قراردادهای غیررقابتی تجارت بدی هستند

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) هفته گذشته عملاً تلاش کرد توافقات غیررقابتی را از بین ببرد. در حالی که برخی از شرکت ها قصد دارند این موضوع را به چالش بکشند، این تصمیم درستی بود.

کالیفرنیا – جایی که بیشتر عمرم را در آن گذرانده‌ام – به همراه مینه‌سوتا، اوکلاهما و داکوتای شمالی قبلاً شرکت‌های غیررقابتی را ممنوع کرده‌اند. در کالیفرنیا، این نه تنها منجر به افزایش دستمزدها شد، بلکه منجر به ایجاد دره سیلیکون شد و مانع قابل توجهی برای سایر ایالت‌هایی شد که این ممنوعیت را در مورد ترغیب کارمندان به جابجایی نداشتند.

این ممنوعیت ملی باید منجر به مهاجرت کارمندان بیشتر به ایالت هایی با هزینه های زندگی کمتر، افزایش حقوق و مزایا و فراهم کردن محیط های کاری بسیار بهتر شود. همچنین منجر به ایجاد شرکت‌های قوی‌تر می‌شود، حتی اگر بسیاری از کسانی که می‌ترسند کارمندان خود را ترک کنند، با این موضوع مبارزه خواهند کرد.

بیایید در مورد توافقات غیررقابتی این هفته صحبت کنیم، و با محصول هفته من به پایان خواهیم رسید: یک ماشین الکتریکی عملکردی که یک معامله مطلق است.

استدلال به نفع افراد غیررقابتی تا حد زیادی نادرست است

شرکت‌ها اغلب استدلال می‌کنند که شرکت‌های غیررقابتی برای حفاظت از مالکیت معنوی‌شان در صورتی که کارکنان در حال خروج دانش اختصاصی خود را به شرکت دیگری ببرند، بسیار مهم است. اما اگر آنها این کار را انجام دهند، کارفرمای سابق حمایت قابل توجهی خواهد داشت. اگر یک تحقیق نشان دهد که فناوری با کارمند مهاجرت کرده است، کارفرمای قدیمی حقوق مالکیت محصولات ایجاد شده با استفاده از فناوری خود را دریافت می کند.

اثبات این نوع “سرقت” به طرز شگفت انگیزی آسان است. حق ثبت اختراع، حق چاپ و سایر حمایت ها از این مالکیت معنوی وجود دارد که سرقت فناوری را صرف نظر از روش، بسیار پرخطر و گران می کند.

در نتیجه، فردی که در موقعیت حساسی است که شرکت‌ها را بدون شرکت غیررقابتی تغییر می‌دهد، حدود یک سال در یک موقعیت اداری قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که پروژه‌هایی را که روی آن کار می‌کنند به‌طور تصادفی به خطر نیندازد.

دلیل واقعی قراردادهای غیررقابتی این است که کارمندان را از خرید شغل برای دریافت دستمزد بالاتر یا مزایای بهتر بازدارد. غیررقابتی آنها را به طور مؤثر در شرکت خود محبوس می کند، مگر اینکه تصمیم بگیرند شغل خود را تغییر دهند یا به حالتی نقل مکان کنند که مانع از اجرای آن شود – که این یک روش مکرر برای دور زدن افراد غیررقابتی بود و هنوز هم هست.

این استراتژی شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا حقوق و مزایا را برای کارکنان فعلی پایین نگه دارند، در حالی که حقوق و مزایا را برای جذب نامزدهای خارجی افزایش می‌دهند، که اغلب منجر به تفاوت حقوق و مزایا زیادی بین استخدام‌های قدیمی و جدید می‌شود.

در نتیجه، شرکت مجبور نیست با کارکنان فعلی رقابت کند، زیرا عدم رقابت آنها را به طور مؤثر در شرکت محبوس می‌کند، و استخدام‌های جدید در نهایت خود را در موقعیتی مشابه با همتایان قدیمی‌شان خواهند دید.

مشکل با افراد غیر رقابتی

هر زمان که کارمندان را در شغلی حبس می کنید، در معرض این خطر قرار می گیرید که متوجه شوند از آنها سوء استفاده می کنید و طغیان می کنید.

رفتار شورش می تواند شامل سرقت دارایی های شرکت، فروش غیرقانونی اسرار شرکت، سازماندهی اتحادیه ها (اتحادیه ها طرفدار غیررقابتی نیستند)، روحیه پایین تر و کاهش بهره وری باشد. افرادی که احساس می‌کنند از آنها سوء استفاده می‌شود، اما توانایی خروج از خانه را ندارند، معمولاً بهترین عملکرد را ندارند و ممکن است به دنبال راه‌هایی برای کاهش مشارکت خود باشند.

