آیا پردازنده‌های مجهز به هوش مصنوعی امسال سوپرسیکلت رایانه شخصی را تشویق می‌کنند؟

هوش مصنوعی (AI) نوید دهنده شروع یک انقلاب تکنولوژیکی است. این دیوانگی این سوال را مطرح می‌کند که آیا هوش مصنوعی در یکی دو سال آینده، یک «سوپرچرخه» رومیزی و لپ‌تاپ را راه‌اندازی خواهد کرد یا خیر.

یک دوره ابر چرخه با افزایش قابل توجهی در فروش و ارتقاء رایانه های شخصی مشخص می شود که ناشی از پیشرفت های قانع کننده در فناوری است که مصرف کنندگان و مشاغل را متقاعد می کند تا سخت افزار خود را با سرعتی سریع به روز کنند.

با توجه به مسطح شدن فروش کلی از زمان پایان کووید-19، صنعت رایانه شخصی مطمئناً می تواند از آن استفاده کند.

مانند هر فناوری تحول‌آفرین، تأثیرات هوش مصنوعی بر بازارهای مصرف‌کننده و شرکت‌ها پیچیده است و نیاز به تجزیه و تحلیل جامع دارد.

مدیران ارشد رایانه های شخصی ماه هاست که رایانه های شخصی نوت بوک جدید با پردازنده های تلفن همراه تعبیه شده با هوش مصنوعی را به نمایش گذاشته اند. اینتل، AMD و کوالکام در حال استفاده از این فناوری جدید در محصولات خود در سال جاری و پس از آن هستند.

بسیاری از کارشناسان صنعت پیش‌بینی می‌کنند که رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی در نیمه دوم سال، زمانی که رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی بیشتری وارد بازار شوند، پدیده ارتقاء ابرسیکله را آغاز خواهند کرد. اما آیا این احتمال وجود دارد؟

اخیراً، اینتل و شرکای آن رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی روی دستگاه را برای بهبود عکس‌ها، فیلم‌ها و ارائه‌ها به نمایش گذاشتند. این دستگاه ها همچنین دارای ترجمه بلادرنگ زبان و گفتار هستند که به طور موثر موانع ارتباطی را از بین می برد.

با این حال، با حذف احساسات از معادله، پدیده ارتقای چرخه ابرسیکل ممکن است با وجود هیاهو، بیش از آن چیزی که بسیاری انتظار دارند خاموش باشد.

پویایی بازار مصرف کننده

هوش مصنوعی، به‌ویژه برنامه‌های مبتنی بر ابر هوش مصنوعی مانند ChatGPT OpenAI و Gemini گوگل، در بین کاربران دسکتاپ و لپ‌تاپ محبوبیت زیادی داشته است. در حالی که این برنامه‌ها به پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی نیاز ندارند، ما انتظار داریم مشتریان به مدل‌های رایانه‌ای جدیدتر ارتقا دهند، زیرا ویژگی‌های مجهز به هوش مصنوعی مانند دستیارهای صوتی، متن پیش‌بینی‌کننده و تشخیص تصویر، قابلیت استفاده از رایانه را افزایش می‌دهند.

طرفداران ادعا می‌کنند که با بهبود الگوریتم‌های هوش مصنوعی، برنامه‌های کاربردی بی‌شماری را که به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارند، کشف می‌کنند و مردم را به خرید رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر سوق می‌دهند. در این فرآیند فکری منطقی وجود دارد، زیرا بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و برنامه‌های واقعیت مجازی همهجانبه ممکن است تقاضا برای سخت‌افزار رایانه‌ای با عملکرد بالا را افزایش دهند.

با این حال، شکاکان استدلال می کنند که هوش مصنوعی ممکن است تجربیات کاربر را بهبود بخشد، اما کاتالیزور قابل توجهی برای فروش نیست. کالایی شدن عملکردهای اساسی هوش مصنوعی در بسیاری از دستگاه ها ممکن است انگیزه کاربر را برای به روز رسانی کاهش دهد. علاوه بر این، عدم اطمینان اقتصادی ناشی از تورم و نرخ‌های بهره بالا ممکن است سرمایه‌گذاری‌های اختیاری ارتقای فناوری اطلاعات را محدود کند.

مشتریان شرکتی به آهستگی در پذیرش طعم بازوی ویندوز

مسائل مربوط به سازگاری در طول تاریخ، مشتریان سازمانی را از پذیرش نسخه Arm ویندوز باز داشته است. بسیاری از فرآیندهای سازمانی به نرم افزار و برنامه های بهینه سازی شده با x86 بستگی دارد. تطبیق این ابزارهای حیاتی با پلتفرم های بازویی مستلزم آزمایش، بازسازی یا جایگزینی قابل توجهی است. چنین پروژه هایی منابع فشرده هستند و ممکن است جریان کار را مختل کنند.

