Adobe ویژگی های هوش مصنوعی را به Photoshop و Illustrator اضافه می کند، انویدیا از سرویس تولید تصویر هوش مصنوعی Picasso رونمایی می کند.


دو شرکت دره سیلیکون روز سه‌شنبه ابزار جدیدی را معرفی کردند که از هوش مصنوعی برای تولید تصاویر استفاده می‌کنند و در عین حال با برخی از سخت‌ترین مسائل حقوقی پیرامون این فناوری مقابله می‌کنند: حق چاپ و پرداخت.

Adobe Inc هوش مصنوعی را به برخی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای خود از جمله Adobe Photoshop و Adobe Illustrator اضافه کرد تا فرآیند تولید تصاویر و جلوه‌های متنی را تسریع بخشد و خاطرنشان کرد که سازندگانی که کارشان توسط ابزارها استفاده شده است، می‌توانند دستمزد دریافت کنند.

شرکت انویدیا از سرویس خود به نام «پیکاسو» رونمایی کرد که از هوش مصنوعی برای تولید تصاویر، ویدیوها و برنامه های سه بعدی از توضیحات متنی استفاده می کند. انویدیا این فناوری را بر روی تصاویر دارای مجوز از Getty Images، Shutterstock Inc و Adobe آموزش داده و قصد دارد حق امتیاز پرداخت کند.

این نقطه عطفی در تنش مداوم بین حقوق صاحبان حق چاپ و فناوری در حال ظهور است. فناوری تولید تصویر بر روی میلیاردها تصویر “آموزش داده شده” است، اما اینکه آیا این استفاده از نظر قانونی مجاز است همیشه مشخص نیست.

Getty Images اوایل سال جاری از Stability AI، خالقان برنامه تولید هنر منبع باز Stable Diffusion شکایت کرد و ادعا کرد که بیش از 12 میلیون تصویر را بدون اجازه از پایگاه داده خود کپی کرده است.

کریگ پیترز، مدیرعامل Getty Images در ایمیلی به رویترز گفت: «این همکاری (با Nvidia) گواهی بر امکان‌پذیری مسیر توسعه هوش مصنوعی مسئولانه و ماهیت منحصر به فرد محتوا و داده‌های Getty Images است.

“این با اعتقاد ما مطابقت دارد که هوش مصنوعی مولد ابزاری هیجان انگیز است که باید بر اساس داده های مجوز، تصاویر بصری و حریم خصوصی فردی باشد.”

ویژگی جدید تقویت‌شده هوش مصنوعی Adobe به نام «Firefly» به کاربران اجازه می‌دهد تا از کلمات برای توصیف تصاویر، تصاویر یا ویدیوهایی که نرم‌افزار آن ایجاد می‌کند، استفاده کنند. از آنجایی که هوش مصنوعی بر روی تصاویر Adobe Stock، محتوای دارای مجوز آشکار و محتوای قدیمی‌تر که حق چاپ در آن منقضی شده است آموزش دیده است، ساخته‌های حاصل برای استفاده تجاری ایمن هستند.

این شرکت همچنین از یک برچسب جهانی “آموزش ندهید” دفاع می کند که به عکاسان اجازه می دهد درخواست کنند که محتوای آنها برای آموزش مدل ها استفاده نشود.

الی گرین‌فیلد، مدیر ارشد فناوری رسانه‌های دیجیتال در Adobe، به رویترز گفت: «ما بسیار علاقه‌مندیم که این سازندگان را سازگار کنیم.

گرین‌فیلد گفت: اگر کاربران Adobe از سیستم بخواهند تصویری به سبک یک هنرمند خاص داشته باشد، “تصویری که سبک آن شخص را تطبیق دهد ایجاد نمی‌کند.” “شما به عنوان یک هنرمند می توانید این را تجارت کنید. اگر کسی بخواهد از سبک شما استفاده کند، در واقع می توانید حق استفاده از سبک شما را به مشتری بفروشید.”

مولد تصویر هوش مصنوعی پیکاسو انویدیا بخشی از مجموعه ای از محصولات ابری مبتنی بر هوش مصنوعی است که در کنفرانس توسعه دهندگان GTC آن رونمایی شد.

گرگ استس، معاون برنامه‌های توسعه‌دهنده انویدیا، در مورد همکاری با شرکای مانند Getty، گفت: «این اساس داشتن چیزی است که برای بازار جالب باشد.

او گفت: «از آنجایی که سایر ارائه‌دهندگان نرم‌افزار یا شرکت‌ها از هر نوعی، نمی‌خواهند (با هوش مصنوعی تولید کننده تصویر) درگیر شوند و نمی‌دانند منشأ تصاویر آموزشی زیربنایی چیست.

جون یان ژو، استادیار موسسه رباتیک در کارنگی ملون، گفت که آموزش مدل‌های AI منبع باز بر روی میلیاردها تصویر غیرعادی نیست. او افزود که تعدادی از عوامل، از جمله اینکه یک عکاس مشهور است یا اینکه مجموعه داده های آموزشی در دسترس عموم است، تعیین می کند که آیا عکاسان می دانند که آثارشان نمونه برداری شده است یا خیر.

زو گفت که امیدوار است عکاسان و هنرمندان در نهایت با استفاده از این فناوری برای مجوز سبک هنری خود سود ببرند.

Getty’s Peters می گوید: “معیشت سازندگان محتوا به احترام به حقوق مالکیت معنوی و ارزش تلاش های خلاقانه آنها بستگی دارد.”

ما معتقدیم که نوآوری و خلاقیت در محیطی رشد می کند که در آن هنرمندان، عکاسان، فیلمبرداران و خلاقان در همه جا می توانند به طور عادلانه ای برای کار خود جبران کنند، به خصوص زمانی که از آن برای اهداف تجاری استفاده می شود.”

© تامسون رویترز 2023


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع