ایلان ماسک در توییت‌های سال 2018 در مورد قیمت سهام تسلا مسئولیتی ندارد

هیئت منصفه روز جمعه تصمیم گرفت که ایلان ماسک با توییت‌های سال 2018 خود درباره خودروساز برقی تسلا در یک معامله پیشنهادی که به سرعت فاش شد و سؤالاتی در مورد اینکه آیا میلیاردر سرمایه‌گذاران را گمراه کرده است، از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری نکرد.

اوایل روز جمعه، ماسک در طول سخنرانی پایانی محاکمه، در حالی که هم به عنوان یک خودشیفته ثروتمند و بی پروا مورد سرزنش قرار می گرفت و هم به عنوان فردی رویایی که به دنبال «پسر کوچک» است، مورد ستایش قرار می گرفت.

اسپیرو در ارائه 90 دقیقه‌ای خود بر سابقه ماسک در کمک به راه‌اندازی و راه‌اندازی فهرستی از شرکت‌هایی تأکید کرد که علاوه بر تسلا، پیشگام پرداخت دیجیتال پی‌پال و سازنده کشتی‌های موشکی SpaceX هستند. این خودروساز مستقر در آستین، تگزاس، با وجود کاهش شدید قیمت سهام آن در سال گذشته در میان نگرانی‌ها مبنی بر اینکه خرید ماسک از توییتر حواس او را از تسلا منحرف می‌کند، اکنون نزدیک به 600 میلیارد دلار (تقریبا 4949499 کرور) ارزش دارد.

در این محاکمه، سرمایه گذاران تسلا در یک دعوی حقوقی دسته جمعی علیه ماسک، که مدیرعامل خودروساز برقی و سرویس توییتر است که چند ماه پیش به قیمت 44 میلیارد دلار (تقریباً 337465 کرور) خریداری کرده بود، درگیر شد.

ماسک، 51 ساله، برای خواندن کوتاه حکم حاضر نبود، اما اوایل روز جمعه به دلیل بحث پایانی که پرتره های کاملا متفاوتی از او ترسیم می کرد، غافلگیرکننده ظاهر شد.

اندکی قبل از سوار شدن به جت شخصی خود در 7 آگوست 2018، ماسک در توییتی اعلام کرد که بودجه لازم برای خصوصی کردن تسلا را دارد، حتی با وجود اینکه معلوم شد او تعهدی آهنین برای معامله ای دریافت نکرده است که 20 تا 70 دلار هزینه دارد. میلیارد دلار (تقریباً 577441 کرور روپیه) به پایان برسد. چند ساعت بعد، ماسک توییت دیگری ارسال کرد که نشان می‌داد این معامله قریب‌الوقوع است.

این تصمیم، که سال گذشته توسط ادوارد چن، قاضی منطقه ای ایالات متحده انجام شد، هیئت منصفه را وادار کرد تا تصمیم بگیرد که آیا ماسک در توئیت خود بی پروا بوده و به گونه ای عمل کرده است که به سهامداران تسلا آسیب برساند.

اسپیرو گفت: «او سعی می‌کرد سهامدار خرده‌فروش، مادر و پاپ، پسر کوچولو را در بر بگیرد و قدرت بیشتری را برای خودش قبضه نکند.

فریدمن گفت: «ممکن است برای هیئت منصفه چندان سخت نبوده باشد، زیرا به نوعی مانند رای بالا یا پایین شد.»

اسپیرو این موضوع را در بحث پایانی خود تکرار کرد.

صداقت ماسک در محاکمه و همچنین بخشی از ثروتی بود که او را به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان معرفی کرد. اگر هیئت منصفه او را مسئول توئیت های سال 2018 می دانست که قبلاً توسط قاضی رئیس دادگاه دروغ تلقی شده بود، می توانست با یک صورت حساب میلیاردها دلاری غرامت مواجه شود.

اندکی پس از صدور حکم، ماسک در توییتر – منبر قلدری که اکنون مالک آن است – برای جشن گرفتن استفاده کرد.

ماسک شهادت داد: “من هیچ انگیزه بدی نداشتم.” هدف من انجام کار درست برای همه سهامداران بود.»

اسپیرو با یادآوری ریشه های ماسک به عنوان یک مهاجر آفریقای جنوبی که برای ایجاد شرکت های فناوری انقلابی به دره سیلیکون آمده بود، مشتری خود را به عنوان “کسی که باور غیرممکن ها ممکن است” توصیف کرد.


