مشاورهها با شواهدی تکمیل شدند که حاوی تبلیغات مستقیم و جانشین پلتفرمهای شرطبندی خارج از کشور مانند Fairplay، PariMatch، Betway، Wolf 777 و 1xBet بود. وزارت اطلاعات و صدا و سیما در توصیه خود مشاهده کرد که محتوای تبلیغاتی و تبلیغات بسترهای شرط بندی همچنان در برخی بسترهای خبری دیجیتال و بسترهای OTT قابل مشاهده است. در مشاورهها، وزارتخانه اعلام کرده است که پلتفرمهای آنلاین شرطبندی خارج از کشور اکنون از وبسایتهای خبری به عنوان محصول جایگزین برای تبلیغ پلتفرمهای شرطبندی در رسانههای دیجیتال استفاده میکنند. در چنین مواردی، وزارتخانه دریافته است که آرم وبسایتهای خبری جانشین شباهت زیادی به پلتفرمهای شرطبندی دارد.
این وزارتخانه خاطرنشان کرده است که شرط بندی و قمار خطرات مالی و اقتصادی-اجتماعی قابل توجهی برای مصرف کنندگان به ویژه جوانان و کودکان دارد. بر این اساس، تبلیغ شرطبندی/قمار آفلاین یا آنلاین از طریق تبلیغات به منظور منافع عمومی بیشتر توصیه نمیشود.
این وزارتخانه گفت: «علاوه بر این، همچنین متوجه شده است که برخی از پلتفرمهای آنلاین شرطبندی خارج از کشور شروع به استفاده از وبسایتهای خبری بهعنوان محصول جایگزین برای تبلیغ پلتفرمهای شرطبندی در رسانههای دیجیتال کردهاند». در توصیههای این وزارتخانه آمده است که از آنجایی که شرطبندی و قمار در اکثر نقاط کشور غیرقانونی است، تبلیغات این پلتفرمهای شرطبندی و جانشینهای آن نیز غیرقانونی است. مشاوره ها بر مفاد قانون حمایت از مصرف کننده 2019، قانون مقررات شبکه تلویزیون کابلی 1995 و قوانین فناوری اطلاعات، 2021 تکیه کردند.
وزارت اطلاعات و صدا و سیما با هماهنگی نزدیک با اداره امور مصرف کنندگان که فهرستی از پلتفرمهای شرطبندی آنلاین را که از اخبار برای تبلیغات جایگزین استفاده میکردند ارائه کرد و اطلاع داد که پلتفرمهای شرطبندی آنلاین خود را به صورت جایگزین به عنوان وبلاگهای ورزشی حرفهای تبلیغ میکنند. این وزارتخانه اعلام کرده است که اینگونه تبلیغات با قوانین مختلف مرتبط منطبق نیست و به شبکه های تلویزیونی و همچنین ناشران اخبار دیجیتال توصیه اکید کرده است که از پخش این گونه بسترهای شرط بندی یا وب سایت های خبری جانشین آنها استفاده کنند و به شبکه های تلویزیونی این تخلف را یادآوری کنند. ممکن است دعوت به اقدام کیفری کند. این وزارتخانه همچنین به واسطه های تبلیغات آنلاین توصیه کرده است که چنین تبلیغاتی را متوجه مخاطبان هندی نکنند.
این وزارتخانه قبلاً در 13 ژوئن 2022 توصیهای صادر کرده بود و به روزنامهها، کانالهای تلویزیونی خصوصی و ناشران اخبار دیجیتال توصیه کرده بود از انتشار آگهی در پلتفرمهای شرطبندی آنلاین خودداری کنند. متوجه دولت شده بود که چندین کانال ورزشی در تلویزیون، و همچنین در پلتفرمهای OTT، اخیراً تبلیغاتی برای پلتفرمهای شرطبندی آنلاین خارج از کشور و همچنین وبسایتهای خبری جانشین خود نشان میدهند.
