگو جمع آوری کرد و آن را به زمین فرستاد. 2020. در تجزیه و تحلیل جدید این نمونه، دانشمندان مواد پیش از خورشید را در آن شناسایی کرده‌اند و بر این باورند که مطالعه آنها ممکن است نور جدیدی بر پدیده‌های تشکیل‌دهنده منظومه شمسی ما بیافزاید.

باروش می‌گوید: «فرصت شناسایی و مطالعه این دانه‌ها در آزمایشگاه می‌تواند به ما در درک پدیده‌های اخترفیزیکی که منظومه شمسی ما را شکل داده‌اند، و همچنین سایر اجرام کیهانی را کمک کند». او همچنین نویسنده اصلی این مطالعه است.

نمونه‌های بازگردانده شده از سیارک ریوگو توسط فضاپیمای Hayabusa2 حاوی دانه‌های غبار ستاره‌ای پیشخورشیدی هستند. محققان در مقاله خود نوشتند که فراوانی و ترکیبات آنها شبیه به مواد پیش از خورشیدی است که در کندریت های CI یافت می شود. آنها افزودند که نتایج شواهدی را نشان می دهد که سیارک ریوگو ارتباط نزدیکی با کندریت ها دارد.



منبع

به گفته ینس باروش کیهان‌شناس از مؤسسه کارنگی واشنگتن، انواع مختلف دانه‌های پیش‌خورشیدی نتیجه انواع مختلف ستارگان و فرآیندهای ستاره‌ای هستند. او افزود که می توان با استفاده از امضای ایزوتوپی آنها را شناسایی کرد. ایزوتوپ ها برای درک شیمی ستارگان دوردست و فرآیندهایی که در آنها اتفاق افتاده است بسیار مهم در نظر گرفته می شوند.