هوش مصنوعی بسیاری از شرکت‌ها را مجبور به تجدیدنظر در راه‌های جمع‌آوری داده‌ها می‌کند

بر اساس نتایج نظرسنجی که روز دوشنبه توسط گارتنر منتشر شد، هوش مصنوعی بسیاری از شرکت‌ها را وادار به تکامل و تجدیدنظر در نحوه اداره و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌کند.

بر اساس نظرسنجی از 479 افسر ارشد داده و تجزیه و تحلیل، افسران ارشد داده و افسران ارشد تجزیه و تحلیل در سراسر جهان، نتایج نشان داد که 61 درصد از سازمان‌ها به دلیل تأثیر فناوری‌های هوش مصنوعی مخرب، مدل‌های عملیاتی داده‌ها و تجزیه و تحلیل (D&A) خود را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهند.

وقتی از گارتنر در مورد تغییراتی که مدیران ارشد تجزیه و تحلیل داده ها (CDAO) باید در مدل عملیاتی D&A خود انجام دهند تا برای اهداف فعلی و آینده مناسب باشد، پرسیدند، 38٪ گفتند که معماری D&A آنها طی 12 تا 18 ماه آینده بازنگری خواهد شد.

علاوه بر این، 29 درصد گفتند که نحوه مدیریت دارایی های داده و اتخاذ و اعمال سیاست ها، شیوه ها و استانداردهای حاکمیتی را اصلاح خواهند کرد.

آلن دی. دانکن، معاون تحلیلگر گارتنر، در بیانیه ای گفت: «در پاسخ به تکامل سریع فناوری های D&A و AI، CDAO ها برای ایجاد تغییرات در مدل عملیاتی خود وقت تلف نمی کنند.

دانکن گفت: «در حالی که مدیریت مدل عملیاتی D&A سازمان آنها سال به سال افزایش می‌یابد، هیچ نقش دیگری جز CDAO بر عهده بسیاری از فعال‌کننده‌های کلیدی هوش مصنوعی، که شامل حاکمیت داده، اخلاق D&A، و سواد داده‌ها و هوش مصنوعی است، ندارد. ادامه داد.

او افزود: «حوزه مسئولیت‌های نقش CDAO نیز گسترش یافته است، زیرا محدودیت‌های بودجه و منابع حتی بیشتر به یک مشکل تبدیل شده است.

هوش مصنوعی به عنوان قیاس ستاره موسیقی

نتایج نظرسنجی که پیش از اجلاس داده‌ها و تحلیل‌های گارتنر که در ماه می در لندن برگزار می‌شود، منتشر شد، نشان می‌دهد که هوش مصنوعی بخشی از وظایف اکثر CDAOها شده است، و 58 درصد گفتند که هوش مصنوعی در حیطه مسئولیت‌های آن‌ها است که افزایشی است. از 34 درصد در سال 2023.

دونا مدیروس، مدیر ارشد گارتنر، تحلیلگر ارشد گارتنر گفت: «بسیاری از سازمان‌ها، به‌ویژه در بخش خصوصی، کل مدل کسب‌وکار خود را بر اساس هوش مصنوعی بازتعریف می‌کنند، خواه برای ارزش اتوماسیون، تعالی عملیاتی یا ایجاد مسیرهای تجاری جدید باشد.

او به TechNewsWorld گفت: «صنایع زیادی وجود دارند که برای مدت طولانی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، اما به‌ویژه ژنرال هوش مصنوعی آزمایش‌های زیادی را تجربه کرده است.

یک شرکت تحقیقاتی دیگر، Forrester، در گزارش خود با عنوان “هوش مصنوعی برای کانون توجه آماده است، اما داده ها و تجزیه و تحلیل ها تعیین می کنند که آیا می درخشد” اشاره کرد که “خروجی های فناوری های هوش مصنوعی تنها به اندازه داده هایی که به آنها وارد می شود، خوب هستند، بنابراین تجارت و فناوری رهبران باید از بهترین شیوه ها برای داده ها و تجزیه و تحلیل استفاده کنند تا ارزش هوش مصنوعی خود را به حداکثر برسانند.

در این گزارش که توسط زید خاتر، تحلیلگر Forrester به همراه آرون کاتز، کیم هرینگتون، جیش چاوراسیا، براندون تهیه شده است، اشاره شده است: «اگر هوش مصنوعی مولد بازیگر ستاره «تکنولوژی تجاری: موزیکال، 2024» باشد، رهبران داده و تجزیه و تحلیل مدیران صحنه هستند. پورسل، نوئل یوهانا، ایوان مگان و جن بارتون.

تنظیم مرحله برای موفقیت

فورستر ادامه داد: قبل از اینکه فناوری ستاره بتواند ارزشی را برای مخاطبان ذینفعان و مشتریان خود ارائه دهد، رهبران داده و تجزیه و تحلیل باید افراد، فرآیندها و پلتفرم ها را قادر سازند تا زمینه موفقیت را فراهم کنند.

تیم‌های تحلیلی و داده‌های آینده‌نگر می‌دانند که خروجی‌های فناوری‌های هوش مصنوعی تنها به اندازه داده‌هایی است که به آن‌ها وارد می‌شود، و از پلتفرم‌های داده و شیوه‌های کیفیت داده برای پشتیبانی از (مدل‌های زبان بزرگ) و داده‌های بدون ساختار و همچنین استفاده می‌کنند. Khater نوشت: آموزش مهارت های داده برای قرار دادن کارکنان خود در بهترین موقعیت برای ارائه ارزش با فناوری های جدید هوش مصنوعی.

