هوآوی به دلیل نگرانی از گرفتن اطلاعات حساس از پایگاه های نظامی در ایالات متحده تحت بازجویی قرار گرفته است.

او در مصاحبه ای این هفته به رویترز گفت این خطر وجود دارد که داده های گوشی های هوشمند به دست آمده توسط هوآوی بتواند تحرکات نیروها را در نزدیکی سایت ها نشان دهد. این نگرانی واقعی وجود دارد که اگر خدای ناکرده یک حمله موشکی ICBM اتفاق بیفتد، برخی از آن فناوری می تواند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه استفاده شود.

رویترز نمی تواند مشخص کند که این آژانس چه اقداماتی ممکن است علیه هواوی انجام دهد.

به گفته این منابع، تحقیقات گزارش نشده قبلی توسط وزارت بازرگانی مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن جو بایدن در اوایل سال گذشته و به دنبال اجرای قوانینی برای تکمیل یک فرمان اجرایی در ماه مه 2019 که به آژانس اختیارات تحقیقاتی را می داد، آغاز شد.

جنگ فنی آمریکا و چین

رودس گفت: «یک دولت دشمن به طور بالقوه می‌تواند ببیند چه زمانی همه چیز آنلاین است، چه زمانی همه چیز آفلاین است، سطح امنیت، چند نفر در هر ساختمانی که سلاح‌های واقعا خطرناک و پیچیده وجود دارد در حال انجام وظیفه هستند.

ماه گذشته، اریک وودی، پسر جان و مدیر عامل موقت، گفت: «تقریباً تمام تجهیزات خرید هوآوی در شبکه ما باقی می‌ماند». او از بیان اینکه آیا برج های نزدیک به سایت های نظامی حساس حاوی تجهیزات هوآوی هستند یا خیر خودداری کرد.

جیم لوئیس، کارشناس فناوری و امنیت سایبری در مرکز تحقیقات گفت: “اگر بتوانید یک گیرنده را روی یک برج (تلفن همراه) بچسبانید، می توانید سیگنال ها را جمع آوری کنید و این بدان معنی است که می توانید اطلاعات بدست آورید. هیچ سازمان اطلاعاتی از چنین فرصتی عبور نمی کند.” مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS)، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن دی سی.

رویترز نمی تواند تعیین کند که آیا تجهیزات هواوی قادر به جمع آوری این نوع اطلاعات حساس و ارائه آن به چین است یا خیر.

© تامسون رویترز 2022

پایگاه نیروی هوایی FE Warren نظر درباره تجهیزات هواوی را به پنتاگون ارجاع داد. فرماندهی راهبردی ایالات متحده که مسئول عملیات هسته‌ای است، در بیانیه‌ای به رویترز گفت: “ما از فعالیت‌های نزدیک به تاسیسات و سایت‌های خود آگاه هستیم.” این سازمان خاطرنشان کرد که “هر گونه نگرانی در سطح کل دولت است” اما از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این نگرانی ها خودداری کرد.

هشت مقام فعلی و سابق دولت ایالات متحده گفتند که این تحقیقات منعکس کننده نگرانی های پایدار امنیت ملی در مورد این شرکت است که قبلاً با محدودیت های ایالات متحده در سال های اخیر آسیب دیده بود.

هوآوی مدت‌هاست که توسط دولت ایالات متحده متهم شده است که می‌تواند از مشتریان آمریکایی جاسوسی کند، اگرچه مقامات واشنگتن شواهد کمی را علنی کرده‌اند. این شرکت این اتهامات را رد می کند.

وزارت بازرگانی گفت که نمی تواند “تحقیقات در حال انجام را تایید یا رد کند.” در این بیانیه آمده است که “حفاظت از ایمنی و امنیت افراد آمریکایی در برابر جمع آوری اطلاعات بدخیم برای حفاظت از اقتصاد و امنیت ملی ما حیاتی است.”

برج های نزدیک سیلوهای موشک

رویترز قادر به تعیین مکان یا محدوده دقیق تجهیزات هواوی که در نزدیکی تأسیسات نظامی عمل می کنند، نبود. افراد مصاحبه شده توسط رویترز به حداقل دو مورد احتمالی دیگر در نبراسکا و وایومینگ اشاره کردند.

سوفیلد که نماینده ایالات متحده و شرکت های خارجی در مقابل شهروندان آمریکایی است، گفت: نگرانی های دولت ایالات متحده در مورد هوآوی به طور گسترده ای شناخته شده است، بنابراین هر شرکت فناوری اطلاعات یا ارتباطاتی که به استفاده از محصولات هوآوی ادامه می دهد، این خطر را متحمل می شود که دولت ایالات متحده وارد عمل شود. بررسی های امنیتی او گفت که برای هواوی کار نکرده است.

