تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان می دهد که بیت کوین در استفاده از انرژی پایدار سود ناچیزی به ارمغان می آورد

تحقیقات دانشگاه کمبریج در روز سه‌شنبه نشان داد که بیت‌کوین در حال تلاش برای سبز شدن است، زیرا این ارز دیجیتال در استفاده از انرژی پایدار در سال منتهی به ژانویه تنها دستاوردهای اندکی داشته است.

این گزارش می‌گوید که یافته‌های آن «به‌طور محسوسی» از تخمین‌های شورای صنعت استخراج بیت‌کوین مستقر در ایالات متحده انحراف دارد که در ماه جولای سهم انرژی پایدار در ترکیب قدرت بیت‌کوین را حدود ۶۰ درصد اعلام کرده بود.

CBECI گفت که انتشار گازهای گلخانه ای بیت کوین قرار است امسال به 48.4 میلیون تن معادل دی اکسید کربن برسد که حدود 14 درصد کمتر از انتشار برآورد شده برای سال 2021 است.

پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین و استخراج توکن‌های جدید توسط رایانه‌های قدرتمندی انجام می‌شود که به یک شبکه جهانی متصل هستند و برای حل پازل‌های پیچیده ریاضی با دیگران رقابت می‌کنند.

الکساندر نویمولر، رهبر CBECI گفت: «ما در تلاش هستیم تا نشان دهیم که ردپای بیت کوین چیست. ترکیب انرژی واقعاً تأثیر زیادی بر انتشار گازهای گلخانه ای دارد.

این فرآیند با اتکای شدید به سوخت‌های فسیلی آلاینده مانند زغال‌سنگ، الکتریسیته را به باد می‌دهد و باعث انتقاد سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و فعالان محیط‌زیست می‌شود که نگران تأثیر آن بر گرمایش جهانی هستند.

© تامسون رویترز 2022




منبع

استخراج بیت کوین عمدتاً غیرقابل تنظیم و غیرشفاف است و تعداد کمی از نهادهای متمرکز داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. مطالعه کمبریج بر اساس داده‌های مربوط به گستردگی جغرافیایی استخراج معدن در سراسر جهان و ترکیب انرژی کشورهای جداگانه بود.

در حالی که سطح زغال سنگ از 47 درصد به 37 درصد کاهش یافت، بیت کوین بیشتر به گاز متکی شد، که در ژانویه یک چهارم از ترکیب انرژی آن را در مقابل 16 درصد سال قبل تشکیل می داد.

با این حال، تحقیقات شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج (CBECI) نشان می‌دهد که سوخت‌های فسیلی حدود 62 درصد از ترکیب انرژی بیت‌کوین را در ژانویه 2022 تشکیل می‌دهند، آخرین داده‌های موجود در مقابل 65 درصد سال قبل.

پروژه‌ها به دنبال راه‌هایی برای سوق دادن استخراج بیت‌کوین به سمت انرژی پاک‌تر هستند، مانند استفاده مجدد از محصولات جانبی حرارتی حاصل از استخراج نفت برای استخراج ارزهای دیجیتال.

نقش انرژی پایدار – طبقه بندی شده به عنوان انرژی هسته ای، آبی، بادی و خورشیدی – در این ترکیب به سختی افزایش یافت و از 35 درصد در سال گذشته به 38 درصد رسید. هیدرو از حدود 20 درصد به 15 درصد کاهش یافت.