پس از اعتراضات خشونت آمیز در کارخانه فاکسکان، اپل اعلام کرد قصد دارد بخشی از تولیدات آیفون را به خارج از چین منتقل کند.

در ویدئوهای اعتراضی آنلاین، معترضان فریاد می زدند “برای حقوق خود بایستید!” فیلم ها نشان می دهد که پلیس ضد شورش حضور داشته است. وال استریت ژورنال گزارش داد که مکان یکی از ویدئوها توسط خبرگزاری و سرویس تایید ویدئویی Storyful تایید شده است.

در اواخر نوامبر، در حالی که مقامات کارخانه فاکسکان در تلاش برای مهار شیوع کووید-19 و حفظ تولید قبل از فصل اوج تعطیلات بودند، اعتراضات در بزرگترین کارخانه آیفون در جهان در مرکز چین آغاز شد.

اپل در هفته‌های اخیر برنامه‌های خود را برای انتقال بخشی از تولید آیفون خود به خارج از چین تسریع کرده و به تامین‌کنندگان می‌گوید که برنامه‌ریزی بیشتری برای مونتاژ این محصول در سایر نقاط آسیا، به ویژه هند و ویتنام داشته باشند. به گزارش وال استریت ژورنال، افراد درگیر در این بحث گفتند که اپل همچنین به دنبال کاهش وابستگی به مونتاژکنندگان تایوانی به رهبری گروه فناوری فاکسکان است.

به گفته افراد درگیر در این بحث، اپل به شرکای تولیدی خود گفته است که از آنها می خواهد تلاش بیشتری برای انجام این کار در خارج از چین آغاز کنند. متخصصان زنجیره تامین می گویند، مگر اینکه مکان هایی مانند هند و ویتنام بتوانند معرفی محصول جدید (NPI) را نیز انجام دهند، همچنان در کمانچه دوم بازی می کنند.

چین در حال تقلای بیشتری برای عرضه پرتنش اپل است و تاکید می کند که چگونه سیاست سختگیرانه این کشور در برابر کووید صفر به شرکت های فناوری جهانی آسیب می رساند.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

به گزارش وال استریت ژورنال، برخی از افراد حاضر در این گفتگو گفتند، با این حال، کندی اقتصاد جهانی و کندی استخدام در اپل، تخصیص پرسنل برای کار NPI با تامین کنندگان جدید و کشورهای جدید را برای غول فناوری سخت کرده است.

در اوایل ماه نوامبر، مشکلات در کارخانه فاکسکان باعث شد اپل تخمین‌های عرضه آیفون 14 گران‌قیمت را کاهش دهد و هشداری نادر به سرمایه‌گذاران درباره تاخیرها صادر کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، آشفتگی اخیر در کارخانه «آیفون سیتی» ژنگژو چین ممکن است اپل را به سمت تغییر تولید سوق دهد. در چین، ژنگژو 300000 کارگر در کارخانه ای دارد که توسط فاکسکان اداره می شود تا واحدهای آیفون و سایر محصولات اپل را بسازند. به گفته شرکت تحقیقات بازار Counterpoint Research، در یک مقطع، این به تنهایی حدود 85 درصد از سری آیفون های Pro را تشکیل می داد.

به گفته تحلیلگران و افراد حاضر در زنجیره تامین اپل، پس از یک سال رویدادی که وضعیت چین را به عنوان یک مرکز تولیدی با ثبات تضعیف کرد، این تحول به این معنی است که اپل دیگر احساس راحتی نمی کند که بسیاری از تجارت خود را در یک مکان گره بزند.