این سناریو نه تنها برای کارمند بد است، که ممکن است در نهایت به دلیل عملکرد ناقص اخراج شود، بلکه برای شرکت نیز بد است، زیرا به طور موثر یک محیط کاری خصمانه ایجاد می کند که در آن کارفرما به طور فعال علیه منافع کارمند کار می کند.

به لطف ممنوعیت مؤثر کالیفرنیا برای افراد غیررقابتی، وقتی آنها تصمیماتی گرفتند که من با آن مخالفم، توانستم شرکت قدیمی خود را ترک کنم، شرکت خودم را تشکیل دهم و با ارزش ترین مشتریانم را با خود ببرم. اگر یک غیررقابتی مرا محدود می‌کرد، باید یک سال می‌نشستم، نمی‌توانستم مشتریانم را با خودم ببرم، و به عنوان یک تحلیلگر مستقل شکست می‌خوردم.

فقدان یک غیر رقابتی قابل اجرا به من این آزادی را داد که از حرفه‌ام محافظت کنم و رشد کنم، مسیری مستقل پیدا کنم، و موفق‌تر و شادتر از آنچه در غیر این صورت بودم، باشم.

افراد غیررقابتی سوء استفاده از کارمندان هستند

تغییر شرکت اغلب سریعترین راه برای پیشرفت شغلی و افزایش درآمد است. با این حال، اگر در شرکتی بمانید، به‌ویژه شرکتی که قراردادهای غیررقابتی را اجرا می‌کند، ممکن است متوجه شوید که افزایش حقوق با هزینه‌های زندگی همخوانی ندارد، حتی اگر عملکرد بالایی داشته باشید.

وجود یک قرارداد غیررقابتی، کارکنان را از جستجوی فرصت‌های بهتر یا دستمزد بالاتر منصرف می‌کند مگر اینکه فسخ شوند. اخراج شدن ممکن است شما را از عدم رقابت آزاد کند، اما سابقه استخدامی شما را نیز خدشه دار می کند، که شرکت ها تمایل دارند در طول بررسی سوابق آن را افشا کنند.

این وضعیت نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌ها از قدرت چانه‌زنی برتر و ذخایر مالی بزرگ‌تر خود برای آسیب رساندن به کارکنان خود استفاده می‌کنند و به طور موثری غرامت واقعی آنها را در طول زمان کاهش می‌دهند. با افزایش تورم، با افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات، قدرت خرید درآمد کارکنان کاهش می یابد.

مثال خوب مایکروسافت

در سال 2022، مایکروسافت اعلام کرد که در ایالات متحده، تنها شرکا و مدیران اجرایی مشمول رقابت غیررقابتی خواهند بود و کارمندان سطح پایین خود را از این محدودیت در امان می‌دارد.

این سیاست توهین‌آمیز نیست زیرا مدیران معمولاً ثروتمند هستند و می‌توانند راه‌حل‌هایی مانند استخدام در یک شرکت کالیفرنیایی مانند Google را بپردازند که از نظر مالی آنها را سالم نگه می‌دارد. تعداد زیادی از مدیران مایکروسافت طی سال‌ها به گوگل نقل مکان کرده‌اند و در نتیجه محصولاتی مانند اندروید روی گوشی‌های هوشمند تولید شده‌اند، بخشی که مایکروسافت در آن شکست خورد.

در مورد مایکروسافت، این خط‌مشی نه چندان توهین‌آمیز است بلکه نادرست است، زیرا این محافظت فرضی در طول سال‌ها منجر به تعدادی از خروج‌های حیاتی غافلگیرکننده شده است. این نشان دهنده حاکمیت بد در شرکتی است که معمولاً (به دلایل خوب) به عنوان یکی از بهترین شرکت های فناوری در جهان شناخته می شود.

جمع بندی: عدم رقابت برای همه بد است

عدم رقابت نوعی قفل کردن است، رویه ای که قاتل شرکت است. من این را به طور مستقیم در IBM یاد گرفتم، که در دهه 1980 از قفل کردن استفاده کرد تا از مشتریان سوء استفاده کند تا حدی که این مشتریان شرکت را رها کردند و تقریباً چند سال پس از 100 سالگی آن را از کار انداختند.

