سقوط کریپتو FTX: حداقل یک میلیارد دلار صندوق مشتری گم شده است

آنها گفتند که بخش بزرگی از این کل از آن زمان ناپدید شده است. یک منبع میزان گمشده را حدود 1.7 میلیارد دلار (نزدیک به 13700 کرور) اعلام کرد. دیگری گفت که شکاف بین 1 تا 2 میلیارد دلار (نزدیک به 16100 کرور) است.

روز جمعه، FTX اعلام کرد که کنترل شرکت را به جان جی ری III، متخصص بازسازی که انحلال انرون – یکی از بزرگترین ورشکستگی‌های تاریخ – را مدیریت می‌کرد، واگذار کرده است.

به گفته دو نفر آشنا با موضوع، حداقل یک میلیارد دلار (نزدیک به 8050 کرور) از سرمایه مشتریان از صرافی سقوط کرده FTX ناپدید شده است.

FTX و Alameda به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

به گفته این دو فرد مطلع از امور مالی FTX، در آن یکشنبه، Bankman-Fried با چندین مدیر اجرایی در ناسائو، پایتخت باهاما، جلسه ای برگزار کرد تا محاسبه کند که چه مقدار بودجه خارجی برای پوشش کسری FTX نیاز دارد.

بانکمن-فرید به رویترز تایید کرد که این دیدار انجام شده است.

© تامسون رویترز 2022


آنها گفتند “درپشتی” به Bankman-Fried اجازه می دهد تا دستوراتی را اجرا کند که می تواند سوابق مالی شرکت را بدون هشدار دادن به افراد دیگر، از جمله حسابرسان خارجی، تغییر دهد. آنها گفتند که این تنظیم به این معنی است که انتقال 10 میلیارد دلار وجوه به Alameda باعث انطباق داخلی یا پرچم قرمز حسابداری در FTX نمی شود.

در حالی که مشخص است که FTX وجوه مشتریان را به Alameda منتقل کرده است، وجوه از دست رفته برای اولین بار در اینجا گزارش می شود.

بانکمن-فرید در پیام‌های متنی به رویترز گفت که با توصیف این انتقال 10 میلیارد دلاری مخالف است.

ورشکستگی FTX یک واژگونی خیره کننده را برای Bankman-Fried رقم زد. این مرد 30 ساله FTX را در سال 2019 راه‌اندازی کرده بود و باعث شد تا به یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال تبدیل شود و دارایی شخصی نزدیک به 17 میلیارد دلار (نزدیک به 1,36,900 کرور) انباشته شود. ارزش FTX در ژانویه 32 میلیارد دلار (نزدیک به 2,57,600 کرور) با سرمایه گذارانی از جمله SoftBank و BlackRock بود.

این بحران با کاهش شدید قیمت سکه‌های اصلی، طنین‌اندازی را در جهان کریپتو ایجاد کرده است. و فروپاشی FTX باعث مقایسه با فروپاشی مشاغل بزرگ قبلی شده است.

بانکمن-فرید در پیام متنی خود به رویترز اجرای یک “درپشتی” را رد کرد.

یک منبع آگاه روز چهارشنبه به رویترز گفت: کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در حال بررسی نحوه مدیریت FTX.com با وجوه مشتریان و همچنین فعالیت های وام های رمزنگاری آن است. این منبع گفت که وزارت دادگستری و کمیسیون معاملات آتی کالا نیز در حال تحقیق هستند.

او گفت: ما مخفیانه انتقال ندادیم. او بدون ذکر جزئیات افزود: «ما برچسب‌های داخلی گیج‌کننده داشتیم و آن را اشتباه خواندیم».

در بررسی بعدی، تیم های حقوقی و مالی FTX همچنین دریافتند که Bankman-Fried آنچه را که این دو نفر به عنوان “درپشتی” توصیف کردند در سیستم حسابداری FTX، که با استفاده از نرم افزار سفارشی ساخته شده بود، پیاده سازی کرده است.

این دو نفر گفتند که Bankman-Fried چندین صفحه گسترده را به سران تیم های نظارتی و حقوقی شرکت نشان داد که نشان می داد FTX حدود 10 میلیارد دلار سرمایه مشتری را از FTX به Alameda منتقل کرده است. آنها گفتند که صفحات گسترده نشان می دهد که FTX چقدر به Alameda وام داده است و برای چه چیزی استفاده شده است.

بانکمن-فرید در توییتی در روز جمعه گفت که در حال “تجمیع” اتفاقاتی است که در FTX رخ داده است. او نوشت: «از اینکه دیدم همه چیز همانطور که اوایل این هفته باز شد، شوکه شدم. “به زودی پست کامل تری در مورد نمایشنامه به نمایش خواهم نوشت.”

پیش از این رویترز گزارش داده بود که در مرکز مشکلات FTX ضررهایی در Alameda بود که اکثر مدیران FTX از آن بی اطلاع بودند.

پس از اینکه Changpeng Zhao، مدیر عامل صرافی غول‌پیکر بایننس، گفت که بایننس تمام سهام خود در توکن دیجیتال FTX را به ارزش حداقل 580 میلیون دلار (تقریبا 4700 کرور)، “به دلیل افشاگری‌های اخیر”، یکشنبه گذشته افزایش یافت.

شرکت FTX مستقر در باهاما روز جمعه پس از هجوم برداشت‌های مشتریان در اوایل این هفته، اعلام ورشکستگی کرد. یک معامله نجات با صرافی رقیب بایننس شکست خورد و منجر به سقوط بالاترین مشخصات ارز دیجیتال در سال های اخیر شد.

این منابع گفتند که اسناد نشان می دهد که بین 1 تا 2 میلیارد دلار از این وجوه جزو دارایی های Alameda به حساب نمی آید. صفحه‌گسترده‌ها نشان نمی‌دهند که این پول به کجا منتقل شده است و منابع گفتند که نمی‌دانند چه اتفاقی برای آن افتاده است.

به گفته این دو منبع، حفره مالی در سوابقی که یکشنبه گذشته بانکمن-فرید با سایر مدیران ارشد به اشتراک گذاشته بود، آشکار شد. آنها گفتند که سوابق گزارشی به روز از وضعیت آن زمان ارائه می دهد. هر دو منبع تا این هفته در سمت های ارشد FTX بودند و گفتند که توسط کارکنان ارشد در مورد امور مالی شرکت توضیح داده شده است.

پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

بانکمن-فرید در پاسخ به سوالی در مورد وجوه از دست رفته پاسخ داد: “؟؟؟”

مردم به رویترز گفتند که سام بنکمن-فرید، بنیانگذار صرافی، مخفیانه 10 میلیارد دلار (تقریبا 80500 کرور) از وجوه مشتریان خود را از FTX به شرکت بازرگانی Alameda Research در Bankman-Fried منتقل کرده است.