پیشنهاد دولت اصلاح قانون رقابت به دنبال تشدید قوانین در مورد بررسی دقیق ضد تراست

دولت قصد دارد قوانین مربوط به بررسی دقیق ادغام ها و تملک ها را تحت قوانین پیشنهادی تشدید کند که می تواند به ویژه بر شرکت های فناوری جهانی که تجارت زیادی در هند انجام می دهند تأثیر بگذارد. این پیشنهاد بخشی از بازنگری کلی قانون رقابت کشور در لایحه‌ای است که روز جمعه به مجلس ارائه شد و می‌تواند در هفته آینده به تصویب برسد.

پیش نویس قانون تمام معاملاتی را که ارزش آنها بیش از 100 میلیون ریال است را پیشنهاد می کند. اگر شرکت‌ها فعالیت‌های تجاری قابل توجهی در کشور داشته باشند، 2000 کرور باید تحت نظارت ضدانحصاری قرار گیرد.

به‌عنوان مثال، خرید واتس‌اپ توسط فیس‌بوک در سال 2014 به مبلغ 19 میلیارد دلار (تقریباً 1,50,900 کرور)، نیازی به مجوز CCI نداشت، حتی با وجود اینکه واتس‌اپ هند را به‌عنوان یک بازار بزرگ به حساب می‌آورد.

© تامسون رویترز 2022




منبع

به عنوان بخشی از اصلاح قانون رقابت، دولت همچنین پیشنهاد می کند که محدودیت زمانی برای تصویب ادغام ها از 210 روز به 150 روز کاهش یابد.

اما بسیاری از معاملات با ارزش بین شرکت‌های فناوری که حضور گسترده‌ای در کشور دارند، به دلیل اینکه شرکت‌های درگیر دارایی‌های اندک و گردش مالی کم در آنجا داشته‌اند، مورد بررسی قرار نگرفته است.

آنیشا چاند، شریک متخصص در قانون ضد انحصار در شرکت حقوقی Khaitan & Co، گفت: “آزمون ارزش معاملات مورد بحث به دنبال بررسی دقیق تراکنش هایی است که طرفین دارای آستانه های متعارف دارایی و گردش مالی به ویژه در فضای فناوری را برآورده نمی کنند.”

او افزود: “اگر به شکل فعلی تصویب شود، اصلاحیه دریافتی ممکن است منجر به جهش در تعداد معاملات به ویژه در بازارهای عصر جدید شود که نیاز به تایید قبلی دارند.”

طبق این لایحه که تاریخ آن در 2 اوت است، مقررات جدید CCI روندی را برای تعیین اینکه آیا یک واحد تجاری “عملیات تجاری قابل توجهی” در کشور دارد یا خیر، تعیین می کند.

علاوه بر این، این لایحه می‌گوید که قصد دارد مکانیزمی را برای نهادهایی که به دنبال توافق با CCI هستند، معرفی کند.

طبق قانون فعلی، کمیسیون رقابت هند یا CCI، ادغام ها و تملک هایی را که از آستانه دارایی ها یا گردش مالی فراتر می روند، بررسی می کند.

CCI به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

شرکت مشاوره سیاست عمومی Koan Advisory روز جمعه در یادداشتی اعلام کرد که آستانه ارزش معامله برای بررسی دقیق با مقررات ضد تراست در آلمان و اتریش مطابقت دارد.