توشیبا پیشنهاد خرید 15 میلیارد دلاری از شرکای صنعتی ژاپنی شرکت سهامی خاص را پذیرفت


پس از مواجهه با بادهای مخالف در هند در سال گذشته، شیائومی قرار است در سال 2023 رقابت را به عهده بگیرد. برنامه های این شرکت برای سبد محصولات گسترده و تعهد آن به ساخت در هند در این کشور چیست؟ ما در مورد این و موارد بیشتر در Orbital، پادکست Gadgets 360 بحث می کنیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

در یکی از پایین ترین نقاط، تحقیقات به سفارش سهامداران به این نتیجه رسید که توشیبا با وزارت بازرگانی ژاپن – که فناوری هسته ای و دفاعی این شرکت را یک دارایی استراتژیک می داند – تبانی کرده است تا مانع از نفوذ سرمایه گذاران خارجی در مجمع سهامداران خود در سال 2020 شود.

JIP در ابتدا با شرکت سرمایه گذاری ژاپن (JIC) تحت حمایت دولت همکاری کرد، اما به دلیل اختلاف نظر در مورد اینکه آیا مدیریت باید حفظ شود و برنامه هایی برای بازسازی، تصمیم به جدایی گرفت.

به گفته منابع، حدود 20 شرکت ژاپنی از جمله شرکت خدمات مالی Orix، سازنده تراشه Rohm و Chubu Electric Power قصد دارند در این معامله شرکت کنند. طبق داده‌های Refinitiv، این سومین معامله بزرگ M&A در سراسر جهان در سال جاری خواهد بود.

© تامسون رویترز 2023

تراویس لوندی، تحلیلگر Quiddity Advisors، که در Smartkarma منتشر می‌کند، می‌گوید: «این به ماه‌ها عدم اطمینان در مورد اینکه آیا یک معامله در راه است یا خیر و سال‌ها عدم اطمینان در مورد درک هیئت مدیره از قیمت مناسب پایان می‌دهد.

منابع گفتند، چهار مناقصه‌دهنده از جمله شرکت‌های سهام خصوصی Bain Capital، CVC Capital Partners و Brookfield Asset Management وارد دور دوم شدند.

توشیبا حدود یک سال پیش فرآیند حراج را آغاز کرد و هشت پیشنهاد خرید اولیه و همچنین دو پیشنهاد برای اتحاد سرمایه دریافت کرد.

پیامدهای ناشی از آن شکست در نهایت به بررسی استراتژیک و پیشنهاد خرید منجر شد.

“این راه برای بسیاری از فعالان فراهم می کند، حتی اگر آن چیزی نباشد که آنها انتظار داشتند. سوال این است که آیا “خستگی توشیبا” به اندازه کافی قوی است که بر ناامیدی در قیمت غلبه کند.”

به گفته منابع، هفته ها طول کشید تا هیئت مدیره در مورد پیشنهاد JIP رأی گیری کند، زیرا برخی از اعضای هیئت مدیره از قیمت پیشنهادی آن ناراضی بودند.

سهام توشیبا در طول سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است که کمتر از 2.2 درصد کاهش در میانگین Nikkei 225 است.

یک معامله موفق باعث می‌شود که پس از تنش‌های زیاد با سهامداران فعال خارج از کشور، این شرکت صنعتی پر از رسوایی به صورت خصوصی و محکم در دستان داخلی گرفته شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا صندوق های فعالان، که تخمین زده می شود تقریباً یک چهارم از شرکت را در اختیار دارند، از شرایط راضی باشند یا خیر.

این شرکت روز پنجشنبه گفت، هیئت مدیره توشیبا پیشنهاد خرید گروهی به رهبری شرکت سهامی خصوصی ژاپن Industrial Partners را پذیرفته است که ارزش شرکت را 2 تریلیون یوان (تقریباً 24,09,700 روپیه هسته ای) می داند.

از سال 2015، توشیبا، یک شرکت بزرگ که 40.6 درصد از سهام کیوکسیا را نیز در اختیار دارد، با رسوایی‌های حسابداری و زیان‌های سنگین مواجه شده است و پیش از غرق شدن در یک سری از رسوایی‌های حاکمیت شرکتی، نزدیک بود از فهرست خارج شود.

کنسرسیوم JIP ماه گذشته یک پیشنهاد خرید الزام آور با حمایت 10.6 میلیارد دلار (تقریباً 87200 کرور) در تعهدات وام از بانک های بزرگ ارائه کرد.