با توجه به خطرات مالی و اجتماعی-اقتصادی قابل توجه برای مصرف کنندگان، به ویژه جوانان و کودکان، وزارت اطلاعات و صدا و سیما روز دوشنبه دو توصیه – یکی برای کانال های تلویزیونی خصوصی و دیگری برای ناشران اخبار دیجیتال و پلت فرم های OTT – صادر کرد. از نمایش تبلیغات سایتهای شرطبندی آنلاین خارج از کشور و تبلیغات جانشین این گونه سایتها خودداری کنند.
«بر اساس بند 9 دستورالعمل جلوگیری از تبلیغات گمراه کننده و تأیید تبلیغات گمراه کننده 2022 تحت قانون حمایت از مصرف کننده، 2019، مشاهده شده است که از آنجایی که شرط بندی و قمار غیرقانونی است، تبلیغات پلت فرم های شرط بندی خارج از کشور آنلاین و قمار هستند. در همین راستا میتوان به این نکته اشاره کرد که بر اساس قوانین فناوری اطلاعات (رهنمودهای واسطهگری و کد اخلاق رسانههای دیجیتال) ۲۰۲۱، تبلیغات پلتفرمهای شرطبندی بهعنوان یک فعالیت غیرقانونی، قابل نمایش در رسانههای دیجیتال نیست. این وزارتخانه اعلام کرد که با توجه به تبلیغات وبسایتهای خبری جانشینی که توسط پلتفرمهای شرطبندی آنلاین اداره میشوند، میتوان اشاره کرد که آرم وبسایتهای خبری مربوطه شباهت زیادی به بستر شرطبندی دارد.
این وزارتخانه با تاکید بر اینکه شرطبندی و قمار فعالیتهای غیرقانونی در بیشتر مناطق هند است، گفت که تبلیغات پلتفرمهای شرطبندی و قمار آنلاین غیرقانونی است. علاوه بر این، وزارتخانه اعلام کرده است که نه پلتفرم های شرط بندی و نه وب سایت های خبری تحت هیچ مرجع قانونی در هند ثبت نشده اند. چنین وب سایت هایی شرط بندی و قمار را تحت پوشش اخبار به عنوان تبلیغات جانشین تبلیغ می کنند.
در این خصوص میتوان اشاره کرد که بر اساس آئیننامه تبلیغاتی بر اساس قانون مقررات شبکه تلویزیونی کابلی مصوب 1374، تبلیغات پلتفرمهای شرطبندی بهعنوان یک فعالیت غیرقانونی، قابل نمایش در شبکههای تلویزیونی نیست.
اکنون متوجه این وزارت شده است که برخی از پلتفرم های آنلاین شرط بندی خارج از کشور شروع به استفاده از وب سایت های خبری به عنوان محصولات جایگزین برای تبلیغ پلت فرم های شرط بندی خود در شبکه های تلویزیونی کرده اند. این وزارتخانه در توصیه جداگانه ای به کانال های تلویزیونی ماهواره ای خصوصی، اعلام کرد که برخی از پلتفرم های آنلاین شرط بندی فراساحلی شروع به استفاده از وب سایت های خبری به عنوان محصول جایگزین برای تبلیغ پلت فرم های شرط بندی خود در کانال های تلویزیونی کرده اند.
پلتفرمهای شرطبندی مربوطه و وبسایتهای خبری مربوطه نیز بر اساس قوانین هند در هیچ مرجع قانونی ثبت نشدهاند. بر این اساس، به نظر میرسد پلتفرمهای شرطبندی آنلاین، شرطبندی و قمار را تحت پوشش اخبار به عنوان تبلیغات جایگزین تبلیغ میکنند. در این راستا، وزارت امور مصرف کنندگان همچنین اطلاع داده است که پلتفرمهای شرطبندی آنلاین خود را به عنوان وبلاگهای ورزشی حرفهای، وبسایتهای خبری ورزشی و غیره تبلیغ میکنند و فهرستی از پلتفرمهای شرطبندی آنلاین که از اخبار برای تبلیغات جایگزین استفاده میکنند، ارائه میکنند. . این وزارتخانه از وبسایتهای خبری آنلاین و پلتفرمهای OTT خواست از پخش آگهیهای پلتفرمهای شرطبندی آنلاین و/یا وبسایتهای خبری جانشین آنها یا هر محصول/خدماتی که این پلتفرمها را بهصورت جایگزین نشان میدهد، خودداری کنند.