کریپتو کوین BlockAura پس از جذب هندی ها با بازده 3100 درصدی شکست خورد

بدون جغرافیا

دانیل، استراتژیست ارشد در Strategy India، یک شرکت مشاوره مستقر در بمبئی که طرح‌های متقلبانه را مطالعه می‌کند، گفت: با توجه به ماهیت شبکه‌های بازاریابی چند سطحی، ریسک‌ها حتی آشکارتر هستند.

یاشویر چاوهان، 21 ساله، دانشجوی کالج و سرمایه‌گذار ApeJet، چند ماه پس از عرضه یک آیفون، برنده یک شاسی‌بلند کامپکت کیا سونت به عنوان پاداشی برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر به این زنجیره شد. او گفت: “هیچ ضرری در این طرح وجود ندارد زیرا جامعه از توکن پشتیبانی خواهد کرد.”

جدای از محدودیت های روزانه، BlockAura به سرمایه گذاران خود گفته است که بر اساس ارزش 61 دلار (تقریباً 5000 روپیه) در هر توکن – بسیار بیشتر از قیمت رایج بازار – کار می کند – به این معنی که کاربران هنگام بازخرید جوایز خود پول نقد کمتری به جیب خواهند زد. . TBAC در حال حاضر در حالت تست است. قرار بود ماه گذشته پخش شود، اما به تعویق افتاد. BlockAura همچنین چندین نسخه از توکن را با قیمت های بالاتر عرضه کرده است.

سانکار در مصاحبه ای در سنگاپور گفت: «آنچه ما به آن نیاز داریم یک رویکرد هماهنگ جهانی است. “هیچ کس نمی خواهد وضعیتی که مردم پس انداز خود را از دست بدهند.”

صحبت کردن

مولتانی چنین شکایاتی را رد کرد و افزود که محدودیت‌های برداشت موقت هستند. او گفت: «کسانی که به BlockAura اعتقاد دارند و می‌دانند که سکه در عرض یک سال به 100 دلار (تقریباً 8000 روپیه) خواهد رسید، می‌مانند. «TBAC ذخیره‌ای از ارزش است. هدف من این است که کسی پول از دست ندهد.»

ردبورد گفت: «مسلماً شور و نشاط غیرطبیعی در فضا وجود دارد و بسیاری از مردم با ترس از دست دادن غلبه کرده اند. او گفت: “این یک دستور العمل برای کلاهبرداری و کلاهبرداری است” به طور گسترده در این فضا.

برخی از کاربران آنچه را که ادعا می کردند هزاران داستان موفقیت شبیه به داستان کمبل را به اشتراک گذاشتند. Saurav Kumar، 33 ساله، که پس از از دست دادن پول در یک بلاک چین شبکه دیگر، ایمان کامل خود را به SBG Global دارد، گفت: “شما باید شکم داشته باشید که ریسک کنید اگر می خواهید بازدهی بالا داشته باشید.”

این سه شرکت بلاک چین، صدها کاربر با عملکرد بالا را در ماه اکتبر به عنوان بخشی از برنامه پاداش خود از هند به دوبی بردند و آنها را در یک رویداد صنعتی به نمایش گذاشتند تا افراد بیشتری را در خارج از کشور جذب کنند. برای سرمایه گذاران SBG Global و BlockAura، این دومین سفر بین المللی آنها در حدود سه ماه پس از بازدید از سنگاپور در ماه های ژوئن و جولای بود، جایی که نیمی از اتاق کنفرانس را در یک هتل سطح بالا پر کردند و بنیانگذاران را تشویق کردند.

به گفته T. Rabi Sankar، معاون فرماندار هند، بانک مرکزی هند هنوز بحرانی را مشاهده نمی کند. اگرچه محقق Chainalysis هند را در رتبه چهارم جهان در پذیرش کریپتو قرار می دهد، سانکار گفت که بخش بسیار زیادی از سرمایه گذاران دارای سهام کوچکی هستند. با این حال، به طور معمول به مردم در مورد خطرات هشدار می دهد.

اریک جاردین، از جرایم سایبری گفت: «آنچه در مورد MLM و دیگر طرح‌های پونزی در کریپتو متمایز است، فرآیند توکن‌سازی، و توانایی چرخاندن سکه‌های جدید به دلخواه، بازاریابی آن‌ها به‌عنوان انقلابی، افزایش قیمت‌ها و سپس فرار از درآمدها است. سرپرست تحقیقات در Chainalysis.