ادغام یکپارچه دستگاه‌های Arm با زیرساخت‌های سازمانی، از جمله دستگاه‌های جانبی و سیستم‌های مدیریتی، در طول چند سال گذشته به همان اندازه که بسیاری از مشتریان می‌خواستند، نبوده است. این شکاف سازگاری (به ویژه در سطح برنامه) سازمان ها را از سرمایه گذاری در راه حل های ویندوز مبتنی بر Arm منصرف کرده است.

ترس از برابری عملکرد و بهینه سازی در معماری Arm نیز به تردید سازمانی کمک می کند. در حالی که فناوری پردازشگر Arm بهبود یافته است، محدودیت‌هایی در مورد توانایی آنها برای مطابقت با پردازنده‌های x86 در فعالیت‌های پرمصرف وجود دارد.

کسب‌وکارهایی که به عملکرد سریع و قابل اعتماد رایانه وابسته هستند، در مورد تغییر به دستگاه‌های ویندوز مبتنی بر Arm محتاط بوده‌اند. با این حال، در طول دو سال گذشته، مایکروسافت شروع به ارائه تضمین هایی در مورد سطوح عملکردی معادل یا بالاتر و سازگاری بهبود یافته با اکوسیستم نرم افزاری موجود کرده است تا تردید مشتری سازمانی برای پذیرش نسخه های Arm ویندوز را کاهش دهد.

طبق گزارش‌ها، آخرین نسخه‌های Arm Windows 11 سازگاری برنامه، عملکرد و عمر باتری را به میزان زیادی بهبود بخشیده است.

Snapdragon X Elite کوالکام متمایز است

کوالکام در حال استفاده از محاسبات جدید و بهبود یافته خود است که بهترین کارایی و کارایی را ارائه می‌کند که می‌تواند برای تولیدکننده تراشه در این ابرچرخه ارتقاء رایانه‌های شخصی، باد عقب باشد.

اگر نتایج بنچمارک اخیر دقیق باشد، پیشنهاد جدید اسنپدراگون X Elite که چند ماه پیش اعلام شد، این شرکت را به عنوان رهبر واضح در فضای سیلیکونی مجهز به هوش مصنوعی در برابر اینتل، AMD و حتی اپل قرار می‌دهد. شایان ذکر است که اپل آخرین چیپست های M3 خود را چند روز پس از معرفی کوالکام Snapdragon X Elite خود منتشر کرد.

در حالی که تراشه‌های Snapdragon X Elite قدرتمند و کارآمد هستند، تراشه‌های اپل، از جمله سری A در آیفون‌ها و آی‌پدها، به دلیل یکپارچگی کامل با محیط سخت‌افزار و نرم‌افزار اپل شناخته شده‌اند.

اپل از این رویکرد جامع برای تنظیم دقیق پردازنده‌های خود برای سرعت و کارایی بهینه انرژی استفاده می‌کند و تجربه کاربری ایجاد می‌کند که اغلب استانداردهای صنعت را تعیین می‌کند. مدیریت قوی اکوسیستم اپل امکان پذیرش سریع فناوری‌ها و بهینه‌سازی‌های جدید را فراهم می‌کند و مزیت رقابتی آن را بیشتر تقویت می‌کند.

با در نظر گرفتن این منشور، به نظر می رسد رویکرد کوالکام از رویکرد یکپارچه سازی اپل تقلید می کند، به ویژه در سطوح سیلیکون و سیستم عامل.

کوالکام ادعا می کند که بنچمارک داخلی آن از آخرین راه حل های تراشه M3 اپل بهتر عمل می کند، افشاگری که ممکن است طرفداران سرسخت اپل را شوکه کند، به خصوص با توجه به اینکه ظاهراً Snapdragon X Elite از تراشه های M3 در عملکرد و عمر باتری پیشی گرفته است.

با این حال، تفاوت های بین سیستم عامل macOS و ویندوز 11، تجزیه و تحلیل را چالش برانگیز می کند.

اخیراً، کوالکام به خبرنگاران، وبلاگ‌نویسان و بازبینان اجازه می‌دهد تا از لپ‌تاپ‌های طراحی مرجع برای بنچمارک‌ها بدون تداخل استفاده کنند. این شرکت موج جدیدی از برنامه‌های کاربردی را به نمایش گذاشت که برای استفاده از قابلیت‌های منحصربه‌فرد Snapdragon X Elite، به‌ویژه بهترین NPU (واحد پردازش عصبی) در کلاس آن طراحی شده‌اند. مهمتر از آن، کوالکام چندین بازی رایانه شخصی را به نمایش گذاشت که در شبیه سازی بی عیب و نقص اجرا می شدند.

با این وجود، بدبین‌ها می‌گویند که تأثیر هوش مصنوعی بر فروش دسک‌تاپ و لپ‌تاپ به عوامل مختلفی بستگی دارد – محدودیت‌های بودجه، وابستگی‌های زیرساخت قدیمی و پذیرش هوش مصنوعی در صنایع کلیدی هستند.

