پرتاب آرتمیس 1 ناسا با مانع دیگری روبرو می شود، پنجره پرتاب بعدی در ماه اکتبر

اما انتظار می‌رود که در روزهای آینده به یک طوفان تبدیل شود و می‌تواند به سمت شمال فلوریدا حرکت کند، مرکز فضایی کندی، که قرار است موشک از آنجا پرتاب شود.

ماموریت بعدی، آرتمیس 2، فضانوردان را بدون فرود بر سطح ماه به مدار اطراف ماه خواهد برد.

بولگر گفت: «اگر می‌خواهیم به پلن B برویم، به چند روز زمان نیاز داریم تا آزمایش مخزن‌سازی فعلی خود را تغییر دهیم یا پیکربندی راه‌اندازی را انجام دهیم و دوباره به حفاظت از VAB برگردیم.» اوایل بعد از ظهر شنبه

بر روی سکوی پرتاب، موشک SLS نارنجی و سفید می تواند در برابر وزش باد با سرعت 137 کیلومتر در ساعت مقاومت کند. اما اگر مجبور به محافظت شود، پنجره راه اندازی فعلی که تا 4 اکتبر ادامه دارد، از دست خواهد رفت.

این امر مستلزم چرخاندن موشک غول پیکر سیستم پرتاب فضایی به ساختمان مونتاژ خودرو، معروف به VAB است.

پنجره بعدی پرتاب از 17 تا 31 اکتبر با یک امکان برخاستن در روز به جز از 24 تا 26 و 28 اکتبر اجرا خواهد شد.

روز سه شنبه پنجره پرتاب در ساعت 11:37 به وقت محلی باز می شود و 70 دقیقه طول می کشد.

مایک بولگر، مدیر سیستم های زمینی اکتشافی ناسا روز جمعه به خبرنگاران گفت: «برنامه A ما این است که در مسیر باقی بمانیم و پرتاب را در 27 سپتامبر انجام دهیم. اما متوجه شدیم که باید واقعاً توجه داشته باشیم و به طرح B فکر کنیم.»

ماموریت موفق آرتمیس 1 پس از سال ها تاخیر و هزینه های بیش از حد، کمک بزرگی برای آژانس فضایی ایالات متحده خواهد بود. اما پس از اینکه موشک با اشکالات فنی از جمله نشت سوخت مواجه شد، یک شکست دیگر ضربه‌ای به ناسا خواهد بود.

مانکن های مجهز به حسگر برای فضانوردان در این ماموریت ایستاده اند و سطح شتاب، ارتعاش و تشعشع را ثبت می کنند.

خدمه آرتمیس 3 قرار است در اولین فرصت در سال 2025 روی ماه فرود بیایند.




منبع

این طوفان که هنوز نامی برای آن تعیین نشده است، در حال حاضر در جنوب جمهوری دومینیکن واقع شده است.

تاریخ پرتاب بستگی به این دارد که ناسا معافیت ویژه ای دریافت کند تا از آزمایش مجدد باتری ها در سیستم پرواز اضطراری که برای انهدام موشک استفاده می شود، در صورت منحرف شدن از برد تعیین شده خود به یک منطقه پرجمعیت اجتناب شود.

ماموریت فضایی آرتمیس 1 امیدوار است که SLS و همچنین کپسول بدون سرنشین Orion را که در بالای آن قرار دارد، آزمایش کند تا برای سفرهای آینده به ماه با انسان‌ها آماده شود.

اگر موشک در آن روز از زمین پرتاب شود، این ماموریت 39 روز قبل از فرود در اقیانوس آرام در 5 نوامبر ادامه خواهد داشت.

ماموریت تاریخی بدون سرنشین ناسا به ماه با مشکلات جدیدی روبرو است. پس از اینکه مشکلات فنی دو تلاش برای پرتاب چند هفته پیش را از ریل خارج کرد، پرواز جدید ماموریت آرتمیس 1 که برای روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده بود، اکنون توسط یک توفان در دریای کارائیب تهدید می‌شود.