گزارش جدیدی که 15 پلتفرم برتر رسانه های اجتماعی را رتبه بندی کرده است، نشان می دهد که Reddit و Snapchat کمترین مزاحمت در حریم خصوصی کاربران خود دارند. در انتهای دیگر این طیف فیسبوک و لینکدین قرار دارند.
رتبهبندی انجامشده توسط سرویس حذف دادههای Incogni بر اساس ۱۴ معیار در پنج دسته کلیدی است: تخلفات، جمعآوری و نگهداری دادهها، کنترل و رضایت کاربر، شفافیت، و کاربرپسندی.
این شرکت در گزارش رتبهبندی خود نوشت: «محققان ما یک رتبهبندی جامع حریم خصوصی ایجاد کردهاند که تغییرات قابلتوجهی را در شیوههای حفاظت از دادههای این پلتفرمها نشان میدهد.
سه پلتفرم با بهترین امتیاز حریم خصوصی عبارتند از Reddit با امتیاز 8.9، Snapchat (9.99) و Pinterest (10.49).
جان پرایس، بنیانگذار و مدیر عامل SubRosa، یک ارائه دهنده خدمات امنیت سایبری، توضیح داد: «Reddit و Snapchat امکان ناشناس ماندن بیشتر کاربر را فراهم می کنند و قرار گرفتن در معرض داده های طولانی مدت را به حداقل می رساند.
او ادامه داد: «به عنوان مثال، Reddit به کاربران اجازه می دهد بدون افشای اطلاعات شخصی درگیر شوند، در حالی که پیام های ناپدید شدن اسنپ چت خطر حفظ داده ها را کاهش می دهد.»
او به TechNewsWorld گفت: «این پلتفرمها همچنین تمایل دارند اطلاعات شخصی کمتری را در مقایسه با شبکههای مبتنی بر داده جمعآوری کنند.
شایلا رعنا، استاد دانشگاه Purdue Global، یک دانشگاه دولتی آنلاین، افزود: «ردیت به حسابهای ناشناس اجازه میدهد و آنها به اطلاعات شخصی زیادی برای ثبتنام نیاز ندارند».
او به TechNewsWorld گفت: «ردیت بیشتر بر روی جوامع متمرکز است تا ایجاد یک نمایه شخصی.
او همچنین اشاره کرد که اسنپ چت نه تنها پیامهای ناپدید میشود، بلکه اگر کسی از محتوای آنها اسکرین شات بگیرد و فیدهای خبری عمومی مانند فیسبوک یا لینکدین نداشته باشد، به کاربران اطلاع میدهد. او گفت: «این چیزی است که خطرات حفظ حریم خصوصی آن را کاهش می دهد. “این کاربرد خصوصی بیشتری دارد.”
کاربر به عنوان محصول
مایک ماچادو، CISO BeyondTrust، سازنده مدیریت حساب ممتاز و راهحلهای مدیریت آسیبپذیری در Carlsbad، کالیفرنیا، اظهار داشت که کلمه “تهاجمی” کلید گزارش Incogni است. او به TechNewsWorld گفت: «هرچه پلتفرمها کمتر تهاجمی باشند، علاقه کمتری به تلاش برای کسب درآمد از کاربر به عنوان محصول خود دارند.
او گفت: «بدترین متخلفان مانند تلههای جزیرهای لذتبخش هستند که از قیاس پینوکیو استفاده کنیم. آنچه به نظر می رسد محصول است فقط یک فریب است تا شما را وادار کند اطلاعاتی در مورد خودتان ارائه دهید و از پلتفرم به روشی استفاده کنید که اطلاعات بیشتری درباره خودتان ایجاد کند، با هدف نهایی کسب درآمد از شما و اطلاعات در مورد شما به عنوان واقعی. جریان درآمد.»
او ادامه داد: «از رویههای دادههای آنها، شاید بتوان حدس زد که کسبوکاری مانند ردیت بیشتر علاقهمند است که مشتریشان شخصی باشد که در پلتفرم ارتباط برقرار میکند و علاقه کمتری دارد که مشتریشان تبلیغکنندهشان باشد.»
فیس بوک با امتیاز 18.98، فیس بوک مسنجر (16.51) و لینکدین (16.13) در انتهای این رتبه بندی قرار دارند.
SubRosa’s Price توضیح داد: فیس بوک، مسنجر و لینکدین اطلاعات شخصی گسترده ای از جمله نام واقعی، اطلاعات تماس و سابقه استخدام را جمع آوری می کنند. مدل کسبوکار فیسبوک برای تبلیغات هدفمند به دادهها متکی است، در حالی که پروفایلهای دقیق لینکدین اهداف جذابی برای حملات فیشینگ هستند. این مجموعه داده گسترده به طور قابل توجهی خطرات حریم خصوصی کاربران را افزایش می دهد.
Machado BeyondTrust اضافه کرد که این خطرات به هزینه کاربر افزایش مییابد، نه برای هیچ منفعتی. «دادهها بهخوبی به نفع مشتریان تبلیغاتی درآمدزا مورد استفاده قرار میگیرند، اما آیا این به هیچ وجه به نفع کاربر است؟»
در گزارش خود، محققان خاطرنشان کردند که جمعآوری و نگهداری دادهها در پلتفرمها بهطور قابلتوجهی متفاوت است و بهطور چشمگیری در رتبهبندی آنها نقش دارد. آنها توضیح دادند که این دسته نقش مهمی در امتیازات ضعیف محصولات متا – به استثنای واتس اپ – داشت و باعث شد تلگرام در صدر قرار بگیرد.
