گزارش: گروه NSO سازنده جاسوس افزار Pegasus با 22 قرارداد فعال در اروپا حضور زیادی دارد

در گذشته، طبق گزارش NSO، این شرکت با دو کشور دیگر همکاری می کرد که اکنون روابط با آنها قطع شده است. NSO اعلام کرد که کدام کشورها مشتریان فعال هستند و قرارداد با کدام دو کشور مسدود شده است.

پاسخ‌های شرکت جنگ سایبری اسرائیل به سؤالات کمیته که در اختیار این روزنامه قرار گرفته است، نشان می‌دهد که این شرکت اکنون با 22 سازمان امنیتی و اجرایی در اتحادیه اروپا همکاری می‌کند.

در این گزارش آمده است که در برخی از کشورها بیش از یک مشتری وجود دارد، زیرا آنها با سازمان های عامل هستند.

نرم افزار جاسوسی پگاسوس با استفاده از دوربین و میکروفون، امکان استراق سمع در زمان واقعی را از آنچه در اطراف تلفن همراه در حال وقوع است، فراهم می کند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، نمایندگان کمیته تحقیق پارلمان اروپا درباره نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس اخیرا از اسرائیل بازدید کردند و از کارکنان NSO مطلع شدند که این شرکت قراردادهای فعالی با 12 عضو اتحادیه اروپا دارد.

در پاسخ به سوالات قانونگذاران، این شرکت توضیح داد که در حال حاضر NSO با 22 “کاربر نهایی” – سازمان های امنیتی و اطلاعاتی و مقامات مجری قانون – در 12 کشور اروپایی کار می کند.

اما در حالی که اعضای کمیته در اسرائیل بودند و به ویژه پس از بازگشت آنها به بروکسل، مشخص شد که اروپا همچنین دارای صنعت جنگ سایبری توسعه یافته ای است – و بسیاری از مشتریان آن کشورهای اروپایی هستند.

نمایندگان این شرکت در گفتگوها و تبادلات خود با PTI تاکید کرده اند که نرم افزارهای جاسوسی آنها توسط “مشتریان دولتی” برای هدف قرار دادن تروریست ها و سایر جنایات جدی استفاده می شود.

اسرائیل در اوایل ژانویه سال جاری، پس از ادعای استفاده غیرقانونی از نرم افزار جاسوسی پگاسوس برای هدف قرار دادن مقامات دولتی، فعالان و روزنامه نگاران در سطح جهان، از جنجال ایجاد شده در لیست سیاه گروه NSO فاصله گرفت و گفت که این یک شرکت خصوصی است و این کار را انجام داده است. هیچ ربطی به سیاست های دولت اسرائیل ندارد.

نمایندگان کمیته در هفته‌های اخیر از اسرائیل دیدن کردند تا «در مورد صنعت جنگ سایبری محلی بیاموزند» و با کارکنان NSO، نمایندگان وزارت دفاع اسرائیل و کارشناسان محلی گفتگو کردند.

در این گزارش آمده است که در میان اعضای کمیته یک قانونگذار کاتالونیایی وجود داشت که تلفن همراهش توسط یک مشتری NSO هک شد.

در این گزارش آمده است: «این کمیته پس از انتشار پروژه پگاسوس در سال گذشته تأسیس شد و هدف آن ایجاد مقررات پاناروپایی برای دستیابی، واردات و استفاده از نرم‌افزارهای جنگ سایبری مانند پگاسوس است».

یک رسانه گزارش داد که شرکت فناوری اسرائیلی NSO Group که توجه جهانی از جمله در هند را در بحبوحه اتهامات سوء استفاده از نرم افزار جاسوسی جنجالی Pegasus به خود جلب کرده است، ظاهراً با حداقل 22 قرارداد که 12 کشور از 27 کشور عضو را پوشش می دهد، حضور گسترده ای در اتحادیه اروپا دارد. روز چهارشنبه گفت. نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس و محصولات رقیب این امکان را فراهم می کند تا تلفن همراه قربانی نظارت را آلوده کند و پس از آن اپراتور را قادر می سازد مکالمات را استراق سمع کند، برنامه های دارای پیام های رمزگذاری شده را بخواند و دسترسی کامل به مخاطبین و فایل های دستگاه را فراهم کند.

قانونگذاران اتحادیه اروپا موظف شدند هویت مشتریان NSO در اروپا را در حال حاضر بدانند و با شگفتی متوجه شدند که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا با این شرکت قرارداد دارند: 14 کشور در گذشته با NSO تجارت کرده اند و حداقل 12 کشور هنوز از آنها استفاده می کنند. Pegasus برای شنود قانونی تماس های تلفن همراه، طبق پاسخ NSO به سوالات کمیته.

NSO بنا به گزارش ها به درخواست هاآرتص برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

گفته می شود اعضای کمیته تحقیق پارلمان اروپا که به اسرائیل آمده اند از کشف قراردادهایی با کشورهای مبدأ خود شگفت زده شده اند.

یایر لاپید، وزیر خارجه وقت اسرائیل و نخست وزیر کنونی اسرائیل در یک مطبوعاتی گفته بود: «NSO یک شرکت خصوصی است، یک پروژه دولتی نیست و بنابراین حتی اگر تعیین شود، ربطی به سیاست‌های دولت اسرائیل ندارد. چند روز پس از آن که این شرکت در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار گرفت.




منبع