چشم انداز تاثیر هوش مصنوعی بر فروش رایانه های شخصی

در حالی که هیچ‌کس نمی‌خواهد دبی داونر باشد، بیایید با آن روبرو شویم: تأثیر هوش مصنوعی بر فروش دسک‌تاپ و لپ‌تاپ در یکی دو سال آینده به تعامل پیچیده عوامل بستگی دارد. همه اینها به توانایی هوش مصنوعی برای ایجاد تجربیات کاربر متحول کننده متقاعد کننده خلاصه می شود و مشتریان تجاری ممکن است متفاوت از مصرف کنندگان سنتی پاسخ دهند.

ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است به طور بالقوه فروش رایانه های شخصی مصرف کننده را افزایش دهد، اما اشباع بازار و عدم اطمینان اقتصادی ممکن است این امر را محدود کند، در درجه اول به دلیل تأثیر مخرب تورم بر مخارج اختیاری. با توجه به اینکه میانگین قیمت بنزین در ایالات متحده از تقریباً 4 دلار در هر گالن تا تقریباً 6 دلار متغیر است، بسته به اینکه در چه ایالتی زندگی می کنید، آیا مصرف کننده معمولی می تواند ارتقاء رایانه قدیمی خود را منطقی کند؟

در مقابل، تحول دیجیتال شرکتی و سازمانی و فعال سازی کار از راه دور ممکن است تقاضا برای رایانه های شخصی بهینه شده با هوش مصنوعی را تحریک کند. اگرچه کوالکام – و تا حدودی AMD و اینتل – اکنون اجزای نیمه هادی رقابتی را برای همه OEM های اصلی رایانه های شخصی ارائه می کنند، این مسئله همچنان باقی است که آیا برنامه های بهینه شده با هوش مصنوعی برای متقاعد کردن کاربران برای ارتقا کافی هستند یا خیر. نفسم کمی حبس شده است.

بدون شک، مزایای این پیشنهادات هوش مصنوعی جدید شامل کاهش تأخیر، عمر باتری طولانی تر بدون به خطر انداختن عملکرد و مدیریت داده های محلی تولید شده توسط هوش مصنوعی برای امنیت است.

با این حال، پیام تکه تکه شده ویندوز می تواند دردسرساز باشد. هر PC OEM مزایای هوش مصنوعی را به روشی ساده بیان می کند، که می تواند استدلال “شما باید اکنون ارتقا دهید” را سردرگم کرده و تضعیف می کند.

آینده هوش مصنوعی در رایانه های شخصی

از قضا، کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در ماه ژوئن ممکن است پدیده ابرسیکله مصرف کننده را تقویت کند، زیرا شرکت کوپرتینویی در توصیف واضح، منحصر به فرد و پرشور مدل های استفاده جدید قانع کننده ای که توسط هوش مصنوعی فعال شده است، برتر است.

همانطور که شایعات نشان می‌دهند، اگر واقعاً هوش مصنوعی را در نسخه‌های جدید iOS، macOS و iPadOS به‌طور کامل بپذیرد، هیچ شرکتی بهتر از اپل وجود ندارد که مزایای هوش مصنوعی را به گونه‌ای پیام دهد که اکثر مصرف‌کنندگان کاملاً درک کنند.

از سوی دیگر، ابرچرخه ی پر افتخار به احتمال زیاد در سطوح تجاری و شرکتی توسعه می یابد. CIOها به طور مداوم به دنبال روش هایی برای افزایش بهره وری و کارایی هستند و انتظار نمی رود که منتظر باشند تا اپل راه را نشان دهد. علاوه بر این، بیشتر شرکت‌ها به دلایل امنیتی برنامه‌های هوش مصنوعی را به صورت محلی (یا در لبه) می‌خواهند و ابزارهای مشارکتی تقویت‌شده با هوش مصنوعی فریبنده هستند.

با توجه به همه اینها، ابرچرخه فروش دسکتاپ و لپ‌تاپ مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است آنطور که اکثر سازنده‌های رایانه شخصی امیدوارند، چشمگیر نباشد. خبر خوب برای صنعت رایانه‌های شخصی این است که نسخه بسیار قوی‌تر بازوی مایکروسافت از ویندوز 11، و همچنین راه‌حل‌های سیلیکونی قانع‌کننده Qualcomm و دیگران، بسیاری از موانع را بر سر راه مشتریانی که به رایانه‌های شخصی مجهز به هوش مصنوعی ارتقاء می‌دهند، از بین می‌برند.

باند فرودگاه ممکن است طولانی تر از آن چیزی باشد که برخی دوست دارند، اما هوش مصنوعی در چند سال آینده چیزی کمتر از انقلابی نخواهد بود.

منبع