مخالفت چین با اظهارات مقام ناسا که مأموریت فضایی خود را یک برنامه نظامی خوانده است

ژائو گفت که چین از استفاده صلح آمیز از فضا حمایت می کند، با تسلیح سازی مسابقه تسلیحاتی در فضا مخالف است و خواستار ساخت جامعه ای با آینده مشترک در فضا است.

چین روز دوشنبه با اظهارات یکی از مقامات ناسا در مورد برنامه فضایی خود پس از اینکه مدیر آژانس فضایی آمریکا، بیل نلسون گفت که برنامه فضایی پکن یک برنامه فضایی “نظامی” است، مخالفت کرد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری گفت که این اولین بار نیست که ناسا حقایق را نادیده می گیرد و چین را لکه دار می کند.

وی گفت: برخی از مقامات آمریکایی به طور مداوم به دلیل طبیعی و منطقی فضای خارج از کشور دیگر کشورها تهمت زده و تهمت زده اند و چین قاطعانه با چنین اظهارات غیرمسئولانه ای مخالف است.

نلسون گفت که ایالات متحده اکنون درگیر مسابقه جدیدی برای فضا است، این بار با چین. او همچنین ادعا کرد که در سال 2035، پکن ممکن است ساخت ایستگاه ماه خود را به پایان برساند و یک سال بعد آزمایش‌ها را آغاز کند.

به گفته سخنگوی چین، ایالات متحده موانعی را در همکاری های فضایی ایجاد کرده، سازمان های فضایی دیگر کشورها را خودسرانه تحریم کرده و قوانینی برای محدود کردن همکاری ها و مبادلات فضایی با چین وضع کرده است.

وی تاکید کرد که اکتشاف چین در فضای بیرونی برای برآوردن نیازهای مشروع اقتصاد، جامعه، علم و فناوری و امنیت این کشور است. توسعه صنعت هوافضای چین به طور مستقل محقق می شود و حقوق و دستاوردهای آن قابل تردید یا لکه دار شدن نیست.

ژائو گفت که نلسون به عنوان مدیر دپارتمان هوافضای ایالات متحده باید از تاریخ تاریک برنامه فضایی ایالات متحده، نقش منفی که ایالات متحده در ایجاد زباله های فضایی، تحریک مسابقات تسلیحاتی در فضا و تضعیف جهانی ایفا کرده است آگاه باشد. ثبات استراتژیک

نلسون مدعی شد که ما باید بسیار نگران فرود چین بر ماه باشیم و بگوییم که اکنون متعلق به جمهوری خلق است و بقیه باید بیرون بمانند.

در سال‌های اخیر، ایالات متحده آشکارا فضای بیرونی را به‌عنوان حوزه‌ی جنگی تعریف کرده است، شکل‌گیری نیروی فضایی را تسریع بخشیده، سلاح‌های تهاجمی فضای بیرونی را توسعه داده و مستقر کرده است، و مدت‌هاست که به طور منفعلانه در برابر مذاکره اسناد قانونی در مورد کنترل فضای بیرونی مقاومت کرده است. او گفت که به طور مداوم همکاری نظامی فضای خارج از جو با متحدان خود را تقویت می کند.

پیش از این، بیل نلسون به روزنامه بیلد گفته بود که چین ممکن است به عنوان بخشی از برنامه فضایی نظامی خود، به تصرف ماه در نظر بگیرد.




منبع

ژائو گفت: «ما از مقام آمریکایی می‌خواهیم که مسئولیت‌های یک کشور بزرگ را به‌طور جدی به دوش بکشد، سخنان و اعمال منفی طرف آمریکایی در فضا را به‌طور جدی بررسی و تصحیح کند و کمک‌های لازم را برای حفظ صلح و امنیت پایدار در فضا انجام دهد». .