نیسان 15 درصد از سهام واحد خودروهای برقی رنو را می خرد

هیچ جزئیات مالی در مورد ارزش گذاری کسب و کار فاش نشده است و د میو گفت که بازار تصمیم خواهد گرفت. برخی منابع اشاره کرده اند که ارزش آن می تواند تا 10 میلیارد یورو (تقریبا 88900 کرور) باشد.

خودروساز ژاپنی نیسان تا 15 درصد از سهام واحد خودروی برقی رنو (EV) آمپر را خریداری خواهد کرد، این زوج روز دوشنبه اعلام کردند که در راه اندازی مجدد یک اتحاد طولانی و گاه بحث برانگیز که همچنین پلتفرم های خودرویی رایج تری ایجاد می کند.

در بیانیه روز دوشنبه آمده است که خودروساز فرانسوی برای فروش سهام نیسان در تراست انعطاف پذیری خواهد داشت، اما «هیچ تعهدی برای فروش سهام در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده ندارد».

این شرکت‌ها پروژه‌های مشترک برنامه‌ریزی‌شده در اروپا، هند و آمریکای لاتین را به تفصیل شرح دادند و در زمینه تجارت خودروهای الکتریکی، الکترونیک و باتری‌های حالت جامد با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

© تامسون رویترز 2023


سری گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 23 سامسونگ در اوایل این هفته عرضه شد و گوشی‌های رده بالای این شرکت کره‌ای در هر سه مدل شاهد چند ارتقاء بودند. در مورد افزایش قیمت ها چطور؟ ما در مورد این و موارد بیشتر در Orbital، پادکست Gadgets 360 بحث می کنیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

در حالی که رنو دو دهه پیش نیسان را نجات داد، از نظر فروش خودروساز کوچک‌تر است.

به گفته یک منبع، هیئت مدیره رنو این معامله را یکشنبه شب تایید کرد. این منبع گفت که هیئت مدیره نیسان نیز اوایل روز دوشنبه آن را تایید کرد.

لوکا دی میو، مدیر عامل رنو در سخنرانی خود از اتحاد جدید در لندن گفت: “من فکر می کنم آنچه که ما توافق کرده ایم بسیار بهتر از آنچه در چند سال گذشته داشته ایم است.”

به همین دلیل است که فکر می‌کنم آن‌ها نیسان را مجبور به پرداخت بیش از حد می‌کنند.»

ما اکنون یک طرح مدیریتی جدید داریم که بسیار ساده‌تر است، ما اکنون می‌توانیم مانند یک شرکت معمولی کار کنیم. از رنو دیده می‌شود، (این) در مورد بازیابی چابکی استراتژیک است بدون اینکه لزوماً پیوندها و هم‌افزایی‌های موجود را قطع کنیم.»

اندازه سرمایه گذاری نیسان یا حتی تعهد قاطعانه برای سرمایه گذاری در واحد EV، کسب و کار شاخص رنو که قرار است در بازار فهرست شود، تاکنون نامشخص بوده است.

دی میو گفت رنو با “خوش نیت” عمل خواهد کرد و سهام نیسان خود را “به شیوه ای منظم” به فروش خواهد رساند. وقتی نیسان بفروشد، حق اولین پیشنهاد را خواهد داشت.

او اضافه کرد که از آنجایی که برند رنو یک برند قوی به نظر نمی رسد، جمع آوری پول زیادی برای آمپر از بازار برای آن دشوار است.

اشوانی گوپتا، مدیر عامل نیسان، به رویترز گفت: «پیش از این اتحاد بیشتر بر سر هم افزایی و حجم جهانی بود. 15 سال آینده درباره این است که چگونه ما به ارزش آفرین شماره یک برای یکدیگر و سهامداران خود تبدیل شویم.

تاکائو کاتو، مدیرعامل میتسوبیشی گفت که آمپر همچنین بخشی از استراتژی اروپایی خودروهای الکتریکی خود را تشکیل خواهد داد و این شرکت مشارکت سهام خود را “مطالعه بیشتر” خواهد کرد.

ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان به خبرنگاران و تحلیلگران گفت: «ما آمپر را به‌عنوان توانمندی برای شرکت نیسان در فرصت‌های تجاری جدید در اروپا می‌دانیم.

روابط نامتعارف بین این دو خودروساز، که با دستگیری معمار و رئیس سابق آن، کارلوس گون، در سال 2018، در بحبوحه رسوایی مالی، به شدت متشنج شد، مدت‌ها منبع اصطکاک میان مدیران نیسان بود.

این توافق که پس از ماه‌ها گفتگوهای پرتنش حاصل شد، شامل کاهش سهام رنو در نیسان است که قبلاً اعلام شده بود تا این دو در موقعیتی برابرتر قرار گیرند، و شراکتی که از سال 1999 برقرار شده بود را برای یک دوره 15 ساله تمدید کرد. میتسوبیشی موتورز را شامل می شود.

کریستوفر ریشتر، تحلیلگر CLSA گفت که اتحاد اصلاح شده می تواند نیسان و رنو را قادر سازد تا کمی هماهنگ تر با هم کار کنند، اما او خاطرنشان کرد که هوندا و جنرال موتورز شراکتی ایجاد کرده اند که شامل توسعه مشترک خودروهای برقی ارزان قیمت بدون نیاز به رابطه سرمایه است.

بازسازی گسترده این اتحاد 24 ساله پس از طولانی شدن مذاکرات به دلیل نگرانی ها در مورد اشتراک مالکیت معنوی آغاز شد زیرا رنو به دنبال ارتباط با شرکت های خارج از شراکت، از جمله جیلی چین بود.

رنو با واگذاری 28 درصد سهام به یک تراست فرانسوی، سهام خود در نیسان را از حدود 43 درصد به 15 درصد کاهش خواهد داد.