آنها خاطرنشان کردند که اینستاگرام و فیسبوک مشکلسازترین شیوههای جمعآوری و نگهداری دادهها را دارند، در حالی که اینستاگرام، فیسبوک، فیسبوک مسنجر، یوتیوب و دیسکورد بیشترین مدت زمان را پس از درخواست حذف موفقیتآمیز حساب، دادههای کاربران را حفظ کردند.
کنترل های کاربر خارج از کنترل
Rana از Purdue Global اضافه کرد که فیسبوک و لینکدین نه تنها دادههای زیادی را در مورد کاربران خود جمعآوری میکنند، بلکه محافظت از دادههای خود را برای کاربران در برابر دستهای چنگال پلتفرمها نیز دشوار میکنند. او گفت: “فیس بوک از نظر تنظیمات حریم خصوصی آنها چندان کاربرپسند نیست.”
او ادامه داد: «لینکدین تنظیمات حریم خصوصی بسیار پیچیدهای دارد که میتواند برای بسیاری از افراد ناوبری دشوار باشد، به خصوص اگر به طیف وسیعی از کاربرانی که در آن پلتفرم هستند، از فنی تا غیر فنی نگاه کنید. “درک این تنظیمات حریم خصوصی می تواند واقعا پیچیده باشد.”
او همچنین خاطرنشان کرد که لینکدین داده ها را با استخدام کنندگان و شرکت های شخص ثالث به اشتراک می گذارد و اطلاعات حرفه ای و شخصی زیادی را جمع آوری می کند. او مشاهده کرد: «این باعث میشود که خطرات حفظ حریم خصوصی بیشتر شود.
محققان Incogni همچنین دریافتند که کنترل و رضایت کاربر در میزان تأثیر آن بر امتیازات کلی پلتفرمهای مورد بررسی متناقض است. این دسته شامل معیارهایی مانند تنظیمات حریم خصوصی در دسترس، تنظیمات پیشفرض، مواردی که میتوان از آن انصراف داد و نمایش عمومی اطلاعات شخصی کاربران با دقیقترین گزینههای دید را در بر میگیرد.
در این گزارش اشاره شد که فیسبوک مسنجر و واتساپ (هر دو پلتفرم متا) بدترین عملکرد را در این رده داشتند، در حالی که Pinterest، Reddit و Twitch بهترین عملکرد را داشتند.
همچنین دریافت که لینکدین و ایکس (که قبلا توییتر نامیده میشد) بیشترین دادههای کاربر را با سختترین تنظیمات «مشاهده» انتخاب شده بهصورت عمومی نمایش میدهند و فیسبوک بیشترین تعداد GDPR، CCPA و نقض مقررات مشابه را داشته است، در حالی که لینکدین بیشترین تعداد داده را متحمل شده است. نقض ها
آیا می توان از حریم خصوصی محافظت کرد؟
برای کاربرانی که نگران حریم خصوصی خود در پلتفرم های رسانه های اجتماعی هستند، مگان سلستینی، بنیانگذار Queen Bee Social، یک شرکت بازاریابی رسانه های اجتماعی در کیپ کورال، فلوریدا، این توصیه را ارائه می دهد:
- قبل از ثبت نام در یک پلتفرم، نحوه استفاده آنها از اطلاعات و عکس های شما را بخوانید. این مهم است که بدانید با چه چیزی موافقت می کنید.
- مراقب مطالبی که پست می کنید باشید بسیاری از مردم اطلاعات بسیار حساس را در اختیار ما قرار می دهند. یکی از نمونههایی که اغلب میبینم کودکانی است که عکسهای شایان ستایش از بازگشت به مدرسه را در جلوی خانه شما با نام مدرسه و معلمشان روی تابلوی جشنشان به اشتراک میگذارند. من و غریبه ها اکنون آدرس شما را می دانیم، فرزندتان کجا به مدرسه می رود، معلمش کیست و گاهی بهترین دوستانش چه کسانی هستند.
- پروفایل خود را روی خصوصی تنظیم کنید. این رویکرد می تواند به کاهش همه چیز تا جایی که متا با استفاده از اطلاعات شما از فیس بوک و اینستاگرام برای آموزش مدل های هوش مصنوعی آن کمک کند.
با این حال، برخی از مردم بر این باورند که حفظ حریم خصوصی ممکن است یک علت از دست رفته باشد. گری فلیتر، برند مشهور و مدیر رسانه های اجتماعی در Kronus Communications، یک شرکت روابط عمومی در سالت لیک سیتی، گفت: “در این مرحله، هر اطلاعاتی که این پلتفرم ها بخواهند به دست آورند، به دست خواهند آورد.”
“شما از چهره خود برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده می کنید. او به TechNewsWorld گفت: اگر یک لپتاپ مکبوک جدید دارید، از اثر انگشت خود برای ورود استفاده میکنید. “اطلاعات شما از طریق رسانه های اجتماعی یا تلفن هوشمند در دسترس است.”
او گفت: «اگر واقعاً نگران حریم خصوصی هستید، تمام حسابهای رسانههای اجتماعی خود را حذف کنید و از یک تلفن تاشو استفاده کنید.»