“انقلاب هوش مصنوعی” برای جابجایی بازارهای کار در ثروتمندترین کشورهای جهان: OECD

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)

پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

از یک طرف، نیاز است که کارگران و کارفرمایان بتوانند از مزایای هوش مصنوعی بهره ببرند و در عین حال با آن سازگار شوند، به ویژه از طریق آموزش و گفتگوی اجتماعی.

توسعه سریع هوش مصنوعی – با ابزارهایی که می توانند مقاله تولید کنند، تصاویر ایجاد کنند و حتی در امتحانات پزشکی قبول شوند – این نگرانی را ایجاد کرده است که می تواند از طریق اتوماسیون جایگزین کل بخش های نیروی کار شود.

OECD روز سه شنبه اعلام کرد که ثروتمندترین کشورهای جهان باید فوراً برای تأثیر یک “انقلاب هوش مصنوعی” قریب الوقوع آماده شوند که مشاغل را تغییر می دهد، مشاغل جدید ایجاد می کند و دیگران را ناپدید می کند.


در این گزارش آمده است: «در حالی که پذیرش هوش مصنوعی هنوز نسبتاً کم است، پیشرفت سریع، کاهش هزینه‌ها و دسترسی روزافزون کارگران با مهارت‌های هوش مصنوعی نشان می‌دهد که اقتصادهای OECD ممکن است در آستانه یک انقلاب هوش مصنوعی باشند.

بر اساس گزارش OECD، با در نظر گرفتن هوش مصنوعی، مشاغلی که بیشترین ریسک اتوماسیون را دارند، 27 درصد از اشتغال را تشکیل می دهند.

اما همچنین می تواند “کارگران را با محیط کاری با سرعت بالاتری رها کند” و دستمزد کسانی را که “خود را به دلیل اتوماسیون در سهم کمتری از وظایف خود می بینند” کاهش دهد.

اسکارپتا گفت: «استفاده از هوش مصنوعی همچنین با چالش‌های اخلاقی جدی در مورد حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی، شفافیت و توضیح‌پذیری، تعصب و تبعیض، تصمیم‌گیری خودکار و مسئولیت‌پذیری همراه است.»

به گفته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، در حالی که مزایای بالقوه بسیاری از هوش مصنوعی وجود دارد، خطرات قابل توجهی نیز وجود دارد که باید فوراً مورد توجه قرار گیرد.

در گزارش OECD آمده است که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که ایمنی محل کار را با کاهش “وظایف خسته کننده یا خطرناک” بهبود بخشد و منجر به دستمزدهای بالاتر برای کارگرانی شود که مهارت هایشان مکمل این فناوری است.

OECD در چشم انداز اشتغال 2023 خود اعلام کرد که شواهد کمی مبنی بر اثرات منفی قابل توجهی بر اشتغال از سوی هوش مصنوعی «تاکنون» وجود داشته است.

این سازمان بین المللی و تأثیرگذار دارای 38 کشور عضو است که از استرالیا گرفته تا بریتانیا، کانادا، آلمان، ژاپن، مکزیک و ایالات متحده را شامل می شود.

او گفت: “برای اطمینان از استفاده مسئولانه و قابل اعتماد هوش مصنوعی در محل کار، اقدام فوری لازم است.”

او در سرمقاله ای نوشت: «با این حال، همچنین واضح است که پتانسیل جایگزینی همچنان قابل توجه است و نگرانی از کاهش دستمزدها و از دست دادن مشاغل را افزایش می دهد.

استفانو اسکارپتا، مدیر OECD برای اشتغال، کار و امور اجتماعی گفت: استفاده از هوش مصنوعی عموماً در شرکت‌های بزرگی متمرکز است که هنوز در حال آزمایش فناوری جدید هستند و به نظر می‌رسد بسیاری از آنها تمایلی به جایگزینی کارکنان ندارند.

OECD گفت که جمع آوری داده های بهتر در مورد جذب و استفاده از هوش مصنوعی در محل کار، “از جمله اینکه کدام مشاغل تغییر می کنند، ایجاد می شوند یا ناپدید می شوند، و چگونگی تغییر نیازهای مهارتی” بسیار مهم است.