تراشه کوالکام به عملکرد Apple M3 نزدیک می شود: آزمایش لو رفته

مجموعه‌ای از معیارهای عملکردی فاش شده برای تراشه Snapdragon X Elite Arm کوالکام نشان می‌دهد که شکاف عملکرد با سیلیکون برتر M3 اپل کاهش یافته است.

بنچمارک‌های منتشر شده در روز دوشنبه در وب‌سایت Windows Latest گزارش می‌دهند که اسنپدراگون X Elite 1800 امتیاز تک هسته‌ای ۲۵۷۴ و امتیاز چند هسته‌ای ۱۲۵۶۲ دارد. برای مقایسه، M3 امتیاز تک هسته ای 3181 و امتیاز چند هسته ای 15620 را دارد.

امتیاز تک هسته ای نشان دهنده عملکرد یک هسته واحد CPU در هنگام اجرای وظایفی است که از چندین هسته بهره نمی برند. امتیاز چند هسته ای عملکرد ترکیبی همه هسته های CPU را هنگام اجرای وظایف چند رشته ای نشان می دهد.

Windows Latest توضیح داد که امتیازها با استفاده از Geekbench، یک ابزار معیار بین پلتفرمی که عملکرد CPU و GPU سیستم را اندازه‌گیری می‌کند، روی دستگاه نمونه اولیه‌ای که نسخه‌های پیش‌نمایش اولیه ویندوز 11 نسخه 24H2 را اجرا می‌کند، ایجاد شده است.

همچنین اشاره کرد که امتیازات 2574/12562 بالاترین امتیاز از پنج معیار تولید شده توسط Geekbench است. امتیازات پایین‌تر می‌تواند به بهینه‌سازی عملکرد تراشه برای شرایطی مانند عمر باتری طولانی‌تر یا فشار حرارتی نسبت داده شود.

در حالی که Apple M3 در تست‌های Geekbench از X Elite بهتر عمل کرد، Windows Latest اضافه کرد، مهم است که بدانیم Snapdragon X Elite بر روی دستگاهی با نسخه‌های پیش‌نمایش بهینه‌نشده ویندوز 11 آزمایش شده است، بنابراین وقتی روی سخت‌افزار نهایی اجرا می‌شود، احتمالاً عملکرد آن است. اعداد بهتر خواهد بود

مبارزه با شانس در برابر اپل

Anshel Sag، تحلیلگر ارشد در Moor Insights & Strategy، یک تحلیلگر فناوری و شرکت مشاوره مستقر در آستین، تگزاس، می گوید: «سری M اپل در رایانه های شخصی به اپل مزیتی داده است که سری A در موبایل به آن داده است.

او به TechNewsWorld گفت: «هسته‌های CPU Qualcomm Oryon سرانجام به آن‌ها فرصتی برای ارائه عملکرد رقابتی و عمر باتری می‌دهند. “من معتقدم که این به تولید کنندگان کمک می کند تا رقابت با مک بوک های اپل را حفظ کنند و سهم خود را از اپل از دست ندهند.”

بنچمارک های X Elite همچنین پیامی را برای خریداران رایانه شخصی ارسال می کند. پردازنده‌های Arm برای رایانه‌های شخصی ویندوزی دیگر یک مصالحه نیستند. فیل سولیس، مدیر تحقیقات نیمه هادی های اتصال و گوشی های هوشمند در IDC، یک شرکت تحقیقاتی بازار جهانی، گفت: آنها با بهترین پردازنده ها در آنجا هستند.

او به TechNewsWorld گفت: «سازندگان رایانه‌های شخصی مدل‌های بیشتری را برای آزمایش بازار ارائه خواهند داد. مصرف‌کنندگان انتخاب بیشتری خواهند داشت، اگرچه پس از مدت‌ها استفاده از رایانه‌های شخصی ویندوزی اینتل و AMD نیاز به آموزش دارند.»


Mark N. Vena، رئیس و تحلیلگر اصلی SmartTech Research در سن خوزه، کالیفرنیا، پیش بینی کرد که Snapdragon X Elite 1800 پتانسیل ایجاد اختلال در بازار را دارد.

او به TechNewsWorld گفت: “عملکرد تبلیغ شده آن می تواند تسلط سنتی CPU را به چالش بکشد، نوآوری و قیمت رقابتی را تحریک کند.”

او گفت: «برای مصرف‌کنندگان، این به معنای انتخاب بیشتر، قیمت‌های بالقوه پایین‌تر و عملکرد بهتر در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی است. “علاوه بر این، افزایش رقابت باعث پیشرفت فناوری می شود، صنعت را به جلو می برد و کاربران را با تجربیات محاسباتی بهتر توانمند می کند.”

شک و تردید معیار

ساگ هشدار داد از آنجایی که X Elite هنوز در مرحله پیش تولید است و هنوز مشخص نشده است که چگونه با آخرین نسخه ویندوز عملکرد خواهد داشت، هر بنچمارکی باید با درجه ای از شک و تردید مورد بررسی قرار گیرد.

ونا مشاهده کرد که دلایل مختلفی وجود دارد که معیارها باید با دقت مورد توجه قرار گیرند. او گفت: «معیارها را می توان دستکاری یا بهینه کرد تا نتایج مطلوبی را به نمایش بگذارند و سؤالاتی را در مورد عملکرد دنیای واقعی ایجاد کنند.

