او افزود: «امیدواریم در هفتههای آینده برخی سرمایهگذاریهای کلیدی را انجام دهیم تا بتوانیم به Lightyear 2، یک وسیله نقلیه برقی خورشیدی مقرونبهصرفه که برای مخاطبان گستردهتری در دسترس است، افزایش دهیم.»
هدف “جاه طلبانه”.
او ادامه داد: «سونو و اسکواد در مورد ایمنی سازش کردند تا قیمت کمتری ارائه کنند. “Lightyear در قیمت – فوق العاده گران – به خطر افتاد تا عملکردی معادل ICE/EV ارائه دهد. Aptera روی لوازم آرایشی – سه چرخ – مصالحه می کند تا به قیمت کمتر و عملکرد قابل قبول برسد و فضای داخلی را نیز قربانی کند.
او گفت: «مدل دوم لایت یر برای عرضه برنامه ریزی شده در سال 2025، قیمت مناسبی برای خودروهای برقی خواهد داشت. ما امسال رونمایی کامل را دریافت خواهیم کرد، اما از همه مهمتر این یک ماشین پنج نفره است – و شبیه یک ماشین است.
تبلیغات
با این حال، Lanctot اشاره کرد که 70٪ از تمام سفرهای وسایل نقلیه بین 6 تا 12 مایل است. او گفت: «بنابراین خورشیدی میتواند یک راهحل بسیار عملی باشد، به همین دلیل است که شرکتهایی مانند Sono Motors و Squad Mobility وارد این تجارت میشوند.
Aptera، توسعهدهنده یک خودروی سواری با ظاهری آیندهنگر با انرژی خورشیدی، اولین خودروی تولیدی خود را که میگوید امسال از خط مونتاژ خارج میشود، بیرون کشیده است.
Lanctot مشاهده کرد: “با استفاده از انرژی خورشیدی، به هر طریقی، شما مجبور به سازش هستید.”
Lanctot توضیح داد: «نیسان لیف به دلیل برد محدودش در زمان عرضه با شک و تردید مواجه شد، اما جایگاه ثابتی در بازار پیدا کرد و همچنان محبوب است.
در مکان هایی که در معرض نور خورشید متوسط هستند، مانند نیویورک یا شیکاگو، رانندگان ممکن است نیاز داشته باشند حدود سه بار در سال به برق متصل شوند. با سرعت 13 مایل در ساعت، شارژ یک شبه باید 150 مایل طول بکشد.
لایت یر لیست انتظار دومین مدل تولیدی خود، لایت یر 2 را باز کرده است. تا کنون، این شرکت به آرامی پرده را کنار می کشد تا نشان دهد خودرو چگونه خواهد بود. (اعتبار تصویر: Lightyear)
راب اندرل، رئیس و تحلیلگر اصلی در گروه Enderle، یک شرکت خدمات مشاوره ای در Bend، Ore، گفت: “فناوری آنها تقریباً پخته شده است، اما تفاوت وزن و سست بودن نسبی طراحی آنها مشکلاتی را برای آنها در بازار ایجاد می کند.”
به گفته این شرکت، این خودروی چهار چرخ متحرک، سه چرخ و دو سرنشین، بردی معادل 400 مایل خواهد داشت، می تواند در چهار ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن 101 مایل در ساعت است.
جونز به TechNewsWorld گفت: «امید بود که این مشتریان با نفوذ، ثروتمند و اولین کسانی که از آنها استفاده میکردند، تبدیل به مبلغان بشارت شوند تا به ایجاد آگاهی در مورد دسته خودروهای جدید کمک کنند.
ابولصمید به TechNewsWorld گفت: «شرکتهایی که خیلی بهتر شدهاند در حال حاضر زمان سختی را سپری میکنند، بنابراین من خیلی مطمئن نیستم که Aptera در سال جاری به نقطهای برسد که تعداد قابل توجهی از خودروها را تحویل دهد.
هنگامی که وسایل نقلیه Aptera وارد بازار شوند، ممکن است با مشکلات بیشتری روبرو شوند.
او به TechNewsWorld گفت: “Aptera محافظت بهتری نسبت به موتورسیکلت ارائه می دهد، اما من انتظار دارم که علاقه به خودرو پس از وقوع اولین تصادف کاهش یابد.”
او توضیح داد: “شما باید وزن و اندازه وسیله نقلیه را کاهش دهید تا حتی از راه دور شانس استفاده از انرژی خورشیدی را داشته باشید.”
او اعلامیه Aptera مبنی بر تولید خودرو در سال جاری را “جاه طلبانه” خواند، به خصوص که اگر بخواهد به این هدف برسد، باید خیلی زود بودجه دریافت کند.
کمبود سرمایه
به عنوان مثال، فرانسه برنامه ای به نام vehicule san permis دارد که به رانندگان بدون گواهینامه اجازه می دهد تا وسایل نقلیه با استانداردهای ایمنی پایین تر را اداره کنند.
او افزود: «طراحی آپتیوا با توجه به سبکتر بودن وسیله نقلیه، به نظر نمیرسد که در تصادف چند اتومبیل عملکرد خوبی داشته باشد».