اگر شرکت بر این باور است که نمی توانید آن را ترک کنید، انگیزه ای برای بهبود مزایا، حقوق و شرایط کاری ندارد – یا حتی جدی گرفتن شکایات. شرایط خصمانه ای بین کارمندان و مدیریت ایجاد می کند که می تواند منجر به مشکلات مختلفی شود که از جمله آنها می توان به تشکل اتحادیه و فعالیت کارکنان اشاره کرد.

عدم رقابت برای شرکت، کارمندان یا کشورهایی که به آنها اجازه وجود دارند خوب نیست، زیرا آنها سوء استفاده از کارکنان را تشویق می کنند، حتی اگر فقط سوء استفاده مالی باشد، و معمولاً پایان خوبی ندارد.

من مرتباً با FTC مخالفم. من به خصوص موافق نبودم که به دنبال کوالکام برای راضی کردن اپل باشد که 20 برابر بزرگتر و بسیار قدرتمندتر از کوالکام بود. با این حال، وقتی صحبت از غیر رقابتی می شود، FTC در سمت راست بحث قرار دارد. غیررقابتی ها باید به نفع همه لغو شوند، زیرا آنها صرفاً حکمرانی بد و سوء استفاده از کارمندان هستند.

محصول فناوری هفته

آئودی RS e-tron GT

من به دنبال یک ماشین الکتریکی جدید هستم. من در لیست خرید Fisker Ocean بودم که اخیراً به دلیل کاهش قیمت بسیار جذاب تر شده است. با این حال، دلیل این کاهش‌ها ورشکستگی قریب‌الوقوع شرکت بود، و حتی با حدود 50 درصد تخفیف، من حاضر نبودم در صورت زیر پا گذاشتن شرکت، نتوانم ماشین را تعمیر کنم – اگرچه فیسکر ممکن است به شرکت بزرگ‌تری فروخته شود. شرکت خودروسازی

آئودی e-tron GT و پورشه تایکان از نظر عملکرد یک ماشین هستند، اما من ظاهر آئودی را بهتر دوست دارم. به طور معمول، هزینه نگهداری آئودی کمتر از پورشه است (اگرچه پورشه وضعیت بیشتری را نشان می دهد). مانند بسیاری از لوازم الکتریکی، ارزش فروش مجدد آئودی e-tron GT پس از سال اول بسیار کاهش می یابد، بنابراین می توانید آنها را با نصف قیمت یک جدید با 15000 مایل یا کمتر پیدا کنید.

عملکرد، به‌ویژه برای نسخه گران‌تر RS، نسبت به بسیاری از سوپراسپرت‌ها برتری دارد و در راستای سریع‌ترین تسلا (0-60 در 2.9 ثانیه برای RS) است و در عین حال ظاهر بهتر و راحتی داخلی را ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، آئودی R8 که یک ابرخودرو است، 0-60 را در 3.2 ثانیه انجام می دهد. تماشای مسابقات درگ بین این دو خودرو، که 100000 دلار از هم فاصله دارند، لذت بخش است، به خصوص اگر R8 ندارید. e-tron تقریباً در هر مسابقه چراغ‌های توقف خودروی گران‌قیمت‌تر را غبارآلود می‌کند. (R8 ترمزهای کمی بهتری دارد.) همچنین یکی از سریع‌ترین خودروهای الکتریکی در بازار است که شارژ می‌شوند، اگرچه برد آن در حدود 250 مایل کمتر از چیزی است که من دوست دارم.

آئودی RS e-tron GT 2022

(اعتبار تصویر: Audi of America)

می توانید e-tron GT 2022 با مسافت پیموده شده کم را با قیمت کمتر از 50000 دلار و RS (تصویر اینجا) با قیمت کمتر از 75000 دلار پیدا کنید. در هر دو مورد، این عملکرد بسیار زیاد برای پول زیاد است و خودروها تقریباً کاملاً جدید هستند.

با توجه به اینکه در دو سال آینده به ارتقای عمده خودروهای الکتریکی نزدیک می‌شویم، خرید خودروی جدید در حال حاضر منطقی نیست زیرا خودروهای دست دوم ارزش فوق‌العاده‌ای دارند. اگرچه باید بگویم، با دیدن یک ویدیوی اولیه از آئودی RS E-Tron GT 2025، ممکن است منتظر یک ویدیوی جدید باشم. ییپی کی-آی!

من به طور جدی به گرفتن یکی از آنها فکر می کنم، بنابراین آئودی e-tron GT محصول هفته من است.

منبع