تحقیقات جدید ادعا می کند که قاره های زمین توسط برخورد شهاب سنگ های غول پیکر تشکیل شده اند

این ذخایر معدنی نتیجه نهایی فرآیندی است که به عنوان تمایز پوسته شناخته می شود، که با تشکیل اولین توده های خشکی آغاز شد که پیلبارا کراتون تنها یکی از بسیاری از آنهاست.

دکتر جانسون گفت: «با بررسی کریستال‌های کوچک معدنی زیرکون در سنگ‌های پیلبارا کراتون در استرالیای غربی، که نمایانگر بهترین بقایای پوسته باستانی زمین است، شواهدی از برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر پیدا کردیم.

تحقیقات ما اولین شواهد محکمی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد فرآیندهایی که در نهایت قاره‌ها را تشکیل می‌دهند، با برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر، مشابه آنچه مسئول انقراض دایناسورها هستند، اما میلیاردها سال قبل از آن رخ داده است، آغاز شد.

“مطالعه ترکیب ایزوتوپ های اکسیژن در این بلورهای زیرکون یک فرآیند “بالا به پایین” را نشان داد که با ذوب سنگ ها در نزدیکی سطح شروع می شود و عمیق تر می شود، مطابق با اثر زمین شناسی برخورد شهاب سنگ های غول پیکر.”

دکتر جانسون وابسته به مؤسسه تحقیقات علوم زمین (TIGeR)، مؤسسه تحقیقاتی شاخص علوم زمین کرتین است.

دکتر جانسون گفت: «نه کم، قاره‌ها میزبان فلزات مهمی مانند لیتیوم، قلع و نیکل هستند، کالاهایی که برای فناوری‌های سبز نوظهور ضروری هستند که برای انجام تعهدات ما برای کاهش تغییرات آب و هوایی ضروری هستند.

دکتر جانسون گفت درک شکل‌گیری و تکامل مداوم قاره‌های زمین با توجه به اینکه این خشکی‌ها میزبان اکثر زیست توده زمین، همه انسان‌ها و تقریباً تمام ذخایر معدنی مهم سیاره هستند، بسیار مهم است.

مقاله “تأثیرات غول پیکر و منشاء و تکامل قاره ها” در Nature منتشر شد.




منبع

به نظر می‌رسد داده‌های مربوط به سایر مناطق پوسته قاره‌ای باستانی روی زمین، الگوهای مشابهی را نشان می‌دهد که در استرالیای غربی به رسمیت شناخته شده است. ما می‌خواهیم یافته‌های خود را روی این سنگ‌های باستانی آزمایش کنیم تا ببینیم، همانطور که گمان می‌کنیم، مدل ما به طور گسترده‌تری قابل استفاده است یا خیر. “

دکتر تیم جانسون، از دانشکده علوم زمین و سیاره‌شناسی کرتین، می‌گوید این ایده که قاره‌ها در ابتدا در مکان‌های برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر شکل گرفته‌اند، دهه‌ها بود که وجود داشت، اما تاکنون شواهد محکمی برای حمایت از این نظریه وجود نداشت.

طبق تحقیقات جدید کرتین، که قوی‌ترین مدرک را ارائه کرده است، قاره‌های زمین توسط برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر شکل گرفته‌اند که به‌ویژه در طول میلیارد سال اول تاریخ چهار و نیم میلیارد ساله سیاره ما رایج بوده است.