رسانه ها از آمریکا خواسته اند به پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس پایان دهد.

© تامسون رویترز 2022


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

روز دوشنبه دوازده سال از زمانی که این رسانه ها برای انتشار گزیده هایی از بیش از 250000 سندی که آسانژ در افشای به اصطلاح “کیبل گیت” به دست آورده بود، همکاری کردند.

آسانژ به 18 مورد از جمله اتهام جاسوسی مربوط به انتشار اسناد محرمانه ارتش آمریکا و اسناد دیپلماتیک توسط ویکی لیکس تحت تعقیب مقامات آمریکایی است. حامیان او می گویند که او یک قهرمان ضد نظام است که به دلیل افشای اقدامات نادرست ایالات متحده، از جمله در درگیری ها در افغانستان و عراق، قربانی شده است.

تیم حقوقی او به دادگاه عالی لندن شکایت کرده است تا مانع استرداد او در یک نبرد حقوقی شود که بیش از یک دهه طول کشیده است.

آسانژ هفت سال را در سفارت گذراند تا اینکه در سال 2019 به دلیل زیر پا گذاشتن شرایط وثیقه به بیرون کشیده شد و به زندان افتاد. او تا زمانی که پرونده استرداد او در حال بررسی است، در زندان لندن باقی مانده است. در صورت استرداد به ایالات متحده، او با محکومیت تا 175 سال در یکی از زندان‌های امنیتی آمریکا مواجه خواهد شد.

این رسانه ها روز دوشنبه در نامه خود نوشتند: «انتشار جرم نیست.

رسانه های پیشرو از ایالات متحده و اروپا که با بنیانگذار ویکی لیکس همکاری داشتند، روز دوشنبه با اشاره به نگرانی های مربوط به آزادی مطبوعات گفتند که ایالات متحده باید به پیگرد قانونی جولیان آسانژ پایان دهد.

سردبیران و ناشران روزنامه های گاردین، نیویورک تایمز، لوموند، اشپیگل و ال پایس در نامه ای سرگشاده گفتند: «این کیفرخواست سابقه خطرناکی ایجاد می کند و تهدیدی برای تضعیف قانون اساسی آمریکا و آزادی مطبوعات است».

در ماه اوت، گروهی از روزنامه‌نگاران و وکلا از سیا و مدیر سابق آن، مایک پمپئو، به اتهام جاسوسی آژانس اطلاعاتی از آنها شکایت کردند.

این مطالب توسط سرباز آمریکایی چلسی منینگ به ویکی لیکس فاش شد و عملکرد درونی دیپلماسی ایالات متحده در سراسر جهان را فاش کرد. در این نامه آمده است که این اسناد “فساد، رسوایی های دیپلماتیک و امور جاسوسی در مقیاس بین المللی” را افشا می کند.