ایران اولین سفارش وارداتی را با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می دهد که می تواند به دور زدن تحریم های ایالات متحده کمک کند

سال گذشته، یک مطالعه نشان داد که 4.5 درصد از کل استخراج بیت کوین در ایران انجام می شود که بخشی از آن به دلیل ارزان بودن برق این کشور است. استخراج ارز دیجیتال می تواند به ایران کمک کند صدها میلیون دلار درآمد کسب کند که می تواند برای خرید واردات و کاهش تاثیر تحریم ها استفاده شود.

© تامسون رویترز 2022


تهران یکی از بزرگترین اقتصادهایی است که هنوز فناوری ارزهای دیجیتال را پذیرفته است، که در سال 2008 به عنوان یک ابزار پرداخت با هدف از بین بردن کنترل دولتی بر امور مالی و اقتصاد متولد شد.

کریپتوکارنسی یک ارز دیجیتال غیرقانونی است، نه یک ارز قانونی و در معرض خطرات بازار است. اطلاعات ارائه شده در این مقاله به معنای توصیه مالی، مشاوره تجاری یا هر گونه توصیه یا توصیه دیگری نیست که توسط NDTV ارائه یا تأیید شده است. NDTV مسئولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از هر گونه سرمایه گذاری بر اساس توصیه ها، پیش بینی ها یا سایر اطلاعات موجود در مقاله ندارد.



منبع

ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین بسیار نوسان هستند، که آنها را برای پرداخت های در مقیاس بزرگ غیرعملی می کند.

ایالات متحده تحریم اقتصادی تقریباً کاملی را علیه ایران اعمال می کند، از جمله ممنوعیت کلیه واردات از جمله واردات از بخش نفت، بانک و کشتیرانی این کشور.

آژانس نیمه رسمی تسنیم روز سه شنبه گزارش داد که ایران اولین سفارش واردات رسمی خود را با استفاده از ارز دیجیتال در این هفته انجام داد، اقدامی که می تواند جمهوری اسلامی را قادر سازد تحریم های آمریکا را که اقتصاد را فلج کرده است دور بزند.

السالوادور سال گذشته نیز بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفته است، اگرچه این پروژه در بحبوحه افت قیمت کریپتوها با بدبینی عمومی مواجه شده است.

بر اساس توافق 2015، ایران برنامه هسته ای خود را در ازای رهایی از تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل محدود کرد. اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از توافق هسته‌ای سرپیچی کرد و تحریم‌های سخت‌گیرانه ایالات متحده را بازگرداند که باعث شد تهران حدود یک سال بعد شروع به نقض محدودیت‌های هسته‌ای این توافق کند.

جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، کریپتو را نیز پذیرفته است. این کشور به اولین ایالت آفریقایی تبدیل شد که بیت کوین را در ماه آوریل به صورت قانونی مناقصه کرد و ماه گذشته سکه دیجیتال خود را راه اندازی کرد.

یک مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در توییتر اعلام کرد: تا پایان شهریور ماه، استفاده از ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند به طور گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این سفارش، به ارزش 10 میلیون دلار (تقریبا 80 کرور)، اولین گام برای اجازه دادن به کشور برای تجارت از طریق دارایی های دیجیتالی بود که سیستم مالی جهانی تحت تسلط دلار را دور می زند و با سایر کشورهایی که به طور مشابه توسط تحریم های ایالات متحده محدود شده اند، مانند روسیه تجارت کند. این آژانس مشخص نکرد که کدام ارز دیجیتال در این تراکنش استفاده شده است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که متن “نهایی” را برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران در حالی که چهار روز مذاکرات غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی در وین به پایان رسیده است، ارائه کرده است.