سری گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 23 سامسونگ در اوایل این هفته عرضه شد و گوشی‌های رده بالای این شرکت کره‌ای در هر سه مدل شاهد چند ارتقاء بودند. در مورد افزایش قیمت ها چطور؟ ما در مورد این و موارد بیشتر در Orbital، پادکست Gadgets 360 بحث می کنیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

در جریان گفتگو با پوریت، اعضای هیئت منصفه به آنها گفتند که شهادت ماسک را یافتند که معتقد بود پول‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی را بدون تعهد کتبی برای معتبر بودن ردیف کرده است. آنها همچنین در مورد اینکه آیا توییت ماسک تنها دلیل نوسانات قیمت سهام تسلا در یک دوره 10 روزه در آگوست 2018 بوده است ابراز تردید کردند.

«خدا را شکر، عقل مردم غالب شده است!» ماسک توییت کرد.

مایکل فریدمن، دادستان سابق فدرال که اکنون در بخش خصوصی مشغول به کار است، گفت: تصمیم ماسک برای کنارگذاشتن از دیگر مسئولیت‌هایش برای نشستن در بحث پایانی حتی با وجود اینکه او مجبور نبود در آنجا حضور داشته باشد، ممکن است تأثیری بر هیئت منصفه داشته باشد. برای یک شرکت حقوقی که نماینده افراد مشهور و مدیران تجاری است.

در همین حال، پوریت این تصور را که ماسک پس از یک جلسه 45 دقیقه‌ای در کارخانه تسلا در 31 ژوئیه 2018 با یاسر الرمیان، فرماندار صندوق ثروت عربستان سعودی، می‌توانست به این نتیجه برسد که تعهد قاطعانه‌ای دارد به تمسخر گرفت. بدون سند مکتوب

پوریت گفت: «جامعه ما بر اساس قوانین استوار است. ما برای نجات از هرج و مرج به قوانین نیاز داریم. قوانین باید در مورد ایلان ماسک نیز مانند بقیه اعمال شود.”

هیئت منصفه 9 نفره پس از کمتر از دو ساعت بحث و بررسی پس از یک دادگاه سه هفته ای به رأی خود رسید. این نشان دهنده اثبات بزرگی برای ماسک است، که حدود هشت ساعت را در جایگاه شاهد صرف دفاع از انگیزه های خود برای توییت های اوت 2018 در مرکز دادگاه کرد.

فریدمن گفت: «این نشان می دهد که او حضور دارد.

در طول تقریباً هشت ساعت حضور در غرفه اوایل دادگاه، ماسک اصرار داشت که معتقد است وجوهی را از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی جمع‌آوری کرده است تا تسلا را پس از هشت سال به عنوان یک شرکت دولتی خصوصی کند. او از توییت اولیه خود در آگوست 2018 دفاع کرد که نیت خوبی داشت و با هدف اطمینان از اینکه همه سرمایه گذاران تسلا می دانستند این خودروساز در راه پایان دادن به فعالیت خود به عنوان یک شرکت سهامی عام است، دفاع کرد.

در طول یک سخنرانی یک ساعته، پوریت از هیئت منصفه خواسته بود که ماسک را به خاطر “رابطه سستش با حقیقت” سرزنش کنند.

پوریت پس از بحث درباره حکم با چند هیئت منصفه که برای صحبت با او جمع شده بودند، گفت: «فکر نمی‌کنم این رفتاری باشد که ما از یک شرکت سهامی عام بزرگ انتظار داریم.» “مردم می توانند نتیجه گیری خود را در مورد اینکه آیا فکر می کنند خوب است یا خیر.”

نیکلاس پوریت، وکیلی که وکالت سرمایه‌گذاران آسیب دیده تسلا را برعهده داشت، گفت که پس از ترغیب هیئت منصفه در سخنرانی پایانی خود برای سرزنش ماسک به خاطر رفتار بی‌ملاحظه‌ای که تهدید به ایجاد «آنارشی» بود، ناامید شد.

الکس اسپیرو، وکیل ماسک، پذیرفت که توییت‌های سال 2018 «از لحاظ فنی نادرست» بودند. اما او به هیئت منصفه گفت: «فقط به این دلیل که توییت بدی است، باعث تقلب نمی‌شود.»