Roger C. Lanctot، مدیر تحرک متصل به خودرو در Strategy Analytics، یک شرکت تحقیقاتی، مشاوره و تحلیل جهانی، اظهار داشت: «برخی از بازارهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی آمادگی بیشتری برای چنین خودروهایی دارند.
Enderle اظهار داشت که فناوری خورشیدی قبل از اینکه بتوان از آن برای تامین انرژی خودرویی که شبیه یک خودروی معمولی به نظر میرسد، به توسعه بیشتری نیاز دارد.
او گفت: «سلولهای خورشیدی احتمالاً برای انرژی کمکی مانند تأمین انرژی کنترل آب و هوا و سایر سیستمها برای کاهش بار روی باتری مفید هستند.» برای یک وسیله نقلیه کوچک مانند Aptera، سطح مفید محدودی برای سلول ها نیز دارد.
مجبور به سازش
اگر Aptera بتواند امسال تحویل SPEV ها را آغاز کند، ممکن است بخواهد آنها را در خارج از آمریکای شمالی تحویل دهد.
او ادامه داد: «از سوی دیگر، آپترا به سمت ظاهری کمتر سنتی و رادیکال تر رفته است. این طرحی است که کمتر مورد توجه مشتریان قرار می گیرد.
تبلیغات
این شرکت در یک انتشار خبری توضیح داد که در مکانی با نور خورشید بسیار بالا مانند کالیفرنیای جنوبی، یک راننده آمریکایی معمولی هرگز مجبور نیست به برق متصل شود، بر اساس میانگین روزانه 29 مایل.
در همین حال، لایت یر، توسعه دهنده یک خودروی سواری با ظاهر معمولی تر، روز دوشنبه اعلام کرد که تولید خودروی 250000 دلاری Lightyear 0 خود با انرژی خورشیدی را به حالت تعلیق در می آورد و منابع خود را به محصول Lightyear 2 خود هدایت می کند، که انتظار می رود فروش آن با قیمت کمتری آغاز شود. 40000 دلار و برد 500 مایل.
Lex Hoefsloot، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Lightyear در بیانیهای گفت: «اخیراً، ما یک لیست انتظار برای Lightyear 2 راهاندازی کردیم که منجر به اشتراک بیش از 40000 مشتری فردی شد و تقریباً 20000 پیشسفارش از صاحبان ناوگان داشتیم.
Squad دو وسیله نقلیه با انرژی خورشیدی می سازد – یک خودروی دو نفره با حداکثر سرعت 27 مایل در ساعت و یک خودروی چهار نفره با حداکثر سرعت 44 مایل در ساعت. برد خودروها 12 مایل در روز است.
سونو موتورز، مستقر در آلمان، خودرویی میسازد که از طریق خورشید، پریز برق یا هر دو به طور همزمان شارژ میشود. برد خورشیدی این خودرو 70 مایل در هفته است، اگرچه باتری آن 190 مایل برد دارد. حداکثر سرعت آن 86 مایل در ساعت است.
سام ابولسامید، تحلیلگر اصلی تحرک الکترونیکی در Guidehouse Insights، یک شرکت اطلاعاتی بازار در دیترویت، که از سال 2007 تحت پوشش Aptera بوده است، گفت: «2023 زمان وحشتناکی برای افزایش سرمایه است.
او افزود که Aptera احتمالاً باید از اشتراک خودرو استفاده کند تا مصرف کنندگان را در معرض مفهوم حمل و نقل با انرژی خورشیدی قرار دهد.
زوایای بیش از حد
قطعاً خانه ای برای وسایل نقلیه خورشیدی وجود دارد، اما به احتمال زیاد نشان دهنده ده ها هزار وسیله نقلیه برای Aptera، Sono و Squad است، نه میلیون ها.
ابولصمید خاطرنشان کرد که سلولهای فتوولتائیک دارای حداکثر راندمان تولید با زاویه نسبتاً باریک خورشید هستند. در زوایای شدیدتر، انرژی بسیار کمی تولید می کنند. از آنجایی که یک وسیله نقلیه معمولاً سطوح مسطح زیادی ندارد، سلولها در همه نوع زاویه قرار دارند و خود وسیله نقلیه میتواند در موقعیتهای بینهایتی نسبت به خورشید باشد.
کریس جونز، تحلیلگر ارشد Canalys، یک شرکت تحقیقاتی بازار جهانی، توضیح داد که Lightyear 0 همیشه تنها ویترینی برای آنچه با انرژی خورشیدی امکان پذیر است و انتظار می رود به چند صد مشتری تحویل داده شود.
او گفت: “در بازار برای این وسایل نقلیه – برای هر یک از آنها – جایگاهی وجود دارد که با محدودیت هایی همراه است.”
تبلیغات
اگرچه این خودرو به گونه ای طراحی شده است که بیشتر انرژی خود را از خورشید می گیرد، اما می توان خودروی Aptera را از یک پریز استاندارد 120 ولت نیز شارژ کرد.
Lanctot به TechNewsWorld گفت: «بازاری برای وسایل نقلیه با انرژی خورشیدی وجود دارد، اگرچه ممکن است هنوز یک بازار انبوه نباشد.