© 2022 بلومبرگ LP


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

مدل بازاریابی چند سطحی مبتنی بر هزینه های ارجاع – جایی که توکن ها عمدتاً در آن شبکه ها قرار می گیرند – بسیار خطرناک است. سرمایه گذاران در توکن های بومی و نقدشونده کمتری کسب می کنند که در زمان برداشت مستعد نوسانات قیمت هستند. فیروز مولتانی، بنیانگذار بنیاد BlockAura، گفت که پلتفرم او بازاریابی شبکه ای را اتخاذ می کند، اما هرم، مدل، و مشوق های ارجاعات عمدتاً برای گسترش پایگاه کاربر استفاده نمی شود. او گفت که سود می تواند بسته به قیمت توکن نوسان داشته باشد، اما هیچ خطری برای از دست دادن سرمایه وجود ندارد، زیرا بازده سهام توزیع شده در جامعه به بازگرداندن اصل سرمایه طی پنج ماه کمک می کند.

کامبل در میان هزاران سرمایه‌گذار در هند است که شرط‌بندی رمزنگاری سریع‌ترین راه برای ثروتمند شدن است، که توسط انبوهی از استارت‌آپ‌های نوید بازدهی تا ۲۵ درصد در ماه در بازاری با مقررات سست، جذب می‌شود. اینها بازدهی برای سرمایه گذاری در توکن های عمدتاً غیر نقدینگی و پاداش های ارجاع برای اضافه کردن افراد بیشتر به شبکه های بازاریابی چند سطحی هستند. در کشوری که در آن درآمد سرانه سالانه در بین پایین ترین ها در جهان است، بازدهی چشمگیر آنقدر خوب است که بتوان آن را نادیده گرفت. منتقدانی مانند پرانجال دانیل در Strategy India هشدار می‌دهند که برخی از این شبکه‌ها اغلب طرح‌های هرمی هستند.

Yadav، بنیانگذار SBG Global، که پول مشتریان را در املاک، مبادلات ارزی و ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند تا این بازده را به دست آورد، گفت: «پاداش‌ها کمک به ایجاد جامعه است. “کسی که جامعه داشته باشد برنده خواهد شد.”

هیچ یک از این استارت‌آپ‌ها به هیچ‌گونه تخلف متهم نشده‌اند، اما کارشناسانی از جمله آری ردبورد، رئیس امور حقوقی و دولتی در شرکت اطلاعاتی بلاک چین TRM Labs در سانفرانسیسکو، هشدار می‌دهند که چنین زنجیره‌هایی که سریع ثروتمند می‌شوند، تنها خطر فریب را افزایش می‌دهند.

پس از سقوط، BlockAura برداشت روزانه را معادل 250 دلار (تقریبا 20000 روپیه) محدود کرده است تا از فروش وحشتناک جلوگیری کند. شرایطی را به حدی تحمیل کرده است که بسیاری از سرمایه گذاران حتی نمی توانند زیان خود را کاهش دهند و به طور کلی خارج شوند. این بدان معناست که درآمد روزانه 2000 دلاری ادعایی کمبل (تقریباً 162000 روپیه) – از طریق شرط بندی، ارجاعات و توکن های به دست آمده از سرمایه گذاری مجدد – اکنون حداقل روی کاغذ ارزش بسیار کمتری دارد.

کامبل از سنگلی، در حدود 230 مایلی جنوب شرقی بمبئی، تلفنی گفت: “من به یک کار روزانه نیاز ندارم.” “BlockAura بیت کوین بعدی است.”

عجله برای پول های سریع بسیاری از سرمایه گذاران را نسبت به هشدارهای برخی از بزرگ ترین نام های مالی در مورد خطرات بیشتر کور می کند: جیمی دیمون، مدیر اجرایی JPMorgan Chase در ماه سپتامبر ارزهای دیجیتال را به عنوان “طرح های پونزی غیرمتمرکز” توصیف کرد، در حالی که اداره پول سنگاپور در ماه اوت. چنین سرمایه گذاری هایی را “بسیار خطرناک” خواند. هند در تلاش برای ردیابی معاملات و به طور کلی برای جلوگیری از تجارت، امسال مالیات تراکنش های رمزنگاری را آغاز کرد. نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی، گفته است که بزرگترین خطر برای کشورها سوء استفاده احتمالی از ارزهای دیجیتال برای پولشویی و تامین مالی تروریسم است.

او از دهلی نو گفت: “من فریب خوردم، نمی خواهم کاربران بیشتری را فریب دهم.” «تنها تعداد انگشت شماری از مردم در آغاز زمانی که قیمت توکن در حال افزایش بود، درآمد کسب کردند. اکنون نمی توانیم برداشت کنیم و پول همه گیر کرده است.»

علاوه بر BlockAura، SBG Global و ApeJet از دیگر استارت‌آپ‌های هندی هستند که در یک سال گذشته ظهور کرده‌اند.

دارایی دیجیتالی که کامبل تبلیغ می‌کند، در حال حاضر نشانه‌هایی از مشکل را نشان می‌دهد که منعکس‌کننده فروپاشی گسترده‌تر در جهان کریپتو در سال جاری است. فروپاشی اخیر امپراتوری فراگیر FTX سام بنکمن-فرید و آشفتگی ناشی از آن در حال سرایت به سایر شرکت ها نیز هست. وام دهنده کریپتو BlockFi این هفته اعلام ورشکستگی کرد، در حالی که کارگزاری جنسیس به دنبال اجتناب از سرنوشت مشابه است. اما مدافعان صنعت مانند Changpeng “CZ” Zhao، بنیانگذار بزرگترین صرافی ارز دیجیتال Binance Holdings، گفته اند که این پایان کار نیست.