او افزود: «کاری که تیم‌های داده و تجزیه و تحلیل در پشت صحنه انجام می‌دهند، تعیین می‌کند که آیا فناوری‌های جدید هوش مصنوعی در مرکز توجه قرار می‌گیرند یا در کانون توجه قرار می‌گیرند».

فارستر تاکید کرد که بهبود کیفیت داده‌ها به مدل‌های یادگیری ماشینی اجازه می‌دهد تا الگوهای زیربنایی را به دقت شناسایی کنند و در نتیجه دقت پیش‌بینی را بهبود بخشند.

خاتر خاطرنشان کرد: زمانی که سازمان‌ها کیفیت داده‌ها را از طریق معیارهای دقیق، ارزیابی‌ها، نظارت مستمر و بهبود اولویت‌بندی می‌کنند، نه تنها قابلیت اطمینان مدل را افزایش می‌دهند، بلکه خطر نتیجه‌گیری‌های مغرضانه یا اشتباه را کاهش می‌دهند. “این بهبود در دقت مدل به صرفه جویی در هزینه، بهبود نتایج کسب و کار و مزیت رقابتی تبدیل می شود.”

نیاز به متریک

در حالی که معیارها برای پیشرفت هوش مصنوعی در شرکت مهم خواهند بود، گارتنر دریافت که CDAO ها در این زمینه عقب مانده اند. اشاره کرد که تنها 49 درصد از CDAO های مورد بررسی معیارهای مبتنی بر نتیجه کسب و کار را ایجاد کرده اند که به ذینفعان اجازه می دهد ارزش D&A را ردیابی کنند. علاوه بر این، 34٪ معیارهای نتیجه کسب و کار را برای D&A ایجاد نکرده اند.

چهل و نه درصد پایین است زیرا به این معنی است که کمتر از نیمی از آنها می‌دانند که باید با کسب‌وکار کار کنند تا معیارهایی را برای نشان دادن ارزش کاری که انجام می‌دهند نشان دهند، زیرا همیشه از آنها پرسیده می‌شود: «چه چیزی آیا ما برای این سرمایه گذاری گرفتیم؟» مدیروس گفت.

او ادامه داد: “رهبر D&A نمی تواند این کار را در خلاء انجام دهد.” همتایان آن‌ها می‌دانند چه چیزی برای کسب‌وکار مهم است و (شاخص‌های کلیدی عملکرد) چیست تا بتوانند به معیارهای واقعی برسند.»

او توضیح داد: «CDAOها باید با تمام خطوط تجاری کار کنند تا برای همه موارد استفاده و پروژه‌ها بر اساس معیارهایی که در طول زمان برنامه‌ریزی ایجاد می‌شوند، تأثیر بر بازده سرمایه‌گذاری را تخمین بزنند تا بفهمند به چه چیزی دست می‌یابند.» “رهبران D&A باید با افراد تجاری تعامل داشته باشند تا معیارهایی را ایجاد کنند و بسیار بالاتر از 49٪ باشند.”

او افزود: “CDAO ها همچنین باید در مورد نظم و انضباط تجاری صحبت کنند.” “این برای بسیاری آسان نیست زیرا آنها مدت زیادی در نقش رهبری D&A نبوده اند. این هنوز نقشی نسبتاً جدید برای بیشتر افراد است.»

بر اساس این نظرسنجی، تنها 22 درصد از CDAO ها به مدت پنج سال یا بیشتر در مشاغل خود بوده اند. و کسانی که در این مشاغل هستند به دنبال ماندن در آنها نیستند، با 56٪ از CDAOهای مورد بررسی گفته اند که به دنبال شغل دیگری هستند. مدیروس گفت: «این به این دلیل است که تقاضاهای زیادی در مورد آن موقعیت وجود دارد.

Power Play مورد نیاز است

نظرسنجی گارتنر همچنین نشان داد که گسترش مسئولیت ها هزینه قابل توجهی برای CDAO ها به همراه دارد. در میان CDAO هایی که افزایش سالانه در بودجه عملکرد خود را گزارش می کنند، 46٪ همچنان محدودیت های بودجه را به عنوان یک چالش گزارش می کنند.

CDAOهایی که موارد کسب و کار بهتری را به مدیران مالی مالی ارائه می‌کنند، بودجه بهتر و سریع‌تری برای طرح‌های D&A خود دریافت می‌کنند. دانکن می‌گوید، آن‌ها همچنین خرید اجرایی بالاتری کسب می‌کنند.

گارتنر خاطرنشان کرد که CDAO ها باید قدرت و نفوذ خود را افزایش دهند تا همه چیز اتفاق بیفتد. آن‌ها همچنین باید اهرم‌های ارزش سازمان و نقاط دردسر پایان به انتها را درک کنند تا ارزش خود را به هیئت مدیره نشان دهند.

دانکن پیش‌بینی کرد: «در غیر این صورت، تا سال 2026، 75 درصد از CDAOهایی که نتوانند نفوذ و تأثیر قابل اندازه‌گیری در سطح سازمان را در اولویت اصلی خود قرار دهند، در کارکردهای فناوری ادغام خواهند شد».

منبع