در زمان آخرین تماس، این شرکت گفت تا زمانی که پول FCC در دسترس نباشد، تلاش‌های حذف را آغاز نخواهد کرد.

رودس در ماه ژوئیه گفت که علیرغم درخواست اطلاعات به‌روزرسانی شده از شرکت در هفته‌های اخیر، بیش از دو سال است که در مورد تلاش‌های Viaero به‌روزرسانی نشده است.

وزارت دادگستری درخواست‌های رویترز را برای اظهارنظر به بازرگانی ارجاع داد.

یکی از این افراد خواست نامش فاش نشود زیرا تحقیقات محرمانه است و امنیت ملی را در بر می گیرد.

کریستال رودز، کمیسر در تنظیم‌کننده ارتباطات نبراسکا، خطر نزدیکی برج‌های سلولی متعلق به شرکت Viaero به سیلوهای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) در بخش غربی این ایالت را برای رسانه‌ای اعلام کرده است.

برندن کار، یکی از پنج کمیسیونر FCC، گفت که دکل‌های تلفن همراه در اطراف پایگاه نیروی هوایی Malmstrom مونتانا – یکی از سه موردی که بر میادین موشکی در ایالات متحده نظارت می‌کنند – با فناوری هواوی کار می‌کنند.

هواوی به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. این شرکت قویاً ادعاهای دولت ایالات متحده مبنی بر جاسوسی از مشتریان آمریکایی و تهدید امنیت ملی را رد کرده است.

قدرت های جدید در برابر دشمنان خارجی

ICBM ها کلاهک های هسته ای را به اهدافی در هزاران مایل دورتر حمل می کنند و در سیلوهای زیرزمینی نزدیک پایگاه های نظامی ذخیره می شوند. برج های سلولی نبراسکا در نزدیکی میدان موشکی قرار دارند که تحت نظارت پایگاه نیروی هوایی FE Warren در همسایگی وایومینگ قرار دارد.

Viaero خدمات تلفن همراه و پهنای باند بی سیم را به حدود 110000 مشتری در منطقه ارائه می دهد. در سال 2018 در پرونده ای به FCC در مخالفت با تلاش های کمیسیون برای جلوگیری از توسعه هواوی گفت که تقریباً 80 درصد از تجهیزات آن توسط شرکت چینی ساخته شده است.

هوآوی 30 روز مهلت می دهد تا هفت سال سوابق مربوط به شناسایی تراکنش های تجاری و روابط هوآوی با نهادهای خارجی مستقر در خارج از ایالات متحده، از جمله سازمان ها یا احزاب دولتی خارجی، که به هر ظرفیتی دسترسی دارند، یا با هر ظرفیتی سهیم هستند، ارائه کند. داده های کاربران ایالات متحده توسط هواوی جمع آوری شده است.”

ریک سوفیلد، یکی از مقامات سابق وزارت دادگستری در بخش امنیت ملی که تراکنش‌های مخابراتی را بررسی می‌کرد، گفت که تحقیقات وزارت بازرگانی می‌تواند ضربه بیشتری به سرکوب FCC وارد کند اما هیچ چیز جدیدی در هدف قرار دادن هواوی وجود ندارد.

دو نفر مطلع گفتند که دولت بایدن در حال تحقیق در مورد شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی چینی هوآوی به دلیل نگرانی از این است که برج های تلفن همراه ایالات متحده مجهز به تجهیزات آن می توانند اطلاعات حساسی را از پایگاه های نظامی و سیلوهای موشکی که این شرکت می تواند سپس به چین ارسال کند، ضبط کند.

در وایومینگ، جان وودی، مدیرعامل وقت شرکت حمل‌ونقل روستایی Union Wireless، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۸ با رویترز گفت که منطقه تحت پوشش این شرکت شامل سیلوهای ICBM در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی FE Warren و تجهیزات آن شامل سوئیچ‌ها، روترها و سایت‌های سلولی هوآوی است.

FCC از اظهار نظر خودداری کرد.

وزارت بازرگانی از اختیارات اعطا شده در سال 2019 استفاده می کند که به آن اجازه می دهد تا معاملات بین شرکت های آمریکایی و شرکت های اینترنتی، مخابراتی و فناوری کشورهای “متخاصم خارجی” از جمله روسیه و چین را بر اساس فرمان اجرایی و قوانین مرتبط ممنوع یا محدود کند.