کمبل ناامید نیست و شرط می‌بندد که TBAC طی دو تا سه سال به 10,000 دلار (تقریباً 8,11,000 روپیه) افزایش خواهد یافت.

هند در سال‌های اخیر سهم خود را از کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال دیده است. در سال 2018، تحقیقات پلیس نشان داد که بیش از 25000 سرمایه گذار فریب خورده اند، در حالی که دادگاه عالی کشور در حال رسیدگی به پرونده ای در مورد کلاهبرداری ادعایی به ارزش حدود 1.6 میلیارد دلار (تقریبا 13000 کرور) با قیمت های فعلی است. BitConnect، یک کلاهبرداری جهانی به ارزش حدود 2.4 میلیارد دلار (تقریبا 19500 کرور) ریشه در هند داشت.

برخی از کاربران ناراضی صحبت می کنند. آخیلش آگاروال، 52 ساله، 10000 دلار (تقریباً 811300 روپیه) در توکن های BlockAura در ماه می سرمایه گذاری کرده بود و طی چهار ماه آینده 25000 دلار (تقریباً 2028000 روپیه) به عنوان پاداش جمع آوری کرده بود. او گفت که محدودیت ها به این معنی است که کل رئیس او از بین رفته است و افزود که در ماه نوامبر استعفا داد.

سانجی کمبل زمانی به جکپات رسید که توکن مبهمی که روی آن سرمایه گذاری کرده بود در عرض هشت ماه حدود 3100 درصد افزایش یافت. او در این سال از کسب و کار بازاریابی خود که به بن بست رسیده بود دست کشید و تبدیل به یک مبشر ارز دیجیتال تمام وقت شد. این روزها، این مرد 51 ساله با تویوتا سدان جدید خود – خودرویی که یک سال پیش توان خرید آن را نداشت – در خیابان‌های گرد و خاکی شهر زادگاهش در روستاهای هند می‌چرخد و موفقیت خود را از سرمایه‌گذاری در توکن‌های BlockAura به نمایش می‌گذارد. او کشاورزان، معلمان، زنان خانه دار، دوستان، اقوام و همسایگان را تشویق می کند که به او بپیوندند و قول می دهد که سرمایه گذاری آنها در 300 روز سه برابر شود.

مارک موبیوس، یکی از بنیانگذاران Mobius Capital Partners می گوید: «نکته شگفت انگیز این است که این شرکت ها می توانند بدون مقررات کار کنند. او گفت: “رگولاتورها مشکل بزرگی دارند”، و افزود که کریپتو هیچ گونه جغرافیایی ندارد، “شما نمی توانید دست خود را روی آن بگذارید، بلکه در جو است.”

به گفته CoinGecko، یک جمع کننده قیمت توکن، توکن بومی BlockAura، به نام TBAC، از بالاترین قیمت خود در تاریخ 32.30 دلار (تقریبا 2600 روپیه) در ماه جولای، 90 درصد کاهش یافته و به 3.03 دلار (تقریباً 250 روپیه) رسیده است. در PancakeSwap، هر عدد 3 دلار (تقریباً 240 روپیه) با حجم هفت روزه فقط 20000 دلار (تقریباً 1622000 روپیه) معامله می‌شود، در حالی که در UniSwap می‌توان آن را با توکن دیگری با حدود 19 دلار (تقریباً روپیه) مبادله کرد. 1500) یک قطعه، اگرچه معامله زیادی در آنجا وجود ندارد.

به گفته مولتانی، یک مرد هندی مستقر در دبی، BlockAura که در سال 2021 شروع به کار کرد، اکنون 60000 سرمایه گذار دارد. SBG Global که توسط توسعه‌دهنده املاک و مستغلات Anil Yadav تأسیس شده است، سه بار در 20 ماه بازدهی ارائه می‌کند و بیش از 100000 کاربر دارد. ApeJet، یک شرکت نسبتاً تازه وارد، به عنوان وسوسه‌کننده، از آیفون‌ها به ویلاهایی به ارزش 605000 دلار (تقریباً 5 کرور روپیه) در دبی استفاده می‌کند.

پراوین رای، رئیس بازاریابی بین‌المللی آن گفت: حدود 60 درصد از کاربران SBG Global بخشی از مدل بازاریابی چند سطحی آن هستند و این پلتفرم برنامه‌ای برای مقابله با خطرات احتمالی با ارائه محصولات متنوع دارد. مایانک دودجا، بنیانگذار ApeJet، به پیام‌ها و تماس‌های تلفنی که به دنبال اظهار نظر بودند، پاسخ نداد.