ژنوم باکتری E.Coli با استفاده از سنگ کیسه صفرا از مومیایی 600 ساله بازسازی شد

هندریک پوینار، متخصص ژنتیک تکاملی، مدیر مرکز DNA باستانی مک مستر، گفت: «تمرکز دقیق بر پاتوژن های عامل بیماری همه گیر به عنوان یگانه روایت مرگ و میر دسته جمعی در گذشته، بار بزرگی را که ناشی از عوامل فرصت طلب ناشی از استرس زندگی است، از دست می دهد. یک محقق اصلی در موسسه تحقیقات بیماری های عفونی مایکل جی. دی گروت.

زمانی که ما این بقایا را بررسی می‌کردیم، هیچ مدرکی مبنی بر ابتلای این مرد به E. coli وجود نداشت. برخلاف عفونتی مانند آبله، هیچ شاخص فیزیولوژیکی وجود ندارد. جورج لانگ، دانشجوی فارغ التحصیل بیوانفورماتیک در مک مستر، گفت: هیچ کس نمی دانست این چیست. لانگ همچنین نویسنده اصلی این مطالعه است و تجزیه و تحلیل مومیایی را انجام داده است.

E.coli نوعی باکتری است که یک نگرانی عمده برای سلامتی بوده و منجر به مرگ و میرهای متعددی شده است. در حالی که این باکتری در روده انسان ها و حیوانات سالم یافت می شود، تاریخچه تکامل آن ناشناخته مانده است. اکنون، محققان دانشگاه مک مستر، اولین ژنوم باستانی E.coli را با استفاده از سنگ کیسه صفرا یک مومیایی ایتالیایی قرن شانزدهمی با موفقیت بازسازی کردند. E.coli منجر به بیماری همه گیر نمی شود و بیشتر به عنوان یک کامنزال شناخته می شود. چنین انواعی از باکتری‌ها در داخل بدن ما سوراخ می‌شوند و زمانی که میزبان آسیب‌پذیر می‌شوند منتظر حمله هستند. آنها معمولا در شرایطی مانند استرس، نقص ایمنی یا بیماری حمله می کنند.

در این مطالعه که در Communication Biology منتشر شد، هدف محققان ایجاد جد 400 ساله E.coli بود که به آنها بینشی از تکامل آن تا کنون ارائه دهد. آنها از قطعاتی از اجساد مومیایی شده گروهی از اشراف ایتالیایی استفاده کردند که در سال 1983 از صومعه سنت دومنیکو ماگیوره در ناپل کشف شد.

همه‌گیری مانند مرگ سیاه، که حدود 200 میلیون کشته در سراسر جهان داشت، به خوبی مستند شده است. اما، هیچ داده تاریخی در مورد جان باختگان E.coli وجود ندارد، حتی زمانی که این باکتری به طور قابل توجهی بر سلامت انسان تأثیر گذاشته است.

اکثر اشکال E.coli تا زمانی که در روده خود زندگی می کنند خطری برای میزبان خود ایجاد نمی کنند. اما مشخص شده است که برخی از سویه ها حتی باعث بروز مسمومیت های غذایی کشنده و عفونت های جریان خون می شوند. علاوه بر این، E.coli سازگار است که آن را در برابر درمان مقاوم می کند.



منبع

محققان قطعات این باکتری را از بدن جدا کرده و از این ماده برای توسعه ژنوم استفاده کردند. با این کار، آنها توانستند عملکرد ژنوم را درک کنند و اکنون امیدوارند به سایر محققانی که در جستجوی چنین پاتوژن های پنهان هستند کمک کنند.

این تیم مومیایی یکی از اشراف را که گمان می‌رود در سال 1586 در سن 48 سالگی درگذشت، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که این فرد دارای سنگ کیسه صفرا بوده و به همین دلیل دچار التهاب مزمن کیسه صفرا شده است.