با استفاده از اختیارات جدید ایجاد شده توسط دولت ترامپ، این آژانس می‌تواند تمام معاملات ایالات متحده با هوآوی را ممنوع کند و از اپراتورهای مخابراتی ایالات متحده که هنوز به تجهیزات آن متکی هستند، بخواهد سریعاً آن را حذف کنند، یا با جریمه یا مجازات‌های دیگری روبرو شوند، تعدادی از وکلا، دانشگاهیان و … مقامات سابقی که رویترز با آنها مصاحبه کرد، گفتند.

تاریخ احضاریه 13 آوریل 2021 است، همان روزی که Commerce اعلام کرد درخواست سند برای یک شرکت چینی ناشناس تحت اختیارات جدید ارسال شده است.

اگر وزارت بازرگانی تشخیص دهد که هوآوی تهدیدی برای امنیت ملی است، ممکن است فراتر از محدودیت‌های اعمال‌شده توسط کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، تنظیم‌کننده ارتباطات ایالات متحده باشد.

رودس در ماه ژوئن به رویترز گفت که این تجهیزات به طور بالقوه می تواند هواوی را قادر به جمع آوری اطلاعات حساس در مورد سایت ها کند.

یکی از اقدامات برای رسیدگی به این تهدید، قانون سال 2019 و قوانین مرتبط بود که شرکت‌های آمریکایی را از استفاده از یارانه‌های فدرال برای خرید تجهیزات مخابراتی از هواوی منع می‌کرد. همچنین FCC را موظف کرد که اپراتورهای آمریکایی را که یارانه های فدرال دریافت می کنند مجبور کند تا در ازای بازپرداخت، شبکه های خود را از تجهیزات هواوی پاک کنند.

کریستوفر رای، مدیر اف بی آی در سخنرانی خود در سال 2020 هشدار داد: «اگر به شرکت‌های چینی مانند هواوی دسترسی نامحدود به زیرساخت‌های مخابراتی ما داده شود، می‌توانند اطلاعات شما را که از دستگاه‌ها یا شبکه‌های آنها عبور می‌کند جمع‌آوری کنند. در صورت درخواست، آن را به دولت چین بسپاریم.”

دو منبع آشنا با تحقیقات هوآوی و یک مقام سابق دولتی گفتند هوآوی یکی از اولین پرونده های دولت بایدن با استفاده از اختیارات جدید بود که در اوایل سال 2021 توسط وزارت دادگستری به بازرگانی ارجاع شد.

Viaero به چندین درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. هواوی نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

با اشاره به اینکه “تمرکز این تحقیق تامین شبکه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی … توسط هواوی در ایالات متحده است”، همچنین از هواوی می‌خواهد کاتالوگ کاملی از “همه انواع تجهیزات فروخته شده” به “هر ارائه‌دهنده ارتباطی در کشور” ارائه کند. ایالات متحده، از جمله نام و مکان طرفین فروش.

به گفته این دو منبع و یک کمیسیونر FCC، برج های تلفن همراه مجهز به تجهیزات هواوی که نزدیک به سایت های حساس نظامی و اطلاعاتی هستند، به نگرانی خاصی برای مقامات آمریکایی تبدیل شده است.

سفارت چین در واشنگتن به این اتهامات واکنشی نشان نداد. در بیانیه ای ایمیلی آمده است: «دولت ایالات متحده از مفهوم امنیت ملی و قدرت دولتی سوء استفاده می کند تا تمام تلاش خود را برای سرکوب هوآوی و دیگر شرکت های مخابراتی چینی بدون ارائه هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه آنها تهدیدی امنیتی برای ایالات متحده و سایر کشورها هستند، انجام دهد. “




منبع

اما مهلت موسوم به “ریپ و جایگزینی” برای حذف و از بین بردن کامل تجهیزات هوآوی تا اواسط سال 2023 آغاز نخواهد شد و فرصت های بیشتری برای شرکت ها برای تمدید آن وجود خواهد داشت. و بازپرداخت در حال حاضر تنها به 40 درصد از کل درخواست شده خواهد رسید.

بر اساس سند 10 صفحه ای رویترز، آژانس در آوریل 2021 هواوی را احضار کرد تا سیاست این شرکت را در زمینه به اشتراک گذاری داده هایی با طرف های خارجی که تجهیزات آن می تواند از تلفن های همراه ضبط کند، از جمله پیام ها و داده های جغرافیایی را فرا گیرد.

FCC روز دوشنبه به شرکت ها توصیه کرد که چه مقدار از درخواست های مالی آنها را می تواند بازپرداخت کند.