وی افزود: “مشکلات سازگاری با نرم افزار و سخت افزار موجود ممکن است عملکرد متفاوتی را در سناریوهای استفاده عملی تحت تاثیر قرار دهد.”

وی ادامه داد: «علاوه بر این، اتکا به معیارهای مصنوعی به تنهایی ممکن است عملکرد کلی سیستم یا تجربه کاربر را به درستی منعکس نکند.»

وی هشدار داد: «تا زمانی که ارزیابی‌های مستقل و جامع صحت ادعاها را تأیید نکند، بررسی محتاطانه ضروری است.» با این حال، کوالکام به شدت از این موضوع آگاه است و بعید است که نتایج معیارهای اشتباهی را منتشر کند.

قلب کامپیوتر هوش مصنوعی

با ترویج نسل جدیدی از رایانه های شخصی هوش مصنوعی مایکروسافت، X Elite می تواند به یک جزء کلیدی در این رایانه ها تبدیل شود. Solis توضیح داد که IDC یک رایانه شخصی هوش مصنوعی را به عنوان رایانه ای با NPU – واحد پردازش عصبی – با قابلیت 40 TOPS یا بالاتر تعریف می کند.

TOPS یا Tera Operations Per Second، معیاری است که برای تعیین کمیت عملکرد محاسباتی سخت افزار، به ویژه در زمینه هوش مصنوعی و شتاب دهنده های یادگیری ماشین استفاده می شود.

او گفت: «روند دستگاه های هوش مصنوعی حول محور توانایی اجرای هوش مصنوعی مولد روی دستگاه است. هوش مصنوعی معمولی و هوش مصنوعی مولد را می‌توان روی پردازنده برنامه یا GPU اجرا کرد، اما این خوشه NPU بزرگ‌تر است که رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی را تعریف می‌کند.

ساگ افزود: «تعاریف مختلفی از رایانه شخصی هوش مصنوعی وجود دارد، اما در نهایت، باید وظایف هوش مصنوعی را به سرعت و کارآمد انجام دهد.

Snapdragon X Elite این کار را با یک NPU اختصاصی با عملکرد 45 TOPS انجام می دهد که به آن امکان می دهد انواع وظایف هوش مصنوعی را بسیار سریع و کارآمد انجام دهد، جایی که سیستم های دیگر با NPU قدرتمندتر ممکن است با مشکل مواجه شوند. در مقایسه، NPU M3 اپل از 18 TOPS عملکرد پشتیبانی می کند.


Vena توضیح داد که رایانه شخصی هوش مصنوعی قابلیت های هوش مصنوعی را در سخت افزار و نرم افزار خود ادغام می کند تا عملکرد، کارایی و تجربه کاربر را افزایش دهد. او گفت: «تراشه X Elite نقشی محوری در این توسعه ایفا می‌کند و به عنوان نیروگاه محاسباتی در پشت وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی، تشخیص تصویر و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده عمل می‌کند.

او ادامه داد: «با بارگذاری محاسبات هوش مصنوعی بر روی سخت‌افزار تخصصی مانند تراشه X Elite، رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی می‌توانند پاسخ‌های سریع‌تر، چندوظیفه‌ای بهبود یافته و تجربیات کاربر متناسب ارائه دهند. در نتیجه، تراشه X Elite در پیشبرد پارادایم رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی، ایجاد مرزها در بهره‌وری، خلاقیت و شخصی‌سازی برای کاربران حیاتی است.»

تهدیدی برای اپل؟

آیا یک رقیب شایسته برای سیلیکون اپل می تواند بر سهم بازار آن تأثیر بگذارد؟

Vena گفت: «یک لپ‌تاپ PC نزدیک به M3 می‌تواند خطر قابل‌توجهی برای سهم بازار لپ‌تاپ اپل باشد. «با عملکرد قابل مقایسه و قیمت‌های بالقوه پایین‌تر، ممکن است مصرف‌کنندگان به سمت جایگزینی رایانه شخصی سوق پیدا کنند، به‌ویژه اگر طیف گسترده‌تری از نرم‌افزارها و گزینه‌های سفارشی‌سازی را ارائه دهد.»

او ادامه داد: «با این حال، پایگاه کاربران وفادار اپل و ادغام اکوسیستم می‌تواند بخشی از این تهدید را کاهش دهد. در نهایت، تأثیر آن به عواملی مانند قیمت‌گذاری، بازاریابی و ترجیحات مصرف‌کننده در هر بخش بستگی دارد.»

ساگ موافقت کرد که رایانه های مبتنی بر X Elite می توانند سهم بازار اپل را تهدید کنند. او افزود: «اگرچه من انتظار دارم که اکثر افرادی که قصد خرید مک‌بوک را داشتند، واقعاً در اکثر سناریوها به یک رایانه شخصی ویندوزی فکر نمی‌کردند. من فکر می‌کنم این واقعاً برای جلوگیری از ترجیح نسل بعدی خریداران رایانه‌های شخصی مک‌ها بر رایانه‌های شخصی است.»

اما سولیس تراشه را تهدید چندانی برای اپل نمی بیند. او گفت: «مردم ابتدا رایانه های شخصی را بر اساس اکوسیستم انتخاب می کنند – macOS یا Windows OS.

منبع