اینتل پردازنده‌های هسته‌ای نسل سیزدهم را برای لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های اصلی معرفی کرد. CPUهای جدید سری N در سطح ورودی

نام تجاری جدید سری N اینتل جایگزین نام‌های سلرون و پنتیوم قبلی می‌شود که اینتل قبلاً برای پردازنده‌های سطح پایه استفاده می‌کرد. این پردازنده‌ها با هدف رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌هایی که از ویندوز و همچنین سیستم‌عامل Chrome استفاده می‌کنند، بازارهای آموزشی و ارزشی را هدف قرار خواهند داد. آن‌ها تا هشت هسته با کارایی مشابه با سری‌های پردازنده‌های نسل دوازدهم و سیزدهم، بر اساس معماری «Gracemont» دارند. اینتل همچنین سطح محصولات Core i3 خود را تغییر داده و اکنون مدل‌های سری N را نیز شامل می‌شود. اینتل تا 10 ساعت پخش ویدیوی HD، خروجی ویدیوی 4K HDR، رمزگذاری/رمزگشایی رسانه HEVC و VP9 و همچنین پشتیبانی از رمزگشایی AV1 و اتصال مدرن در سطح پلت فرم از جمله Wi-Fi گیگابیتی را وعده می‌دهد.

در مجموع، 32 CPU موبایل جدید در سری HX، H، P و U وجود دارد که بخش‌های مختلفی از بازی‌های سطح بالا گرفته تا لپ‌تاپ‌های باریک و سبک را مورد توجه قرار می‌دهند. انتظار می رود بیش از 300 لپ تاپ جدید با این پردازنده ها در سال جاری توسط شرکت هایی مانند Dell، HP، Acer، Lenovo، Asus، Razer، MSI و سامسونگ معرفی شوند.

در بخش دسکتاپ، اینتل خانواده نسل سیزدهم را گسترش داده است تا مدل های اصلی را بدون پشتیبانی از اورکلاک در بر بگیرد. این مدل ها دارای 35 وات و 65 وات TDP هدف هستند و با مادربردهای سری 700 و همچنین مادربردهای سری 600 نسل قبلی سازگار خواهند بود. اینها باید در بسته بندی جعبه های خرده فروشی و همچنین در رایانه های شخصی OEM از پیش ساخته شده در دسترس باشند. سه مدل جدید Core i9 8+16 هسته ای، سه مدل Core i7 8+8 هسته ای و هفت مدل Core i5 جدید با پیکربندی های 6+8 یا 6+4 هسته ای وجود دارد. سه مدل Core i3 با تنها چهار هسته P خط تولید را تکمیل می کنند.

از آنجایی که انتظار می‌رود تولیدکنندگان لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی مدل‌های جدیدی را در نمایشگاه CES 2023 به نمایش بگذارند، اینتل مجموعه‌ای از پردازنده‌ها را معرفی کرده است که قدرت بسیاری از آنها را تامین می‌کند. اینتل با ده‌ها پردازنده جدید نسل سیزدهم در بخش‌های مختلف لپ‌تاپ و دسک‌تاپ و همچنین مجموعه‌ای کاملاً جدید سطح پایه به نام سری N، مدعی برتری در عملکرد، عمر باتری طولانی‌تر و تجربیات برتر است. پرچمدار جدید Core i9-13980HX اولین پردازنده لپ تاپ با 24 هسته است و ادعا می شود که سریع ترین CPU موبایل جهان است. اینتل همچنین چارچوب پلتفرم Evo خود را به‌روزرسانی کرده است، که اهداف عمر باتری را بهبود می‌بخشد و نرم‌افزار Unison اینتل را برای ادغام با دستگاه‌های اندروید و iOS اضافه می‌کند.

در همین حال، کسانی که به دنبال لپ‌تاپ‌های اصلی هستند، گزینه‌هایی مبتنی بر پردازنده‌های جدید سری P 28 وات و سری U 15 واتی با حداکثر 14 هسته (شش هسته P و هشت هسته E) به‌علاوه گرافیک یکپارچه Iris X خواهند داشت. اینتل همچنین Wi-Fi و Thunderbolt گیگابیتی را در بخش‌های مختلف عرضه می‌کند. مدل‌های CPU خاص همچنین دارای سخت‌افزار پردازش بینایی Intel Movidius برای تسریع بارهای کاری هوش مصنوعی خواهند بود.

Core i9-13980HX با پیوستن به خانواده نسل سیزدهم Raptor Lake، دارای هشت هسته عملکردی و 16 هسته کارآمد است. حداکثر سرعت آن 5.6 گیگاهرتز، TDP پایه 55 وات و پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت رم DDR5-5600 و همچنین اتصال PCIe 5.0 است. در مجموع 9 پردازنده HX وجود دارد، در سطوح Core i9، Core i7 و Core i5. اینتل می‌گوید شرکای OEM آن 60 لپ‌تاپ مبتنی بر پردازنده‌های سری HX نسل سیزدهم را معرفی خواهند کرد که نشان‌دهنده برتری قابل توجهی نسبت به نسل قبلی است. سری H 45W دارای مشخصات کمی پایین‌تر است و برای سازندگان محتوا و گیمرهایی که نیازی به لپ‌تاپ‌های فوق قابل حمل ندارند، طراحی شده است. 11 مدل جدید در این دسته وجود دارد.

جدیدترین‌های نمایشگاه Consumer Electronics را در Gadgets 360 در مرکز CES 2023 ما مشاهده کنید.



منبع

Core i3-N300 و Core i3-N305 هر دو دارای هشت هسته Gracemont تک رشته ای، 6 مگابایت حافظه نهان L3 و حداکثر سرعت کلاک 3.8 گیگاهرتز هستند. آنها به ترتیب دارای اهداف TDP 7 وات و 15 وات هستند. Intel N100 و N200 جدید هر دو دارای چهار هسته و رتبه بندی TDP 6W هستند، با قابلیت های گرافیکی مجتمع و سرعت ساعت کمی متفاوت. آنها امسال در دستگاه های ایسر، دل، اچ پی، لنوو و ایسوس ظاهر خواهند شد.