فروش آیفون 1.5 درصد افزایش یافت زیرا درآمد سه ماهه اپل پس از نفوذ به هند از انتظارات فراتر رفت

سرمایه گذاران همچنان منتظر محصول سخت افزاری بزرگ بعدی این شرکت هستند. بلومبرگ گزارش داده است که سازنده آیفون می تواند در ماه آینده، زمانی که کنفرانس توسعه دهندگان نرم افزار سالانه خود را برگزار می کند، از یک هدست واقعیت ترکیبی رونمایی کند. این شرکت اخیراً مشاغل خدماتی جدیدی مانند حساب پس انداز پربازده را اعلام کرده است.

© تامسون رویترز 2023

بزرگترین بخش رشد اپل، تجارت خدمات آن بود که شامل محصولاتی مانند iCloud و Apple Pay است که با رشد 5.5 درصدی به 20.9 میلیارد دلار (تقریباً 170700 کرور) رسید. کوک گفت اپل در حال حاضر 975 میلیون مشترک در پلتفرم خود دارد که شامل خدمات اپل و برنامه های شخص ثالث می شود که نسبت به سه ماهه گذشته 935 میلیون مشترک و نسبت به سال گذشته 150 میلیون مشترک افزایش یافته است.

طبق داده‌های Refinitiv، اپل اعلام کرد که فروش سه ماهه دوم مالی خود منتهی به 1 آوریل با 2.5 درصد کاهش به 94.8 میلیارد دلار (تقریبا 774400 کرور) رسیده است. سود به ازای هر سهم 1.52 دلار (تقریباً 120 روپیه) ثابت بود، در مقایسه با برآوردهای 1.43 دلار (تقریباً 115 روپیه) برای هر سهم.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، روز پنجشنبه در مصاحبه ای با رویترز گفت که این شرکت یک رکورد مالی در سه ماهه دوم مالی برای فروش آیفون به دست آورد که بخشی از آن به لطف جذب کاربران جدید در بازارهایی مانند هند است، جایی که کوک اخیراً برای افتتاح اولین آیفون در آن کشور سفر کرده است. فروشگاه های اپل

سایر شرکت‌های فناوری نیز یک بازگشت مجدد در نیمه دوم را پیش‌بینی کرده‌اند. وال استریت انتظار دارد اپل در سه ماهه سوم مالی خود که در ژوئن خاتمه می یابد، سریعتر بهبود یابد و رشد درآمدی نسبت به سال گذشته را نسبت به سال قبل نشان دهد.

طبق گزارش Refinitiv، فروش مک بیش از 30 درصد در مقایسه با برآوردهای تحلیلگران مبنی بر کاهش 25 درصدی کاهش یافت. طبق گزارش Canalys، فروش اپل تنها اندکی بهتر از محموله‌های رایانه‌های شخصی در بازار بود که در سه ماهه اول تقویم 33 درصد کاهش یافت.

کوک همچنین گفت که غرغرهای زنجیره تامین ناپدید شده اند. ما در هیچ یک از محصولات در طول سه ماهه هیچ کمبود موادی نداشتیم.

اپل سود سهام خود را به 24 سنت برای هر سهم افزایش داد، در حالی که سال گذشته 23 سنت برای هر سهم بود. هیئت مدیره برنامه بازخرید سهام 90 میلیارد دلاری (تقریباً 735200 کرور روپیه) را مانند سال گذشته مجاز کرد.

بازارهای نوظهور عملکرد بهتری دارند

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)

پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

کوک گفت: «ما از عملکرد خود در بازارهای نوظهور هیجان زده شدیم. ما رکوردهایی را برای پایه نصب شده آیفون در هر بخش جغرافیایی به ثبت رساندیم و فروش بسیار قوی در بازارهای نوظهور، به ویژه در برزیل، هند و مکزیک داشتیم.”

نتایج اپل در روز پنج‌شنبه بیش از انتظارات بود و به لطف فروش بهتر از حد انتظار آیفون و نفوذ قابل توجه در هند و سایر بازارهای جدیدتر، انعطاف‌پذیری غول فناوری را در شرایط کندی اقتصاد جهانی نشان داد.

سهام اپل در سال 2023 از وال استریت بهتر عمل کرده است که نسبت به سال قبل 28 درصد رشد داشته است. سرمایه گذاران شرکت را به عنوان یک بازی تدافعی در زمان عدم اطمینان اقتصادی می بینند.

مدیران اپل روز پنجشنبه گفتند که حاشیه سود ناخالص برای سه ماهه جاری علیرغم کاهش پیش بینی شده در درآمد به دلیل بهبود مشکلات زنجیره تامین، بهتر از پیش بینی ها خواهد بود.


همه خطوط تجاری اپل از رکود الکترونیک مصون نبودند. فروش کامپیوترهای مک به شدت کاهش یافت در حالی که درآمد آی پد کاهش یافت. فروش در چین نیز 2.9 درصد کاهش یافت که کمی بیشتر از درآمد کلی بود.

فروش آیفون 1.5 درصد افزایش یافت و به 51.3 میلیارد دلار (تقریباً 419100 کرور) رسید که بهترین انتظار برای کاهش 3.3 درصدی بود، حتی در شرایطی که مصرف کنندگان و مشاغل به دلیل افزایش تورم هزینه ها را کاهش دادند. بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی Canalys که اعلام کرد اپل در برابر رقبای اندرویدی سهم خود را از بازار به دست آورده است، فروش جهانی گوشی های هوشمند در سه ماه اول سال 2023 13 درصد کاهش یافته است.

پس از اینکه اپل از انتظارات وال استریت برای درآمد و سود در سه ماهه اول آوریل فراتر رفت، سهام بزرگترین شرکت آمریکایی از نظر ارزش بازار 2 درصد افزایش یافت. نتایج این شرکت با ارقام ناامیدکننده تراشه‌سازان بزرگ به دلیل بازگشت کندتر از حد انتظار در رشد اقتصادی چین در تضاد است.

لوکا ماستری، مدیر مالی شرکت اپل، گفت که بر اساس داده های Refinitiv، حاشیه سود ناخالص اپل بین 44 تا 44.5 درصد خواهد بود که بالاتر از تخمین های 43.7 درصدی است. اما او همچنین گفت که درآمد اپل احتمالا اندکی کاهش خواهد یافت. تحلیلگران انتظار داشتند که برای سه ماهه سوم مالی منتهی به ژوئن شرکت، 2.1 درصد افزایش به 84.7 میلیارد دلار (تقریبا 692000 کرور) برسد.

فروش در تجارت پوشیدنی اپل، که شامل دستگاه‌هایی مانند AirPods و Apple Watch می‌شود، کمتر از 1 درصد در مقایسه با تخمین‌ها برای کاهش 4.4 درصدی کاهش یافت.

تام فورته از DA Davidson می‌گوید: «اپل همچنان به چین در کوتاه‌مدت برای افزایش فروش و سود نیاز دارد. بازارهای درازمدت و نوظهور به ویژه هند از نظر زنجیره تامین و از نقطه نظر فروش مهم هستند.